הבורסה באחד העם: ירידות בשטראוס-עלית ואסם על רקע קריסת קלאבמרקט

[ לפורום הבורסה בת"א ][ לפורטל הפיננסי ] המעו"ף עלה 0.3%, מדד ת"א 100 טיפס 0.2% ומדד התל-טק איבד 0.1%; מחזור המסחר הסתכם ב-954 מ' ש'

לאחר יומיים של עליות שערים חזרה היום התנודתיות לבורסה של ת"א, כשנראה שהפעילים המקומיים 'עושים חושבים' לגבי המשך המגמה בטווח הקצר. אמנם המדדים המובילים פתחו גם היום את המסחר בעליות שערים, אך בהמשך היום עברו למגמה מעורבת, כשהתחושה היא שאין לשוק סיבה מספיק טובה על מנת להמשיך ולטפס.

הפעילים עמם שוחחנו סיפרו, כי ביומיים האחרונים אכן החלה לנשב בשוק רוח חיובית יותר, כפי שבא לידי ביטוי בעליות החדות שרשמו המדדים. עם זאת, הרוב המכריע ממשיך לציין, כי השוק ממשיך להיות פגיע להתפתחויות שליליות, בעיקר כאלו הקשורות לתוכנית ההתנתקות.

"מי שעובד על טווחים קצרים יכול לראות היטב את התהליך שעבר השוק בתקופה האחרונה, בהקשר של ההתנתקות. תחילה השוק פשוט התעלם מהמהלך, בהמשך השוק ירד בחדות עקב חששות כי אנו צפויים לקטסטרופה ועכשיו השוק פשוט מתקן כלפי מעלה. לדעתי, סביר להניח שהתיקון החיובי יימשך ככל שנתקרב למועד המיוחל, לאחריו יתכן והשוק ינסה לפרוץ קדימה", ציין היום אחד הפעילים.

אחד ממנהלי הקרנות עמו שוחחנו היום דווקא נמנע מלהצטרף לגל ה'חוגגים' המדבר על שינוי האווירה בשוק. "מבחינתי, לא השתנתה האווירה ביומיים האחרונים, באותו מידה שהיא לא השתנתה בתחילת יוני כשהשוק התחיל להתממש.

"התנודות האקראיות האחרונות בשוק הוכיחו פעם נוספת שכל הרצים למרחקים קצרים תמיד רודפים אחרי המגמה, ולבטח אינם יכולים לחזות אותה. להסביר למה השוק ירד עד עכשיו ומה הוא יעשה מעכשיו, זה לא רלוונטי מבחינתי. מי יודע מה יהיה אחרי ההתנתקות? אני בטוח שאף אחד.

"דרך העבודה הנכונה, לדעתי, צריכה להיות תוך הסתכלות על תהליכים ארוכי טווח. כרגע השוק המקומי נע על גבי שני תהליכים כאלו, האחד במישור הכלכלי והאחד במישור הפוליטי, כששניהם מתקדמים בכיוון חיובי פחות או יותר. כל עוד שני התהליכים הללו נמשכים, ומבחינתי לא משנה אם נעבור בדרך התנתקות כזו או אחרת ובהמשך כנראה בחירות, אני חושב שהשוק ימשיך להתאפיין במגמה חיובית", הסביר היום אותו פעיל.

סוחרים אחרים הוסיפו, כי המשקיעים הזרים ממשיכים לפעול בהיקפים הרגילים שלהם, כשצריך לזכור שבדומה ל'עונת המלפפונים' בארץ, כך הדבר גם בחו"ל. "הזרים אמנם הצטיירו כאופטימיים בימים האחרונים, אך באופן כללי אני חושב שהם עדיין ניטרליים על השוק ומחכים להתפתחויות לגבי ההתנתקות, בדומה לפעילים המקומיים", ציין אחד הסוחרים.

