מגזר השירותים הפיננסים במזרח אירופה יניב לקרדן רווחי הון של 65 מ' ד' בשנתיים

קרדן מדווחת על מימוש קרן פנסיה סלובקית ברווח של 15 מ' ד', חודש לאחר שדיווחה על מימוש חברת ביטוח ברומניה, שיניב לה רווח של כ-25 מ' ד'

חברת קרדן אן.וי , שבשליטת יוסף גרינפלד, אבי שנור ואיתן רכטר, ממשיכה לעשות חיל במזרח אירופה: לאחר כמה שנים שבהן נהנתה מרווחי הון אדירים תודות למימושים בתחום הנדל"ן (בעיקר בפולין) תופס את הבכורה מגזר השירותים הפיננסיים.

חודש לאחר שהודיעה על מימוש של חברת ביטוח ברומניה, שיניב לה רווח של כ-25 מיליון דולר, מדווחת קרדן אן.וי כי חברת TBIH המרכזת את פעילותה במגזר השירותים הפיננסים במזרח אירופה, חתמה על הסכם למכירת אחזקותיה בחברת הניהול קרן הפנסיה הסלובקית Tatry לחברה בבעלות קונצרן ING, מוסד פיננסי הולנדי העוסק בשירותי בנקאות, ביטוח וניהול נכסים בלמעלה מ-50 מדינות.

בתמורה למכירת אחזקותיה ב-Tatry תקבל TBIH 43 מיליון דולר. השלמת העסקה, אשר מותנית במספר תנאים מתלים ובקבלת אישורים סטטוטוריים, צפויה להניב ל- TBIH רווח של כ- 35 מיליון דולר, ולקרדן אן.וי רווח של כ- 15 מליון דולר.

מקרדן נמסר היוןם כי כבר בשנת 2000 זיהתה TBIH את הפוטנציאל העסקי בשוק הפנסיה בסלובקיה, וחדרה ראשונה לשוק זה כחלוצת קרנות הפנסיה הוולונטריות בסלובקיה. ב- 5 השנים האחרונות הקימה TBIH את Tatry ופיתחה אותה לקרן הפנסיה הוולונטרית המובילה במדינה עם 37 סניפים ומעל 250 אלף עמיתים פעילים.

"TBIH", אמר היום איתן רכטר, מנכ"ל קרדן אן.וי, "פועלת למיקסום הרווח והתשואה לבעלי מניותיה מתוך אסטרטגיה של יצירת ערך מתמשכת, וכחלק מאסטרטגיה זו היא בוחנת מפעם לפעם מימושים של חברות מוחזקות אשר הבשילו על מנת להפנות משאבים פיננסיים לכניסה לשווקים אחרים שהצמיחה עדיין לפניהם. TBIH תשתמש ברווחי המכירה להרחבת פעילותה הקיימת בתחום הפיננסים, הביטוח והפנסיה כמו גם להרחבת פעילותה למדינות אליהן היא חדרה לאחרונה כרוסיה ואוקראינה".

TBIH היא חברת החזקות בתחום השירותים הפיננסיים שמתמקדת בשווקים המתעוררים של מזרח אירופה. החברה מתמחה בכניסה מוקדמת לשווקים מתעוררים פוטנציאליים, הקמת פעילויות בתחום השירותים הפיננסיים ופיתוחן לחברות מובילות.

קרדן אן.וי מחזיקה 84% ממניות חברת הרפזון, המחזיקה בכ-58% ממניות TBIH (בדילול מלא). בין בעלי המניות של TBIH נמנית גם קרן ההשקעות האנגלית Englefield Capital (אנגלפילד) וקרן ההשקעות הבינ"ל Mid Ocean Partners. TBIH עוסקת במתן שירותים פיננסיים בשמונה מדינות במרכז אירופה ובמזרחה, לרבות בתחום ביטוח כללי, ביטוח חיים, ניהול קרנות פנסיה, ניהול נכסים ושירותי מימון (משכנתאות, ליסינג ומימון קמעונאי).

בחודש שעבר חתמה TBIH על הסכם למכירת החזקותיה בחברת הביטוח הרומנית Omniasig S.A לקבוצת ביטוח אוסטרית תמורת כ-64 מיליון אירו (כ-83 מיליון דולר). השלמת העסקה מותנית במספר תנאים מתלים, ביניהם עריכת בדיקת נאותות וקבלת האישורים הסטטוטוריים הנדרשים. קרדן העריכה, כי השלמת המהלך יניב לה רווח שבין 22 ל-27 מיליון דולר.

