תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

כוס הקפה הטובה

לצד טעם וארומה ייחודיים, מסתתרים בתוך כל כוס קפה נספרסו גם דאגה לסביבה ותמיכה משמעותית בקהילות החקלאים מגדלי הקפה ברחבי העולם - הערכים שעושים את ההבדל

הכתבה מטעם נספרסו

לקראת השנה החדשה יצאה חברת נספרסו לפגוש חקלאים ישראלים, חלקם צעירים וחלקם דור שני ושלישי לחקלאות, המשתפים באתגרים, בקשיים ובאהבה למקצוע.

יותר מ-30 שנה שבנספרסו משלבים את נושא הקיימות בפעילות החברה כדי לייצר השפעה חיובית על הסביבה העסקית שבה היא פועלת. בשנת 2003 השיקה החברה את יוזמת הקיימות שלה - AAA Sustainable Quality" TM", ששמה לה מטרה להטמיע שיטות עבודה בנות קיימא במטעי הקפה ברחבי העולם ובאזורי המחייה שסביבם. תוכנית ה-AAA מסייעת למגדלי קפה בשיפור איכות היבולים, תומכת בפרנסתם ומבטיחה אספקה בת-קיימא של קפה באיכות גבוהה. 96% מהקפה של נספרסו מקורו ביוזמת ה-AAA של החברה.

יוזמת AAA היא חלק מתוכנית הדגל של נספרסו, 'הכוס הטובה' (Positive Cup), היא נושאת הבטחה חברתית וסביבתית לפיה מאחורי כוס הקפה שכל אחד מאיתנו ילגום תעמוד שרשרת אנושית של עושי טוב. תוכנית הקיימות השאפתנית מתחילה בשמירה סביבתית על מקורות הקפה והיא כוללת דאגה לשיפור הפרנסה, החינוך, תנאי עבודתם של החקלאים והגנה על סביבתם.

בנספרסו מאמינים שבאמצעות קשר ישיר עם החקלאים נוכל לייצר סביבה וחברה טובה יותר.

כמו אפקט הפרפר, שבו משק עדין של כנפיו במקום אחד מייצר שינויים שיגרמו בסופו של דבר לתופעות בקנה מידה גדול במקום אחר לגמרי - כך פעולה אחת מיטיבה בקולומביה, אתיופיה או ברזיל, מצליחה לגלגל
את הטוב הלאה.

תום זאוי / צילום: קינן בוסי ונונו
 תום זאוי / צילום: קינן בוסי ונונו

משק זאווי

תום זאוי, 36: נשוי ואב לשלושה ילדים.
ישוב: מושב זוהר.
מגדל: ירוקים - עלים ועשבי תיבול.
היסטוריה: "מושב זוהר הוא מושב עולים מתוניס, סבא שלי הגיע לכאן ללא ידע בחקלאות. בבוקר עבד במשק ובלילה נסע לשווק את התוצרת לשוק הסיטונאי בתל אביב. אבי ואחיו עסקו במסחר זמן מה, ובסופו של דבר אבי חזר למשק המשפחתי, ולאחר שסבי נפטר ירשתי את המשק כדי להמשיך את השושלת.
חקלאות: "מצב החקלאות במדינה לא ממש מעודד, אין ביטחון לטווח הארוך והשליטה ברווחים היא של המדינה והרשתות הגדולות ולא של החקלאי".
מוטו: "להיות שמח".
בקשה לשנה החדשה: "שיהיה לכל עם ישראל טוב".
נספרסו מועדף: סקורו
רגע הקפה שלי: "כל יום, כל היום. 15-20 כוסות בממוצע".