בסוף היום עלה מדד המעו"ף 0.3%, מדד ת"א 100 טיפס 0.2% ומדד התל-טק איבד 0.1%. מחזור המסחר היה גם היום ערני משהו והסתכם ב-954 מיליון שקל.

'אפקט קלאבמרקט' בבורסה

בשוק המניות נפתח, כאמור, המסחר באווירה חיובית, אך בהמשך עברה הבורסה להיסחר במגמה מעורבת. בהעדר בשורות מהותיות מצד החברות, מרבית הפעילים בשוק עסקו היום בשאלה מי הן החברות שעשויות להיפגע/להרוויח מקריסתה של רשת הקמעונות קלאבמרקט. הרשת, שבשליטת משפחת בורוביץ' (85%) ויוסי רוזן (15%), מנכ"ל החברה לישראל, סבלה, וזה כבר לא סוד, מקשיים פיננסים חמורים בשנים האחרונות והגישה היום בקשה להקפאת הליכים.

כך או כך, נראה שהפעילים עדיין לא החליטו מה ההשפעות המיידיות של קריסתה של קלאבמרקט על החברות הגדולות בענף. מניות שופרסל והרבוע הכחול , נסחרו לאורך היום בתנודתיות, אך לבסוף עלתה הריבוע 0.8%, ושופרסל עלתה 1.6%.

הפעילים בשוק ציינו, כי לכאורה עשויות שופרסל והריבוע הכחול להרוויח את נתח השוק של קלאבמרקט, המוערך בכ-12%, ולכן מבחינתם מדובר דווקא בבשורה טובה. עם זאת, הוסיפו כי עדיין קלאבמרקט עוד עשויה לעבור תהליך הבראה, וכן כי קריסתה של האחרונה מלמדת על הקשיים לשרוד בתחום ועל מלחמות המחירים הקשות המתחוללות בו, הגורמות לשחיקת הרווחיות.

גם כלפי שטראוס-עלית ואסם , שתיים מיצרניות המזון הגדולות בשוק המקומי, הופנו היום הזרקורים, כשהשתיים סיימו בירידות של 2% ו-1.3% (בהתאמה).

בהקשר זה העריכו היום בשוק, כי מי שייפגע מקריסת הרשת יהיו בעיקר הספקים הקטנים יחסית שלא יוכלו להשיב את כספם. הפעילים ציינו, כי ככל הנראה גם לשטראוס-עלית ואסם עסקים לא מבוטלים עם קלאבמרקט, אך עדיין מוקדם לקבוע האם מדובר בחובות אבודים.

חברה נוספת שהשתרבבה היום לפרשה, לכאורה ללא עוול בכפה, היא חברת האחזקות של הבורוביצי'ם, גרנית הכרמל . החברה, שלה אין כל קשר לקלאבמרקט, רשמה ירידה של 4.5%, כשהפעילים מקשרים זאת לחוסר הוודאות סביב קבוצת בורוביץ' כולה בעקבות האירוע.

בנק לאומי השתרבב היום גם הוא לפרשיית קלאבמרקט, עקב הפרסום בדבר חובות בסך מאות מיליוני שקלים של הרשת לבנק, שעשויים להתברר כחובות אבודים. הפעילים ציינו, כי סוגיית החובות האבודים היא אחת הנקודות המרכזיות עליהן עובד הבנק בשנה האחרונה, ואין ספק שמדובר בהתפתחות שלילית עבורו.

עם זאת, הערכות הן, כי לגבי לאומי עומדות כיום על הפרק סוגיות חשובות יותר, כמו נושא מכירת גרעין השליטה בבנק, ולכן לא מדובר באירוע קיצוני מדי שאמור להשפיע על הבנק או על המניה. כך או כך, מניית לאומי בלטה היום מבין מניות הבנקים עם ירידה של 0.7%, דיסקונט עלתה 0.7% והמזרחי עלתה 0.2%.

