גליה מאור ויהושע מאור

העסקים, הפוליטיקה, הרגולציה ומי שמחבר ביניהם

בעל ואישה

מצב משפחתי: נשואה/נשוי פלוס שלושה

מקום מגורים: רמת גן

היא

לארה"ב יש את "הגברת הראשונה", ובארץ מי שהייתה במשך יותר מעשור וחצי הגברת הראשונה של מגזר הבנקאות המקומי היא גליה מאור. מאור, שכבר זכתה למחמאות מפה ועד הודעה חדשה, היא האישה שהפכה את בנק לאומי לשני בגודלו בארץ, מרחק פסיעה מהמתחרה הנצחי, בנק הפועלים. כך, הפכה לאחת הנשים המשפיעות על שוק ההון הישראלי.

מאור פרשה מתפקידה במאי 2012, וזאת לאחר 17 שנה - כנראה הכהונה הארוכה ביותר של מנכ"ל בנק מקומי. בפברואר האחרון סגרה שבעה עשורים, אך היא ממש לא נחה וממשיכה לכהן כיו"ר לאומי שוויץ וכדירקטורית בחברות "אלמוניות" כמו טבע וקבוצת שטראוס.

מאור נולדה בגבעתיים כגליה ראוך. את הקריירה במגזר הבנקאי החלה כבר בגיל 20, מפסגת המגזר הבנקאי - בנק ישראל. היא החלה את עבודתה כעוזרת מנהל הפעולות בשוק הפתוח, עד שנחתה בשלהי 1982 בתפקיד המפקחת על הבנקים - וזאת רגע לפני שפרץ משבר ויסות מניות הבנקים. לאחר 26 שנה בבנק ישראל, נטשה את המגזר הציבורי והחלה לעבוד כיועצת פרטית במשרד רו"ח סומך-חייקין, ויותר מאוחר חזרה לזמן קצר למגזר הציבורי בתפקידה כיו"ר ועדת מנהל הקיבוצים.

בתחילת 1991, קיבלה הצעה שבדיעבד הפכה אולי למכריעה בחייה: מאור מונתה למשנה למנכ"ל לאומי, ו-4 שנים מאוחר יותר מונתה למנכ"לית. במהלך תפקידה קיבלה הצעה מפתה: להיות מנכ"לית הפועלים, אך דחתה אותה. "הרעיון לעבור את הכביש היה לי מאוד קשה", הסבירה בראיון ל"גלובס". "הייתה לי קריירה מגוונת", טענה בראיון אחר.

כהונתה כמנכ"לית לאומי הפכה אותה לאישה די אמידה, ולמעשה לבנקאית השכירה הכי עשירה בארץ. מאור צברה הון (ברוטו) של 104 מיליון שקל. הון זה מאפשר לה לטייל בחו"ל, אחד מתחביביה.

הוא

הקריירה של יהושע מאור, המבוגר מאשתו ב-7 שנים, הייתה די משגשגת אך הוא ידוע בעיקר כ"בעל של". מאור, שנולד וגדל בכפר סירקין, זכור בזכות תפקידו כמנכ"ל IBM ישראל, תפקיד בו החזיק בין 1984-1996 - בימים שבהם מרכז פיתוח מקומי של ענקית אמריקאית היה דבר די נדיר. ב-IBM נחת היישר משירותו בממר"מ, והחל את מסלולו בה כמנהל שיווק, כולל רילוקיישן קצר לפריז כראש צוות לבחינת פעילות IBM באירופה.

לאחר שפרש מ-IBM, והוא בן 62, החל לכהן כדירקטור בחברות שונות, בעיקר חברות טכנולוגיה שהיו מצויות בתחילת דרכן. למעשה, כשהוא פרש למעין "פנסיה", אשתו רק החלה את הקריירה המשגשגת שלה כמנכ"לית לאומי. אחד מתפקידיו הראשונים לאחר IBM היה יו"ר גרין, זרוע ההשקעות בהון סיכון של יצחק תשובה, שלפני עשור פסקה מלהיות חברה ציבורית לאחר שמחקה מאות מיליוני שקלים משוויה ונותרה עם חובות של מאות מיליוני שקלים - חלקם לבנק לאומי.

אחרי הכישלון של גרין, השתלב מאור בחלק מחברות הדפוס הדיגיטלי הישראליות, והוא משמש כדירקטור בקורנית דיגיטל ובדיפ טק, ואפילו כדירקטור במכון ויצמן למדע.