מגזר השירותים הפיננסים הפך אשתקד למרכז הרווח המוביל של קרדן, הפועלת בנוסף בתחומי הנדל"ן (גם כן, בעיקר במזרח אירופה) התשתיות, המסחר, התקשורת והטכנולוגיות. תרומתו של המגזר לרווחי קרדן עמדה ב-2004 על 16.6 מיליון דולר (בעיקר תודות למימוש מניות בחברה בת של TBIH בבולגריה) ואילו ברבעון הראשון של 2005 הסתכמה תרומתו ב- 4.5 מיליון דולר (הקצאת מניות TBIH לקרן אנגלפילד). סה"כ הציף מגזר שהשירותים הפיננסיים רווחי הון בסכום של יותר מ-20 מיליון דולר לקרדן מאז תחילת 2004 והוא צפוי להוסיף לה רווחים של כ-45 מיליון דולר עד סוף השנה הנוכחית.

בנוסף לרווחים ברומניה ובסלובקיה, תרשום קרדן אן.וי עד סוף 2005 רווחים של כ-3 מיליון דולר מההקצאה לקרן אנגלפילד (קרן השקעות בריטית המנהלת נכסים בהיקף של 700 מיליו אירו) שתרמה לרווחיה 6.6 מיליון דולר ברבעון הראשון. אנגלפילד תשקיע סה"כ 40.4 מיליון דולר. בעיסקה המשקפת שווי של 235 מיליון דולר ל-TBIH.

קרדן אן.וי. עצמה, הנסחרת בבורסות של תל אביב והיורונקסט, רשמה ברבעון הראשון של 2005 רווח נקי של 8.4 מיליון דולר לאחר שאת שנת 2004 כולה סיימה החברה ברווח שיא של 20.3 מיליון דולר, כתוצאה ממימוש אחזקות פיננסים בבולגריה והנפקת חברת הנדל"ן GTC פולין בבורסה של ורשה.

את התרומה הגדולה ביותר לרווחי קרדן אן.וי ברבעון הראשון הניב דווקא מגזר שהסב לה נזקים כבדים בשנים האחרונות - התקשורת והטכנולוגיות. תרומתו של מגזר זה הסתכמה ברווח של כ-4.9 מיליון דולר אשר נבע מרווח של 8.6 מיליון דולר בחברה הבת קרדן טכנולוגיות עקס זכייתה של החברה הבת, אי-טרייד ישראל, בבוררות שהתנהלה בלונדון כנגד הברוקר המקוון אי-טרייד העולמי, בקשר לסגירת החברה הבת. חלקה של קרדן אן.וי ברווח הסתכם בסך של 4.8 מיליון דולר.

דווקא מגזר הנדל"ן, שבשנים האחרונות הניב לקרדן את רוב רווחיה, דמם ברבעון הראשון מרווחי הון וגרם לחברה הפסד קטן של 117 אלף דולר (לאחר רווח של 16.5 מיליון דולר בשנת 2004 כולה).

תרומה חיובית היה גם למגזר המסחר, בסך של 2.6 מיליון דולר. קרדן פועלת במגזר זה בעיקר באמצעות יבואנית הרכב UMI שרשמה ברבעון הראשון רווח נקי של 6 מיליון דולר לעומת 4.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. מגזר התשתיות, בו פועלת קרדן אן.וי בעיקר באמצעות החברה הבת תה"ל, הניב ברבעון הראשון רווח של 400 אלף דולר, כפול מבתקופה המקבילה אשתקד (בשנת 2004 כולו הניב המגזר רווח של 2.6 מיליון דולר).

קרדן, לא מעט בזכות תוצאותיה המוצלחות, היתה פעילה מאד לאחרונה גם בשוק ההנפקות. בפברואר 2005 קיבלה החברה הלוואה של 110 מיליון שקל מחברת הביטוח הפניקס, אשר צמודה למדד ונושאת ריבית של 6.6% לשנה. במארס גייסה החברה ממוסדיים 100 מיליון שקל נוספים כאשר מחצית מההלוואה נושאת ריבית שנתית של 6.4% והמחצית השנייה תשא ריבית של 5.5% בכפוף לכך שהחברה תקצה למוסדיים אופציות.

לאחרונה פרסמה החברה הבת קרדן ישראל, הכוללת את פעילותה המקומית של הקבוצה (בעיקר UMI ) תשקיף הצעת ני"ע לציבור והצעת רכש חליפין המופנית לבעלי מניות של החברה הבת קרדן נדל"ן. הצעת הרכש מותנית בשיעור היענות מסוים וכן באישור האסיפה הכללית שתתכנס בשבוע הבא. הכוונה היא למחוק את מניות קרדן נדל"ן מהמסחר כאשר התמורה הצפויה לקרדן ישראל מההנפקה היא 189 מיליון שקל.