גיא טל / צילום: קינן בוסי ונונו
 גיא טל / צילום: קינן בוסי ונונו

משק טל

גיא טל, 51: נשוי ואב לשלושה.
ישוב: ביצרון.
מגדל: 30 סוגים של פירות אקזוטיים.
היסטוריה: "דור שני לחקלאים, נולדתי בקיבוץ גברעם ולפני 39 שנים עברנו לכאן. כשהמשק המשפחתי עבר אלי ואל שירילי, אשתי, החלפנו את משק הפרחים ומטעי הפרי בגידול פירות אקזוטיים והרחבנו את הפעילות העסקית עם פתיחת חנות משק ופיתוח מתחם תיירותי לקטיף עצמי.
יונתן, מאיה ואסף, הילדים, לוקחים חלק פעיל במשק ובתקופת החופשה עבדו עם חבריהם בקטיף ובחנות, עבודה מאומצת מחמש וחצי בבוקר ועד שעות אחר הצהריים".
חקלאות: ממשלות ישראל לדורותיה מכל הקשת הפוליטית מנהיגות מיסוי כבד לצד יבוא לא מושכל שמקשה על החקלאים להתפרנס בכבוד למרות העבודה הפיזית הקשה.
מוטו: "תעשה את מה שאתה אוהב".
בקשה לשנה החדשה: "בעיקר בריאות. וגם שנזכה כמדינה לכלכלה משגשגת".
נספרסו מועדף: ארץ מקור הודו
רגע הקפה שלי: "אני שותה בין 8 ל-12 כוסות ביום, לא יכול לעמוד בפיתוי בכל פעם שאני עובר ליד המכונה".

חגי שקד / צילום: קינן בוסי ונונו
 חגי שקד / צילום: קינן בוסי ונונו

חוות ירקות שקד

חגי שקד ובתו אפרת גורן שקד
ישוב:
נתיב העשרה.
מגדלים: ירקות עונתיים.
היסטוריה: ההורים, חגי ורוני עברו לנתיב העשרה מקיבוץ משמר דוד כדי להיות חקלאים עצמאיים. עם הפינוי מחבל ימית עברו למושב החדש בחולות זיקים עם עוד 40 משפחות. "מאז שאני זוכרת את עצמי אני מחוברת לאדמה ולשורשים" מספרת אפרת.
חקלאות: "החקלאות משתנה לפי הטרנדים החולפים וחייבים להתאים את עצמך כדי לשרוד. אין תמיכה מוסדרת בחקלאות והעסקת פועלים זרים מורכבת נוכח שיטת ההקצאות הממשלתית ולכן היכולת להתפרנס מחקלאות מאתגרת. זה, כנראה, מסביר את הסיבה לכך שבמושב כמעט ואין בנים ממשיכים".
מוטו: "זה הזמן לחזור לשורשים ולחקלאות הישראלית".
בקשה לשנה החדשה: "שלא יפריעו לנו להתפרנס בכבוד, אנחנו אוהבים את העבודה שלנו".
נספרסו מועדף: אקלר וניל
רגע קפה של חגי: "רגע לפני תחילת העבודה ופתיחת היום, לוקח זמן לקפה".

אבי לוי / צילום: קינן בוסי ונונו
 אבי לוי / צילום: קינן בוסי ונונו

יקבי כרמל

אבי לוי, 62: נשוי ואב לארבע בנות.
ישוב: נווה אילן.
מגדל: גפנים מסוג קברנה, מרלו, שיראז, פטי ורדו, מלבק, שרדונה וגוורצטרמינר.
היסטוריה: "נולדתי במעוז ציון, דור שישי של חקלאים. הוריי היו מגדלים גפנים לצימוקים בכורדיסטן, ובסתר גם יין, ובכך המשיכו גם בישראל.
חקלאות: למדתי ב-'מקווה ישראל' ובשנות ה-80 עברתי לנווה אילן, שם גידלתי עצים נשירים, כמו אפרסקים ואגוזי מלך". למרבה הצער אלו נשרפו כליל בשריפה שהתחוללה ב-1995. כיוון שהנשירים היו ממילא ענף מורכב, ויישובי הסביבה החלו לקבל תמיכה ממשלתית לגידול גפנים, המעבר היה מתבקש. אני מחובר לאדמה, לי החקלאות נותנת כוח ואנרגיה לקום כל בוקר מחדש ולהתרגש. לבנות שלי תהיה בחירה לאן להמשיך, אהבה אי אפשר להעביר בכוח".
מוטו: "מכל רע אפשר להוציא טוב".
בקשה לשנה החדשה: "שנצליח לצמוח ממשבר הקורונה בצניעות ובאהבה".
נספרסו מועדף: קאזר
רגע הקפה שלי: "בבוקר מוקדם, במפגש אור וחושך, בדרך מהבית לכרמים - זה הקפה שמעיר אותי ובערב כשאני חוזר מהעבודה ויושב עם המשפחה".

