הרה-ארגון בגרנית נמשך: תנפיק את טמבור אקולוגיה לפי שווי של 60 מיליון דולר

ההנפקה צפויה להתבצע במחצית השנייה של השנה, לאחר שהחברה תסיים את מימוש הנדל"ן שברשותה

חברת גרנית הכרמל , שבשליטת משפחת בורוביץ' וקבוצת גלנקור, ממשיכה במהלכי הרה-ארגון המאפיינים את פעילותה בשנה האחרונה. ל"גלובס" נודע, כי במסגרת זו, מתכננת החברה להנפיק בקרוב את החברה-הבת (100%) טמבור אקולוגיה לפי שווי של כ-60-70 מיליון דולר.

עוד נודע ל"גלובס", כי השווי הנ"ל מתבסס על מו"מ שקיימה החברה בעבר להכנסת שותפים לטמבור אקולוגיה לפי שווי של למעלה מ-100 מיליון דולר. במסגרת הגיוס גרנית תבצע, ככל הנראה, הצעת מכר בשיעור של כ-15% מטמבור אקולוגיה, כפי שביצעה בהנפקת טמבור.

עמי סגיס, מנכ"ל קבוצת גרנית הכרמל, סירב אמנם להתייחס להערכות השווי שהוצמדו לטמבור אקולוגיה, אך ציין כי החברה מתכננת את ההנפקה במחצית השנייה של השנה. סגיס ציין עוד, כי הנפקת טמבור אקולוגיה תתבצע כחלק מהמהלך האסטרטגי עליו הכריזה החברה בעבר לצורך שיפור מבנה ההון של גרנית. סגיס הוסיף, כי המהלך כולל את מימוש הנדל"ן של החברה, ולאחר מכן הנפקה ברצף של החברות-הבנות.

סגיס הוסיף עוד, כי העסקה למכירת הנדל"ן של החברה, בשווי של כ-200 מיליון דולר, צפויה להיסגר בחודש-חודשיים הקרובים, ולאחריה תיכנס הנפקת טמבור אקולוגיה להילוך גבוה. בין היתר, הוסיף סגיס כי החברה בוחנת גם דרכי פעולתה לאור ההתפתחויות בהפרטת חברת פי-גלילות (13.2%), וכן לגבי אחזקתה בחברת הנדל"ן הציבורית נצבא (9.8%).

מהתפלה ועד חשמל ירוק

טמבור אקולוגיה היא חברה-בת של גרנית בבעלות מלאה, לאחר שטמבור העבירה לגרנית את אחזקותיה בה, באמצעות חלוקת דיבידנד בעין, בסוף שנת 2004. העברת השליטה בטמבור אקולוגיה נעשתה עפ"י שוויה בספרי גרנית, כ-47 מיליון שקל, כך שהנפקת החברה עשויה לייצר לגרנית רווחי הון משמעותיים.

טמבור אקולוגיה עוסקת בתחום התכנון ההנדסי, ייצור ותכנון מתקנים להתפלה ושאיבת מים, טיפול בשפכים ופיתוח מוצרים כימיים נוספים. במסגרת ההכנות לקראת ההנפקה, החברה הגדילה לאחרונה את היקפי פעילותה בארץ, ואף בוחנת הרחבת הפעילות לחו"ל. מחזור הפעילות של טמבור אקולוגיה עמד על כ-100 מיליון שקל בשנת 2004.

בארץ פעילה החברה כיום בפרויקט התפתלת מים בפלמחים, דרך הים, בו מחזיקה טמבור אקולוגיה בכ-26%. היקף ההתפלה בפלמחים עומד על כ-30 מיליון מ"ק, כשבנוסף החברה בוחנת התמודדות על מכרז נוסף להתפלת מים בחדרה בהיקף של כ-100 מיליון קו"ב.

פעילות בולטת נוספת של החברה היא בתחום החשמל הירוק. במסגרת זו מפתחת החברה מערכות למיחזור זבל פרות, כשבמסגרת תהליך הפיכת הזבל לדשן, נוצר גז בשם קומפסט ממנו ניתן לייצר חשמל. מתבצעת בעמק חפר, בשיתוף עם משפחת סולימני. בנוסף, עוסקת החברה גם בתחום המים המליחים, כשבמסגרת זו בונה החברה מתקנים להתפלת מי ים עבור לקוחות. בו עוסקת החברה הוא תחום הטיפול בבוצה.

הנפקות ומימושים

לגבי ההנפקה עצמה ציין סגיס, כי בכל מקרה היא תתבצע במחיר הגיוני שיאפשר למשקיעים ליהנות מהמהלך, בדומה להנפקה האחרונה של חברת טמבור (שרשמה מאז ההנפקה תשואה של למעלה מ-30% - ר.מ), כשגרנית בכל מקרה תפעל בהתאם לתנאי השוק.

גרנית הכרמל עצמה היא חברת אחזקות הפועלת בעיקר בתחום תזקיקי הנפט, ע"י חברת הדלק סונול, ובתחום הצבע, ע"י חברת טמבור. החברה עצמה ידעה בשנים האחרונות תקופה לא קלה לאור העובדה שמצבת החוב הכבדה שלה הכבידה על התנהלותה. לאור זאת, מניית החברה סבלה מביצועי חסר אל מול מדדי הייחוס בשנים האחרונות, כשבשנה האחרונה איבדה כ-20% לעומת תשואות חיוביות במדדים.

עם כניסתו של סגיס, מנכ"ל שופרסל בעבר, לתפקיד מנכ"ל החברה בתחילת 2003, החלה החברה לבצע מספר מהלכי התייעלות, כשבשנה האחרונה אף הכריזה על תוכנית אסטרטגית לשיפור מבנה ההון, תוך הנפקת החברות הבנות ומימוש הנדל"ן.