מלון בריזה באילת חוייב לשלם מעל 400 אלף ש' ל-5 עובדים זרים בגין אי תשלום זכויות סוציאליות

בית הדין: ההסכם הקיבוצי בענף המלונאות חל על העובדים הזרים וכל ניסיון להבחין בינם לבין עובדים ישראלים מהווה אפליה פסולה

מלון בריזה באילת חוייב לשלם למעלה מ-400 אלף שקל ל-5 עובדים זרים בגין אי תשלום זכויות סוציאליות בהפרשי שכר בניגוד להסכם הקיבוצי החל בענף המלונאות. השופט, אילן סופר מבית הדין לעבודה בבאר שבע קבע כי ההסכם הקיבוצי חל על העובדים הזרים, וכל ניסיון להבחין בינם לבין עובדים ישראלים מהווה אפליה פסולה המנוגדת לעקרונות היסוד של מדינת ישראל.

פסק הדין ניתן בתביעה שהגישו 5 עובדים זרים שעבדו בחברת אילת אין בע"מ המפעילה את מלון בריזה. העובדים עבדו בתקופות שונות במלון בעבודות מטבח ומשק בית. העובדים באמצעות עוה"ד אריק נאור, עתרו לתשלום זכויות מכוח ההסכם הקיבוצי.

חברת אילת אין טענה, כי התובעים אינם זכאים לזכויות ביניהם הפרשי שכר תוספת ערבה תוספת טיסה, פדיון חופש שנתית והפרשי שכר כיוון שההסכם הקיבוצי אינו חל על עובדים זרים.

סופר קובע, כי מה שמנע ממלון בריזה לשלם לתובעים את זכויותיהם היתה העובדה כי הם עובדים זרים בלבד. סופר קבע, כי זכותם של התובעים כעובדים זרים לא להיות מופלים ביחס לעובדים הישראלים וזכותם של העובדים לחלוט ההסכם הקיבוצי על עבותם נובעת מעקרון השוויון ולא משינויים במדיניות המעסיק. בית הדין קבע כי ההסכם הקיבוצי בכלל בענף המלונאות והנספח האילתי בו מפורטות התוספות המיוחדות לעובדים בענף המלונות באילת חל על העובדים הזרים.

סופר מתח ביקורת על אופן תשלום השכר לעובדים. מכתב התביעה עולה כי מאפריל 2001 שונתה שיטת התשלום משכר שעתי לשכר גלובלי.

סופר קבע, כי תשלום שכזה מנוגד לחוק האוסר על תשלום שכר כולל זוהי דרך המרעה את תנאי עבודת העובדים וכל קשר בינה לבין שכר גלובלי הוא מקרי לחלוטין.

כאמור, בית הדין חייב את חברת אילת אין לשלם לכל אחד מהעובדים הפרשי שכר, תוספת ערבה וטיסה, דמי הבראה, פדיון חופשה שנתית, פיצוי בגין אי הפרשה לקרן פנסיה. מדובר בסכום כולל של 370 אלף שקל לפני ריבית והצמדה.

בית הדין חייב את הנתבעת בתשלום ריבית והצמדה מפברואר 200 ועד תשלום הריבית בפועל.

הנתבעת חוייבה בנוסף בתשלום שכר טרחת עו"ד בסך 6,000 שקלים. (ע.ב 2801/02).