רשם העמותות ימנה חוקר לעמותה המחזיקה במניות ש.ר.א.ל

העמותה לא קיבלה מעולם תמורה מש.ר.א.ל, הנאמדת ב-74 מ' ש' * העמותה והחברה הוקמו מכוח החלטת ממשלה

רשם העמותות, עו"ד ירון קידר, החליט למנות חוקר לעמותת "בתי חולים ציבוריים למען הציבור", המחזיקה במניות חברת ש.ר.א.ל שירותים ואספקה לרפואה, העוסקת בייבוא, שיווק ומכירת תרופות, תכשירים, ציוד רפואי, ציוד פונקציונלי, שירותים אחרים לבתי חולים ולמוסדות רפואיים.

ההחלטה באה, בין יתר, בעקבות פנייה שהתקבלה לאחרונה ממשרדי הבריאות והאוצר, לפיה העמותה לא קיבלה, ממועד הקמתה ועד היום, דיבידנד או תמורה כלשהי מהחברה, למרות ההיקף הרחב של הרווחים בחברה.

כן עולה מהפנייה, כי סך ההון העצמי של חברת ש.ר.א.ל, נכון לסוף 2003, נאמד ב-74 מיליון שקל. אולם למרות ההיקף הגדול של רווחיה הציבוריים ושל קרנות ההון שלה, שבחלקן הגדול כלל אינן מיועדות למטרות ספציפיות, לא פעלה העמותה ממועד הקמתה ועד היום להעברת כספים לבתי החולים לצורך קידום מטרותיה, או לשימוש אחר בכספים לצורך קידום מטרותיה.

בפנייה נטען, כי ב-2003 חילקה החברה מניות הטבה בסך 29.4 מיליון שקל מתוך קרנות ההון שלה, בלא שניתן הסבר כלשהו לחלוקה ולמהות הכלכלית של הפעולה. זאת בהתחשב בכך שלחברה בעל מניות יחיד (העמותה) ומניותיה אינן סחירות. לכן, נטען, לא ברור כיצד הפעולה עולה בקנה אחד עם מטרת העמותה ותכלית החברה.

מהשוואת מחירי הרכישה של בתי חולים אחרים, שלא באמצעות החברה, מצא הרשם, כי ש.ר.א.ל אינה מספקת לבתי החולים הממשלתיים את הציוד והמוצרים הרפואיים בתנאים מיטביים, ובתי חולים אחרים רוכשים ציוד רפואי במחירים נמוכים יותר ממחיריה.

"האופן בו פעלו העמותה והחברה", קבע קידר, "הביא להחלטתי כי בנסיבות האמורות יש מקום למינוי חוקר שיחקור את דרך ניהול העמותה. לחוקר תהיינה כל הסמכויות הנדרשות, בהתאם לחוק העמותות, כדי לקבל את המידע והמסמכים הרלבנטיים הנמצאים בידי העמותה והחברה".

קידר הורה לחוקר לבדוק, בין היתר, האם העמותה אכן פעלה לקידום מטרותיה, בין אם בעצמה ובין אם באמצעות החברה, את צבירת הרווחים בחברה ואת ההסכמים שחתמו העמותה והחברה עם בעלי עניין.

כן יבדוק החוקר מה עשתה העמותה בכספים שקיבלו היא והחברה, ובכלל זה תשלומים והוצאות ששולמו לגורמים שונים בעמותה ובחברה או גורמים הקשורים בהם, חשש לקבלת טובות הנאה אסורות ועוד.

רקע: הסכם בלעדיות בלתי נגמר

עמותת "בתי חולים ציבוריים למען הציבור" הוקמה ב-1993 מכוח החלטת ממשלה, במטרה להחזיק במניותיה של חברת ש.ר.א.ל, שהוקמה אף היא בהחלטת ממשלה. בין מטרות העמותה: לפעול לעידוד יחסי גומלין בין בתי חולים ציבוריים לגורמים בקהילה ובחברה, סיוע במיצוי משאבי אנוש ובטכנולוגיה בבתי החולים הציבוריים וקיום פעילות משותפת לייעול ולהקטנת הוצאות והפחתת עלות השירותים לחולה.

בעת הקמת ש.ר.א.ל, הוחזקו 999 ממניותיה על-ידי העמותה ומניה אחת הוחזקה על-ידי עו"ד ברוך אברהמי. בשנים 1995-1996 קיבלה העמותה 15 מיליון שקל ממשרד האוצר, ובמקביל לקבלת הכספים האמורים השקיעה העמותה במניות החברה סכום דומה. בנוסף, לחברה שיעבוד באג"ח לטובת הממשלה, על סך 20 מיליון שקל, וזאת כנגד העברת מלאי המוצרים והנכסים שהיו בידי יחידת שירותי אספקה במשרד הבריאות לחברה.

ב-1995 נחתם הסכם בלעדיות לשלוש שנים בין הממשלה לחברה, שתוקפו הוארך מעת לעת, עד היום. במקביל, נתן החשב הכללי באוצר פטור ממכרז לבתי החולים הממשלתיים לרכישת שירותים מהחברה (הנאמד היום בהיקף של 720 מיליון שקל בשנה). כדי להבטיח אספקה סדירה של מלאי התרופות וציוד רפואי לבתי החולים, הוארך הפטור גם לשנה זו, למרות הבעיות בניהול העמותה.

ב-2000, החל רשם העמותות הקודם בבדיקת הנושא, ומעבר לבעיית חוסר הפעילות שלה, נמצא כי קיימת אי בהירות בכל הנוגע לנושאי התפקידים בעמותה, והגדרתם כאישי ציבור כפי שנקבע בהחלטת הממשלה.

נציגי העמותה לא עמדו בסיכום עם הרשם, לפיו יועברו לו דו"חות כספיים של החברה ומכתב שנתי מעו"ד, המאשר שהעמותה או החברה אינן משלמות בכסף או בשווה כסף לחברי העמותה. הם אף סירבו למסור לרשם מסמכים לצורך חקירתו. החוקר שמונה בזמנו, המליץ להעביר את הנושא לטיפול מבקר המדינה.