המעו"ף לשיא חדש: טבע עלתה 1.4% על רקע פרשת הטיסברי

[ לפורום הבורסה בת"א ][ לפורטל הפיננסי ] מדד ת"א 25 רשם עלייה של 0.6% לרמת שיא של 683.31 נקודות, מדד ת"א 100 התחזק בכ-0.4%

לאחר יציבות השערים שנרשמה אתמול חזרו היום המדדים המובילים ליהנות מעליות שערים וקבעו שיאים חדשים. פרשת הסוס הטרויאני כבר מזמן לא מטרידה את מנוחתם של המשקיעים בבורסה הישראלית, ואפילו תחזית המקרו הצוננת שפרסם הכלכלן הראשי של בנק הפעולים לשנה הקרובה (צמיחה של 3.5%) לא עצרה אותם ממהלך העליות היום.

מדד ת"א 25 רשם עלייה של 0.6% לרמת שיא של 683.31 נקודות, מדד ת"א 100 התחזק בכ-0.4% לרמה של 702.23 נקודות ומדד התל טק 15 הוסיף כ-0.5%. מדד היתר 30, המרכז את 30 מניות היתר הגדולות בתל אביב, נחלש גם היום בכ-0.5% ובחודש האחרון איבד מדד זה כ-8% מערכו, לעומת תשואה חיובית של כ-2.5% שרשמו המדדים המובילים האחרים.

"בחודשים האחרונים אפשר לראות, כי חלק ממניות היתר כבר מיצו את מלוא הפוטנציאל הגלום בהן, ולאחר שיצרו תשואות נאות למשקיעים החליטו חלק מהם פשוט לעבור לאפיקים אחרים", כך אמר היום מנהל קרנות נאמנות עימו שוחחנו. "חלקן הגדול של המכירות בוצעו באמצעות קרנות הנאמנות שמתרכזות בהשקעה במניות היתר, אך אני לא צופה התחזקות של המגמה הזו, שכן אופציות ההשקעה האחרות לא אטרקטיביות יותר, לפחות נכון להיום".

"אני לא רואה כיצד מהלך העליות בבורסה נבלם", אמר היום אחד מהכלכלנים עימו שוחחנו. "יש היצע אדיר של כסף שמחפש אלטרנטיבות השקעה מעבר לפק"מים שנותנים הבנקים, ואט אט מרגישים זרימה של אנשים לבורסה, והכוונה היא לכאלו שלא ביקרו בה בעבר. אנחנו רואים פנסיונרים שצברו כחצי מיליון שקל ומגיעים (גם עם פרצוף חמוץ) לבתי ההשקעות כדי להעביר את ניהול הכספים לגופים המקצועיים, ואלו משקיעים את מירב הכספים באפיקים הסולידיים בבורסה. זו הסיבה שאני צופה שבעתיד נמשיך לראות גיוסים בקרנות המשקיעות באיגרות חוב. אותם משקיעים מוכנים להעביר את כספם, גם אם הפער בין מה שהם יכולים להשיג בבית ההשקעות לפק"מ בבנק יעמוד על 2%-3% ריאלית.

טבע נהנית מהבעיות בטיסברי

בינתיים מי שכבר נמצא בבורסה נהנה היום מעליות שערים. מניית טבע רכזה היום את המחזור הגבוה בבורסה ורשמה עליות של 1.4% לאחר שבעיתונות בחו"ל פורסם אודות מקרה מוות רביעי כתוצאה מנטילת תרופת הטיסברי שמתחרה בקופקסון של טבע. מדובר באישה בת 48 שנטלה את הטיסברי יחד עם תרופת האבונקס של ביוג'ן. האישה זוהתה מאוחר יותר כבעלת סימפטומים של מחלת ה-PML (מחלה סופנית שתוקפת את מערכת העצבים המרכזית), בדומה לשלושת מקרי המוות הקודמים.

נזכיר, כי הפרשה של הורדת הטיסברי מהמדפים החלה בסוף חודש פברואר, בעת שחברות ביוג'ין ואלאן הודיעו על הורדת התרופה מהמדפים בשל חשד למקרי מוות מ-PML שנבעו משימוש בתרופה. בסוף מארס נודע על מקרה שלישי, ועד היום, לא נודע על מקרים נוספים.

אבל טבע לא הייתה לבד היום ואליה הצטרפה מניה "כבדה" נוספת - אפריקה ישראל . זו רשמה היום עליות 2.3% לאחר שאתמול השילה המניה כ-3% מערכה על רקע מכירות של בעלי השליטה בחברה. אתמול בדקות האחרונות למסחר הופצו מניות בהיקף של כ-80 מיליון שקל (כ-1% מהון המניות של החברה) על מנת שתוכל לעמוד בתנאי הסף של מדד המעו"ף הדורשים אחזקה של 80% ומטה של בעלי עניין.

עליות חדות נרשמו גם במניות קבוצת אי.די.בי: מניית אי.די.בי אחזקות נהנתה מעליות שערים של 4.3% מניית אי.די.בי פיתוח הוסיפה כ-3.4% לערכה, מניית דיסקונט השקעות התחזקה בכ-3.1% ומניית כלל תעשיות הוסיפה כ-0.5%. מניית כור , בה מושקע מאז השבוע האחרון גם נוחי דנקנר, בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי, הוסיפה כ-1.2%.

תדיראן קשר - 8.5% בשבוע

בגזרת תדיראן קשר נמשכו גם היום העליות, ולאחר שהמניה התחזקה היום בכ-0.8% היא השלימה עלייה שבועית של כ-8.5%. חלק מהדלק לעליות הללו סיפקו אלביט מערכות וכור, שרכשו כל אחת כמה עשרות אלפי מניות בשבוע החולף ובזה שקדמו לו, אולם חלק מהעליות מיוחסות למשקיעים אחרים שסבורים כי עסקת אלישרא לא תצא בסופו של דבר אל הפועל.

