האחים עופר הסכימו להצעת המדינה: ימכרו אחזקותיהם בבז"ן ב-570 מ' ש'

המכרז לפיצול והפרטת בתי הזיקוק יפורסם בתוך חודשיים; אוהד מראני: בז"ן שווה הרבה יותר מכל הערכות השווי שנקבעו לגביה בעבר

הושגו הסכמות בין אחים עופר למדינה לפיהן תשלם המדינה 570 מיליון שקל בגין אחזקות החברה לישראל בבז"ן. כך נודע ל"גלובס". בפגישה שהתקיימה בשבוע שעבר בנוכחות נציגי החברה לישראל, עידן עופר, יוסי רוזן ועו"ד רם כספי ונציגי האוצר, הממונה על התקציבים, קובי הבר; החשכ"ל, ירון זליכה, ומנהל רשות החברות הממשלתיות, אייל גבאי, הגיעו הצדדים להבנה לפיה יאומץ הסכם בז"ן שנחתם לפני שנתיים.

החברה לישראל תקבל 570 מיליון שקל וריבית שנתית בסך 6%. סכום זה הוא 13% משווי בז"ן לפי הערכות שווי של משרד האוצר.

מקורבים לעסקה אמרו ל"גלובס" כי הסכום ישולם בתמורה להעברות מניות החברה לישראל למדינה וכך תהפוך להיות חברה ממשלתית בבעלות מלאה. ההסכם צפוי להיחתם בתוך ימים ספורים והמכרז לפיצול והפרטת בתי הזיקוק יפורסם בתוך חודשיים.

בז"ן היא חברה ממשלתית שמוחזקת כיום על-ידי המדינה - 74%, ועל-ידי החברה לישראל שבשליטת אחים עופר - 26%. עם תום הזיכיון שניתן לחברה לישראל, נחתם הסכם לפיו בתמורה להשבת מניות החברה למדינה יקבלו אחים עופר 570 מיליון שקל, 120 מיליון דולר לפי הערכת שווי של 2.2 מיליארד שקל.

בהקשר זה יש לציין כי ההסכם שהציע החשכ"ל ד"ר ירון זליכה, קבע, כי האחים עופר יקבלו סכום שבין 480 ל-570 מיליון שקל צמוד לתשואה ולא צמוד למדד. על פי אינדיקציות כלכליות של משרד האוצר, נע שווי החברה בין 3.1-4.3 מיליארד שקל.

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ בבקשה להורות על ביטול ההסכם, בנימוק כי אסור למדינה לשלם תמורת השבת נכסים כתוצאה מתום תקופת זיכיון. התנועה סברה, כי בתשלום זה לאחים עופר יש משום רשלנות בניהול הכספים הציבוריים.

בין החברה לישראל לבין משרד האוצר, עמדה מחלוקת משפטית מהותית - האם זכאית החברה לישראל לקבל תמורה עם תום הזיכיון. לדעת משרד האוצר, בתום הזיכיון, החברה לישראל לא זכאית לכל תמורה, עמדה שכאמור היתה מנוגדת לתפיסת אחים עופר.

המדינה בתגובתה לבג"ץ סבורה, כי יש לחתום על ההסכם המקורי (נספח ג' המתוקן) וכי מדובר בהסכם סביר וראוי בנסיבות הקיימות.

המדינה באמצעות סגן פרקליט המדינה, אבי ליחט, נימקה את תמיכתה בחתימה על ההסכם, בין היתר, בשל הנזקים הרבים שצפויים מעיכוב הפרטת בז"ן. מהודעת המדינה עולה, כי למשק ייגרם נזק של 200 מיליון שקל בשנה כתוצאה מעיכוב פיצול והפרטת בז"ן.

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, סבור שאין מקום לנהל הליכים משפטיים וכל תביעה להשבת הנכסים, בשל משך הזמן הארוך הנדרש למיצוי ההליך המשפטי וכן בשל העובדה שתוצאות ההליך המשפטי אינן ידועות.

יו"ר בז"ן, אוהד מראני אמר ל"גלובס" בתגובה: "אני מברך על השגת הסכמה בין הבעלים, שתסיר את תנאי אי הוודאות לגבי עתיד בז"ן ותאפשר ביצוע מהיר של הפרטת בז"ן והרפורמות המתוכננות במשק האנרגיה. ההסכם שהוגש לבג"ץ והמחיר שתשלם המדינה מהווה הישג גדול לאוצר ולממשלה, במיוחד לאור התוצאות העיסקיות הגבוהות שהציגה בז"ן. בז"ן שווה הרבה יותר מכל הערכות השווי שנקבעו לגביה בעבר".

לעניין הפרידה מהחברה לישראל, אמר מראני: "אני מצטער על הפרידה. החברה לישראל היתה שותפה טובה ותרמה רבות להתנהלות העיסקית של בז"ן, אבל בנסיבות שנוצרו ההיפרדות היא הכרחית על מנת לשים קץ למחלוקת בין הבעלים, להבטיח את זיכיון בז"ן ולקדם במהירות את ההפרטה".