קובי אלכסנדר רכש רבע מהשליטה בקבוצת אי.בי.אי תמורת 50 מיליון שקל

בעלי חברת הברוקרים פועלים למיזוג פעילויותיה השונות תחת חברת גחלת הבורסאית

חודשיים לאחר הדיווח אודות מו"מ שמנהל איש העסקים קובי אלכסנדר לרכישת רבע מהשליטה בקבוצת אי.בי.אי, נחתמה אתמול העיסקה. שלושת בעלי השליטה בקבוצה - צבי לובצקי, עמנואל קוק ודוד ויסברג - מבצעים אקזיט מרשים: מכירת 12.64% ממניות חברת גחלת הבורסאית ו-25% ממניות חברת אי.בי.אי אחזקות הפרטית, תמורת סכום של 50 מיליון שקל שיתחלקו בין שלושתם בחלקים שווים. בעקבות השלמת העיסקה, מחר, תהיה אחזקתו של אלכסנדר זהה לזו של כל אחד משלושת המוכרים.

הכנסתו של אלכסנדר לקבוצת אי.בי.אי, אחת מחברות הברוקרים הפרטיות הוותיקות בשוק ההון, נובעת מרצונם של בעלי השליטה לממש חלק מאחזקותיהם וכן רצונם להסתייע בקשריו הבינלאומיים ובנסיונו להרחבת פעילותה של אי.בי.אי מחוץ לישראל ובשוק ההון האמריקאי בפרט.

אלכסנדר, יו"ר ומנכ"ל קומברס טכנולוג'י, מכיר היטב את שוק ההון מעבר למהלכים הפיננסיים המרשימים שהנהיג בחברת הטכנולוגיה שבשליטתו. במהלך לימודי מינהל עסקים באוניברסיטת ניו-יורק, עוד בטרם ייסד את קומברס, עבד אלכסנדר בבית ההשקעות שירסון ומאוחר יותר, בתחילת שנות ה-80 התפרנס כיועץ פיננסי עצמאי לחברות בינלאומיות.

גחלת ואי.בי.אי אחזקות מחלקות ביניהן את השליטה חברות המשתייכות לקבוצה והן מחזיקות, בשיעור של 49% ו-51%, בהתאמה, בחברות הבאות: אי.בי.אי הולדינגס (המחזיקה בחברות שירותי בורסה ופועלים אי.בי.אי חיתום), אמבן אכוונת משאבים (העוסקת בניהול כספים וייעוץ למשקיעים מוסדיים) ופלשת השקעות. כמו כן מחזיקות גחלת ואי.בי.אי אחזקות, בשיעור של 59.2% ו-40.8%, בהתאמה, במניות אי.בי.אי ניהול קרנות נאמנות.

בד בבד עם מכירת המניות לאלכסנדר, בוחנים בעלי קבוצת אי.בי.אי בימים אלה אפשרות למיזוג של אי.בי.אי אחזקות וניהול לתוך גחלת (כנגד הקצאת מניות בחברה הבורסאית) באופן שיאחד את אחזקות הקבוצה תחת קורת גג אחת. בכוונתם, להשלים את המיזוג בהקדם האפשרי ובתוקף מיום 30 ביוני 2005. לאחר השלמת המיזוג צפוי ההון העצמי של גחלת לגדול מ-150 ליותר מ-200 מיליון שקל.

בין אלכסנדר לשלושת בעליה הוותיקים של קבוצת אי.בי.אי נחתם הסכם בעלי מניות הכולל, בין היתר מינוי דירקטורים בחברה, זכות וטו על החלטות

מהותיות, חסימה של מניות השליטה עד סוף 2007, זכות הצטרפות למכירת מניות של מי מהצדדים וזכות הצטרפות לרכישה.

קבוצת אי.בי.אי הוקמה בשנת 1971 ומאז 1973 היא חברה בבורסה לני"ע. הקבוצה, שמעסיקה כ-80 עובדים, נחשבת לאחד מבתי ההשקעות הפרטיים המובילים בישראל והיא מנהלת כ-5 מיליארד שקל בתיקי לקוחות וקרנות נאמנות. בנוסף, נערכת כיום אי.בי.אי להתמודדות על רכישת קופות גמל ונכסים פיננסיים אחרים שיוצעו למכירה ע"י הבנקים במסגרת יישום המלצות ועדת בכר. הקבוצה דיווחה כי החליטה לבחון כניסה לפעילות בתחום ניהול קופות גמל, אם באמצעות רכישה או בדרך של הקמת חברה חדשה.

גחלת, החברה הבורסאית שכאמור מחזיקה 39%-49% בחברות העיקריות בקבוצת אי.בי.אי, סיימה את שנת 2004 ברווח של 20.2 מיליון שקל, לעומת 17.6 מיליון שקל בשנת 2003. כרוב העוסקים בשוק ההון נהנתה גחלת מהגאות בשוק שהיטיבה עם כל החברות המוחזקות: ההכנסות מניהול תיקים עלו כחלק מהמגמה בשוק של העברת כספים לניהול מקצועי; הכנסות הברוקראג' עלו עקב עלייה בפעילות של משקיעים מוסדיים ומשקיעי חוץ; הכנסות ניהול הקרנות עלו כחלק ממגמת ההתרחבות והגידול הכללי, במיוחד בחלקו הלא בנקאי של הסקטור.

חלקה של גחלת ברווחי חברות כלולות עמד ב-2004 על 16.5 מיליון שקל, עלייה של 77% המשקפת בעיקר גידול ברווחי חברה כלולה, צעדים השקעות בטכנולוגיה. צעדים, הנשלטת ע"י אריסון השקעות וגחלת (המחזיקה 24.5% ממניותיה) רשמה בחודשים ינואר-ספטמבר 2004 רווח נקי של 26.2 מיליון שקל, לעומת 3.3 מיליון שקל בשנת 2003 כולה.צעדים רשמה בשנה החולפת רווחים של יותר מ-60 מיליון שקל בעקבות מימוש השקעות של קרן ההון סיכון מהלכים, בה היא מחזיקה 45% מהזכויות לרווחים, על רקע פירוקה הצפוי של מהלכים לאחר 11 שנות פעילות.