הדעות לגבי כדאיות ההשקעה במניית תדיראן קשר חלוקות. מצד אחד, אומרים המצדדים ברכישת המניה, שהחברה, שנהנית מיתרות מזומנים של כ-300 מיליון דולר, נסחרת לפי שווי של 425 מיליון דולר, ולכאורה נוצר כאן דיסקאונט על שווי הפעילות של תדיראן קשר. מצד שני, אומרים המצדדים במכירת המניה, כי עסקת אלישרא, שאמורה לשרת בעיקר את האינטרסים של בעלי העניין בחברה ולא את אלו של כלל ציבור המשקיעים, מעיבה על החברה ועל כדאיות ההשקעה בה.

מהברורים שערכנו בגזרת אלישרא לא מצאנו כל חדש (למרות הפרסומים שהיו בנושא), ונראה כי בטרם יפנו בכור לחפש לה רוכשות אחרות, מלבד תדיראן קשר, יבקשו למצות אופציה זו תחילה. כך או כך, נראה כי חלק מהמשקיעים בתדיראן קשר הסכימו לקחת את הסיכון כבר עכשיו ולהיכנס לפוזיציה במניה.

מניית החברה לישראל עלתה היום בכ-0.4% וסוגרת שבוע מצוין במהלכו זינקה בכ-10%. הסיבות לעליות במניה הן בראש ובראשונה התוצאות המעולות שהציגה חברת כי"ל השבוע - האחזקה המניבה ביותר של החברה לישראל בשנים האחרונות. היום נוספו לחדשות הטובות מכי"ל גם חדשות טובות מכיוונה של חברה-בת אחרת בשם בז"ן.

המדינה והחברה לישראל הגיעו להסכמות, לפיהן תשלם המדינה כ-570 מיליון שקל בגין אחזקות החברה לישראל בבז"ן, וזאת על פי ממוצע ההערכות השווי שהתקבלו לבז"ן באוצר. מבחינה חשבונאית תידרש, כלל הנראה, החברה לישראל לבצע הפחתה בהיקף של כ-50-70 מיליון שקל, שכן ההשקעה בבז"ן רשומה בשווי הגבוה יותר משווי העסקה, אך לעומת זאת תיפגש עם מזומנים בהם תוכל לבצע השקעות חדשות ומועילות יותר מאחזקת המיעוט בבז"ן.

באיחור המסורתי פרסמה היום חברת אלביט הדמיה , שבשליטת מוטי זיסר, את תוצאותיה לרבעון הראשון של השנה וירדה בכ-4.1% .דו"חות אלו לא כוללים את עסקת הענק למכירת המרכזים המסחריים לקרן קלפייר ביותר מחצי מיליארד דולר, אך הם כוללים את ההוצאות החד-פעמיות של החברה בהשתתפות במכרז לערוץ 2 במסגרת קבוצת כאן.

אלביט הדמיה רשמה ברבעון הראשון הפסד של 10.9 מיליון שקל, לעומת רווח של 30.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, אבל גם שורת הרווח התפעולי של החברה הייתה צבועה באדום - הפסד של 18.5 מיליון שקל. אחד הנתונים המעניינים בדו"חותיה של אלביט הדמיה הוא כמובן קצב המכירות של החברה המבטיחה אינסייטק, העוסקת בטיפול בגידולים ברחם באמצעות שיטות בלתי פולשניות. מכירותיה של אינסייטק הסתכמו ברבעון הראשון ב-9.6 מיליון שקל, ועל פי ההערכות היא אמורה להנפיק את מניותיה בנאסד"ק לפי שווי שעולה על חצי מיליארד דולר ולייצר לאלביט הדמיה רווחי הון של עשרות מיליוני דולרים.

הדולר נחלש מעט

נקנח בשוק הסולידי. יונתן כץ, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות לידר ושות', ציין היום כי תנאי המקרו הבסיסיים בישראל ובחו"ל עדיין תומכים בירידת תשואות באפיקים הארוכים. כץ מעריך, כי אין סיבה להעלאת ריבית בחודשים הקרובים, ואפילו עד 2006 לפחות: סביבת האינפלציה נמוכה, שע"ח נשאר יציב, קיימים סימנים להאטה בצמיחה ומסתמנת מדיניות של ריסון פיסקלי.

בנוסף, צפוי עודף הפדיון בשוק האג"ח להימשך גם במחצית השנייה של השנה, שכן האוצר צפוי להמשיך ולהקטין את הגיוס המקומי. במקום תכנון לגיוס ברוטו של כ-47.1 מיליארד שקל בכל שנת 2005, האוצר צפוי לגייס רק כ-37-38 מיליארד שקל - כ-9-10 מיליארד שקל פחות מהמתוכנן.

בשוק המט"ח נחלש היום שערו היציג של הדולר בכ-0.181% ל-4.413 שקלים, ואילו שערו היציג של האירו התחזק מעט ב-0.05% ל-5.412 שקלים. הכלכלן הראשי בגיפט ערן בסון ציין היום, כי המסחר בשוק המקומי מתנהל בהתאם למגמת הדולר בעולם, אם כי התחזקותו של המטבע האמריקאי מול השקל בשבועות האחרונים פחותה יחסית למידת התחזקותו מול המטבעות העיקריים בעולם. הסיבה לכך, אומר בסון, טמונה בהשקעות הזרות הממשיכות לזרום לשוק המקומי ומונעות את פיחות השקל.