"יש אמת בתקשורת - היא בעצם שומר הסף של פעם"

פרופ' קרין נהון בוועידת MAD 2017: "יכולה לשכפל את אותו המסר ולמסגר אותו בצורה שונה ולהשפיע בצורה שונה. אמת היא מילה בעייתית, ופייק ניוז זה בעייתי. מה שמעניין הוא מה שיש באמצע"

אמון והשיח החדש  ענת ביין קרין נהון  עדו הר טוב  גיא לרר  יואב פרידור  נעם מנלה / צילום: איל יצהר
אמון והשיח החדש ענת ביין קרין נהון עדו הר טוב גיא לרר יואב פרידור נעם מנלה / צילום: איל יצהר

"יש אמת בתקשורת. התקשורת בעצם היא שומר הסף של פעם. השאלה מה קורה בעולם הרשתי. אני יכולה לשכפל את אותו המסר ולמסגר אותו בצורה שונה ולהשפיע בצורה שונה. אמת היא מילה בעייתית, ופייק ניוז זה בעייתי. מה שמעניין הוא מה שיש באמצע. בכל דבר יש קצת מהכול, השאלה היא המינון. בארה"ב מה שקרה הוא מינון דפוק. בבחירות הבאות בישראל זה יקרה גם - הבוטים החברתיים ישחקו תפקיד חשוב".

את הדברים אמרה פרופ' קרין נהון, חוקרת מידע וחברה, המרכז הבינתחומי הרצליה, ונשיאת איגוד האינטרנט הישראלי. נהון דיברה בפאנל שעסק ב"פייק ניוז" בוועידת MAD 2017 של "גלובס" שמתקיימת היום (ד') בתל-אביב. 

עדו הר-טוב, שותף ומנכ"ל גיתם BBDO, אמר בפאנל כי "הטרמינולגיה השתנתה ודרכי ההפצה השתנו. ספינינג היו פעם כלי תקשורת והיו משלמים המון כסף על זה. היום מזיזים את הדיון למקום אחר ויוצרים אמת. האם היא אמיתית? לא. היום כל אחד יכול להמציא אמת ולהפיץ אותה ואם הוא מספיק אותנטי, אנשים מאמצים אותה ומספרים סיפור. אם הוא אטרקטיבי הוא תופס. יש מגמה אחרת, שונה, שאנשים היום מרגישים ופחות חושבים. למשל - אבי גבאי ניצח. הוא מביא משהו שמייצר רגש, הוא אותנטי ונראה טוב ובניגוד לכל מה שקרה הוא ניצח".

גיא לרר, עיתונאי ומנחה טלוויזה בערוץ 10: "האמת נמצאת תחת מתקפה מתמדת מכל הכיוונים. יש הרבה רבדים וסוגי אמת, יש עקרונות מנחים שפועלים על פיהם מרגע שמגדירים אותם, ויש אמת שלי. חייבים לגדר אותה ולהגן על הגבולות שלה בצורה הכי אדוקה שיכולה להיות.

"חוץ מהפעולות שאנחנו עושים, אנחנו שומרים על האמת שלנו כשמציגים לך בעיה או משבר ומנסים להניע אותנו לפעולה, למשל לייצר מחאות פיקטיביות של מותג מתחרה - וזה קורה. מייצרים מחאה פיקטיבית על מותג מתחרה. פעם אחת עצרנו ממש ברגע האחרון מחאה אותנטית שלכאורה נולדה בפייסבוק והזמנו את מנהיגת המחאה לראיון. ואני שומע באוזן שמשהו לא בסדר. ירדתי לחדר שבו היא ישבה ואני רואה שהיא מחזיקה דף עם מסרים. קשה להעריך נכונה מה האמת. מנסים לשחרר את עצמנו כל הזמן, להגן על עצמנו. אנחנו מאמינים שאנו עושים עבודה מספיק טובה שהציבור יגיד שהוא מאמין לנו. העולם החדש אמור לעזור לנו לבצע החלטות מושכלות באמצעות הידע".