גליה מאור

תפקיד: לשעבר מנכ"לית לאומי; פרשה מתפקידה במאי 2012 לאחר 17 שנה; יו"ר לאומי שוויץ ודירקטורית בשטראוס; בטבע ובאקוויטי וואן

גיל: 70

השכלה אקדמית: תואר ראשון בכלכלה וסטטיסטיקה, ותואר שני במינהל עסקים - שניהם מהאוניברסיטה העברית

עוד משהו: התחתנה כשהייתה רק בת 20, וילדה את בנה הבכור כשהיא בת 21

ועוד משהו: בעבר אמרה על ילדיה: "בבית העברנו להם את המסר שהם צריכים לעשות מה שטוב להם"

יהושע מאור

תפקיד: בעברו הרחוק מנכ"ל IBM ישראל; דירקטור במכון ויצמן למדע ובמספר חברות דפוס דיגיטלי

גיל: 77

השכלה אקדמית: תואר ראשון במתמטיקה ופיזיקה, ותואר שני במינהל עסקים - שניהם מהאוניברסיטה העברית

עוד משהו: את אשתו הכיר במהלך שירותו בממר"מ (כעתודאי). בתפקידו האחרון כסגן מפקד ממר"מ היה פעיל בוועדת המחשוב העליונה של משרד האוצר

ועוד משהו: כדי לשרת בממר"מ, למד מאור על מחשוב מחומר כתוב. רק כעבור שנתיים הגיע לארץ המחשב הראשון

הילדים

רון מאור

מצב משפחתי: נשוי פלוס ארבעה

מקום מגורים: רמת השרון

להבדיל מאמו, רון מאור, בנה הבכור, מקפיד מדי כמה שנים להחליף קריירה, ותוך כדי לעבוד אצל חלק ממי שכונו עד לאחרונה "טייקונים".

החל ממאי 2010 ועד כה, מכהן מאור כסגן יו"ר ומנכ"ל משותף בשותפות חיפושי הגז והנפט "מודיעין" שבבעלות קבוצת אי.די.בי (שנכון לרגע זה עדיין בשליטת נוחי דנקנר).

לפני מודיעין, כיהן בין 2006-2010 כסמנכ"ל כלכלה ותכנון באפריקה ישראל שבבעלות לב לבייב. לפני כן, כיהן בין 2004-2006 כמנכ"ל ישאל אמלט, בעברה חברת השקעות בשליטת רוני אלרואי וכיום שלד בורסאי ללא פעילות - פועל יוצא של קריסתה.

לפני ישאל, הספיק לכהן כמנהל פיתוח עסקי באמדוקס ישראל, כסמנכ"ל רוברטסון סטיבנס ישראל (בנק השקעות אמריקאי שסגר את פעילותו בארץ), כמנהל קרן השקעות מבית פועלים שוקי הון וכסגן נשיא בקרן אתגר. בקיצור ולעניין, אם לאמו הייתה כהגדרתה "קריירה מגוונת", למאור ג'וניור היה קריירה מגוונת לא פחות.

דנה מאור

מצב משפחתי: נשואה

בדומה לאימה ולהבדיל מאחיה הגדול, דנה מאור בחרה לטפס בהדרגתיות בהיררכיה הניהולית של ארגון מוביל, ובמקרה שלה - ענקית הייעוץ האמריקאית מקינזי. ב-2011 מונתה למנכ"לית מקינזי ישראל, ובעקבות המינוי חזרה לגור בארץ. במסגרת התפקיד, מאור מעורבת בבניית תוכניות אסטרטגיות למשרדי ממשלה ולחברות ענק כמו תנובה, שופרסל ועוד.

מאור החלה את דרכה במקינזי ב-1999 - כשהייתה בת 30 - ובמהלך 12 השנים שעברו עד למינויה לעיל כיהנה בתפקידים שונים, בעיקר כאלו שכללו שירותים לייעוץ אסטרטגי והליכי ארגון מחדש בחברות אמריקאיות בתחומי התקשורת, ההיי-טק והמדיה. במהלך 2006 מונתה לשותפה במקינזי העולמית.

מאור לא מרבה להיחשף בתקשורת, אך בראיון שנתנה ל"גלובס" לפני כשנתיים סיפרה כי "אני טובה בניהול משברים ובתפקוד תחת לחץ. אני חושבת שיש לי אינטליגנציה רגשית גבוהה". באותו ראיון אמרה כי מודל ההשראה שלה הוא אלי הורביץ ז"ל, לשעבר יו"ר ומנכ"ל טבע, "שהיה לו חזון לייסד חברה ישראלית שהפכה לבינלאומית ולאחת המובילות בתחומה".

אמיר מאור

בעוד אמו ניהלה בנק, אביו ניהל שלוחה ישראלית של ענקית מחשוב אמריקאית, אחותו עושה דבר דומה למה שעשה אביה - אך בענקית ייעוץ ''- ואחיו הגדול מנהל חברת חיפושי נפט, אמיר מאור, הבן הקטן של גליה ויהושע מאור, בחר להיות יותר היי-טקיסט.

בשלהי שנת 2009 הקים ביחד עם שותפים את הסטארט-אפ Triapodi, שפיתח טכנולוגיה לפרסונליזציה של תכני סלולר.

מאור מכהן כמנכ"ל חברת Triapodi, ולפני הקמתו של הסטארט-אפ כיהן במשך כשנתיים כמנהל שיווק מוצר בחברת "מודו" של יזם ההיי-טק דב מורן. החברה שניסתה לייצר מכשיר סלולר קטן ומודולרי כשלה ושרפה מאות מיליוני דולרים.

לפני "מודו", שימש מאור במשך כשלוש שנים כסמנכ"ל פיתוח עסקי במוטורולה ישראל.