רפי ימין / צילום: קינן בוסי ונונו
 רפי ימין / צילום: קינן בוסי ונונו

משק פאר את ימין

רפי ימין, 72: נשוי ואב לארבעה.
ישוב: מושב חצב.
מגדל: פלפלים, בצלים, כרובית וברוקולי.
היסטוריה: "אני דור שני של חקלאים, הורי עבדו בלול במושב ופתחו משק חקלאי, התחילו עם חמור וסוס ללא כלים חקלאיים, עבודה ידנית ללא טרקטורים. עם הזמן ובעבודה קשה התפתחנו והיום אנו מגדלים 2,000 דונם של ירקות".
חקלאות: "חתני רפי הצטרף כשותף למשק, ובני הצעיר עידו חזר למשק המשפחתי לאחר עשור בהיי-טק."ניהול חקלאות הינו ניהול עסקי מורכב המצריך התמודדות בכמה חזיתות: תנודות שווקים, נזקי הטבע, מכסות, מכסים ועוד. כדי להצליח אנחנו נדרשים לפעול בחדשנות ולאמץ טכנולוגיות. לאחר החזרה למשק ובמטרה להתמקצע ולהתחדש החל בני בלימודי אגרונומיה בפקולטה לחקלאות על מנת להמשיך ולהוביל את המשק במקצועיות".
מוטו: "אפשר להתפרנס מחקלאות אם מתמידים ועובדים קשה ונכון".
בקשה לשנה החדשה: "בריאות והרבה אופטימיות".
נספרסו מועדף: נאפולי
רגע הקפה שלי: "כל יום, בוקר וצהריים".

קפה עם ערך מוסף

תכנית AAA של Nespresso לאיכות וקיימות

חברת Nespresso, חלוצת קפה הפרימיום בקפסולות, עובדת בשיתוף פעולה פורה עם חקלאי הקפה. החברה עובדת ישירות עם יותר מ-110,000 חקלאי קפה ב-14 מדינות ברחבי העולם באמצעות יוזמת הקיימות שלה AAA Sustainable Quality" TM" המטמיעה שיטות עבודה בנות קיימא. תכנית הקיימות הייחודית של Nespresso הושקה בשנת 2003 בשיתוף פעולה עם ארגון ברית יערות הגשם (The Rainforest Alliance). ביחד השתיים מסייעות בשיפור איכות היבולים ומבטיחות אספקה בת-קיימא של קפה באיכות גבוהה לצד שיפור תנאי עבודתם ופרנסתם של החקלאים והקהילות מהן הם מגיעים.

"האמון והתמיכה ההדדיים שבנינו עם החקלאים במסגרת תוכנית ה-AAA שלנו באים לידי ביטוי במשחקי טעמים ייחודיים ופורצי גבולות", אומר עילי שוורצמן מנהל תחום הקפה ב-Nespresso ישראל.

הוא מביא כדוגמה את משפחת Master Origins של Nespresso, סדרת התערובות השלישית של החברה (הנוספות הן איטליה ובריסטה). לדבריו, בזכות הקשרים המתמשכים עם החקלאים מגדלי הקפה המקומיים בארצות המוצא ותהליכי העיבוד הבלתי שגרתיים - המותאמים ונאמנים למסורת בארץ המקור ולקידום ערכי הקיימות - נוצרו תערובות עם ארומות וטעמים ייחודיים. אלו באים לידי ביטוי בסדרת Master Origins, הכוללת תערובות קפה מאתיופיה, קולומביה, אינדונזיה, ניקרגואה, קוסטה ריקה וכעת גם מהדורה מוגבלת לסומטרה.

* הכתבה מתוך מגזין "שלומות" בהפקת המחלקה המסחרית של גלובס