מניית בנק הפועלים דווקא עלתה היום 1.8% במחזור ער, כשברקע נרשמו ביקושים למניה מצד המשקיעים הזרים, וכן המלצה חיובית מצד אנליסט הבנקים של כלל-פיננסים בטוחה, יובל בן-זאב. האחרון חזר היום על המלצת "תשואת יתר" לבנה"פ תוך מחיר יעד של כ-17.1 שקל הגבוה בכ-14% ממחיר השוק, כשהוא מציין, תוך אירוניה בלתי מכוונת לפרשיית קלאבמרקט, שהבנק דווקא צפוי להקטין את הפרשותיו לחומ"ס ברבעון הקרוב.

מבין שאר הגדולות, בלטה טבע בירידה של 1.6%, זאת לאחר תחזית פושרת יחסית לרבעון השני מצד כלכלני בנק אוף אמריקה. במניות הכימיה נרשמו מימושי רווחים קלים, כשכי"ל איבדה 0.5% ומכתשים אגן ירדה 0.1%.

מניות אי.די.בי דווקא בלטו היום במגמה חיובית, ללא בשורה משמעותית, כשברקע ממשיך איסוף המניות האגרסיבי של נוחי דנקנר, שמקפיד לבצר את אחזקותיו בקונצרן. חברות הגג, אי.די.בי אחזקות ואי.די.בי פיתוח , הוסיפו היום 1.9% ו-3.9% (בהאתמה) ודיסקונט השקעות עלתה 2.4%.

מבין מניות הטכנולוגיה בלטה היום נייס בעלייה של 0.9% לאחר שדיווחה, כי תספק מערכות ביטחוניות לשדה התעופה של שנחאי שבסין. ריטליקס הוסיפה 1.6% לאחר שדיווחה, כי חברת פוג'יטסו הקוריאנית תשווק את מוצריה בדרום קוריאה.

לסיום, נציין את איתוראן , שהוסיפה 4.8% על רקע חוזה של החברה-הבת טלמטיקס בקוריאה בהיקף של כ-7 מיליון דולר וכן את מבני תעשייה, שממשיכה להתרחב בחו"ל. היום הודיעה האחרונה, כי פתחה במו"מ לרכישת 7 תחנות דלק בגרמניה בכ-10.4 מיליון אירו. עפ"י החברה התחנות צפויות להניב תזרים תפעולי שנתי של כמיליון אירו בניכוי הוצאות פחת ומימון. מניית החברה הגיבה בעלייה של 0.8%.

הדולר ממשיך לצנוח

שינוי האווירה הכללי עליו מדברים בשוק, בא לידי ביטוי במיוחד בשוק המט"ח. המטבע האמריקני איבד היום עוד 1.01% והשלים ירידה של כ-1.8% ביומיים, כששערו היציג נקבע על 4.528 שקלים.

הפעילים המקומיים בשוק המטבעות המשיכו להסביר גם היום, כי הכוחות בשוק ממשיכים לשחק דווקא לטובתו של הדולר, כשהירידות האחרונות בשערו של המטבע האמריקני הן בבחינת תיקון לעליות החדות שנרשמו בחודש האחרון.

לגבי התיקון האחרון מציינים הפעילים, כי הוא מונע במיוחד ע"י היחלשות הדולר בעולם בימים האחרונים, כשגם במקרה זה, ככל הנראה, מדובר במימושים מצד סוחרי המטבעות הבינ"ל.

באשר להשפעות ספציפיות הקשורות למשק המקומי, ציינו בפנינו כי הצפי למהלך התנתקות שקט יותר, וכן הבטחת האמריקניים לסיוע משמעותי לישראל באמצעות מענק כספי, משחקים ביומיים האחרונים לטובת השקל.

בשוק הסולידי ראינו גם היום תגובה להיחלשות הדולר. האג"ח השקליות מסוג שחר רשמו היום התחזקות של עד 0.3% והאג"ח הצמודות הגיבו בכיוון ההפוך ונסחרו ביציבות עם נטייה שלילית קלה.