אי.בי.איי: הסקטור הפרמצבטי צריך להיות היציב ביותר בתקופת ההתנתקות

מעריכים כי דו"חות הרבעון השני יצביעו על המשך מגמת צמיחה בפעילות החברות הנסקרות, אך המגמה הכללית תיקבע בהתאם לתפיסת השוק את מידת היציבות הפוליטית

כלכלני אי.בי.אי פרסמו היום ניתוח כיצד יושפע השוק והמניות בסקטורים השונים, לאור השינויים הצפויים וחוסר הוודאות הפוליטית עם תהליך ההתנתקות.

להערכתם, התוצאות הכספיות ברבעון השני יצביעו על המשך מגמת צמיחה תפעולית בפעילות החברות הנסקרות. עם זאת, הם סבורים שהמגמה הכללית תיקבע בהתאם לתפיסת השוק את מידת היציבות הפוליטית והתקדמות תהליך ההתנתקות, בעוד השפעת הדוחות תהיה בעלת אופי נקודתי.

בסקטור הבנקאות צפוי באופן כללי הרווח להיות נמוך יותר ברבעון השני של 2005, עקב השפעת מדד חיובי על דוחות הרבעון המקביל. הכלכלנים מזכירים, כי הסנטימנט כלפי המניות יושפע מהמגמה בשוק ומהכותרות המלוות את השלבים האחרונים של יישום דו"ח בכר.

החרפת האלימות, החרפת הטרור וחוסר הוודאות הפוליטית הצפויים להתגבר בשבועות שנותרו להתנתקות גורמים לכלכני אי בי איי להעריך, כי בתקופה זו, עד עבור זעם, שוק המניות עשוי לסבול מהתגברות החששות בקרב הציבור, מגמה שתשפיע בעיקר על קרנות הנאמנות, אולם גם על מנהלי ההשקעות המוסדיים.

באי.בי.איי ראו לנכון להמליץ על מספר סקטורים ומניות, שיגיבו טוב מהשוק בתקופה קצרה זו לדעתם, ולעומתן מספר מניות, העשויות להיות חשובות יותר מאחרות להלך רוח שלילי. בעבור זעם, מעריכים הכלכלנים, השוק ישוב למגמה חיובית.

להערכת הכלכלנים, הסקטור שצריך להיות היציב ביותר בתקופת ההתנתקות הוא הסקטור הפרמצבטי. לא זו בלבד שהמניות המובילות בארץ בתחום, טבע ופריגו, אינן מושפעות כמעט מהסנטימנט בשוק המניות הישראלי, אלא הן גם עמידות יחסית לגורמי הסיכון העיקריים בארה"ב, קרי נפט ונדל"ן.

אורמת נראית גם היא כהשקעה שצריכה להניב תשואת יתר על השוק. המניה דפנסיבית, הן בגלל שמרבית פעילותה בחו"ל והן בגלל חסינותה למחירי האנרגיה הגואים.

תחום הטכנולוגיה גם הוא תחום חסין יחסית, מכיוון שמרבית הפעילות של החברות מנותקת לחלוטין מהכלכלה והפוליטיקה בישראל. אחת המניות, בהן חלו בחודשים התפתחויות הן בהיבט התפעולי והן בהיבט של חשיפה למשקיעים זרים, היא מניית נייס.

מניות חברות הנדל"ן צפויות לשמור על יציבות, ובייחוד חברות שמרבית השקעותיהן בחו"ל. בקטגוריה זו החברה המועדפת על הכלכלנים באי.בי.איי היא גזית גלוב , ובימים אלו עדיף אולי להשקיע ישירות בחברות הבנות הזרות, אקוויטי 1 , סיטיקון ו-First Capital.

חברות האגרו-כימיה מפתות להשקעה, משום שתפעולית הן כמעט ואינן מושפעות מהמגמות המקומיות, אולם חשיפתן לתנודות בשוק ההון והיותן חביבות קרנות הנאמנות והזרים בחודשים האחרונים ימנעו מהן, כך מעריכים באי.בי.איי, להניב תשואה עודפת על השוק.

הכלכלנים שבים וממליצים לשים דגש על חברות הנוהגות לחלק דיבידנדים, ובכך לחפות על תשואת השוק, שיתכן ותפגע.

הסקטור הפיננסי, התלוי במידה רבה בתנודות בפוליטיקה ובכלכלה המקומית, חשוף מאוד לתגובה היסטרית של המשקיעים, במידה ותתפתח. בתוך הסקטור הפיננסי, סבורים באי.בי.איי, כי מניות חברות הביטוח חשופות יותר לירידות בשוק המניות ממניות הבנקים.

מקרב מניות הבנקים, מניית בנק הפועלים חשופה יותר להתנהגות המשקיעים הזרים, שכרגע קשה מאוד לחזותה, לעומת מניית בנק מזרחי , שבעבר הייתה היציבה מבין מניות הסקטור.

חברות האחזקה כסקטור חשופות אף הן למגמות בשוק, ולכן כמו שהן נהנות מגאות כך הן צריכות להיפגע בשפל. יוצאת מהכלל בתקופה זו היא אולי החברה לישראל משתי סיבות עיקריות, והן פעילות אחזקותיה העיקריות, כיל וצים, אינה מושפעת מכלכלת ישראל או מזעזועים פוליטיים קצרי טווח ומלאי המזומנים שם מכובד, ולכן קיים פוטנציאל הן לדיבידנדים והן לביצוע פיתוח עסקי מעניין, בדרך של רכישות ומיזוגים.

לבסוף, סקטור התקשורת צפוי, להערכת הכלכלנים, להניב תשואת שוק בתקופה הקרובה וכך גם סקטור המזון.