תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

לגדר ולגוון את תיק ההשקעות - הכירו את הסטרקצ'רים

סטרקצ'רים או מוצרי השקעה מובנים, הם מכשירים פיננסיים בהתאמה אישית למשקיעים אמידים, המעוניינים לגוון ולגדר את השקעתם • "סטרקצ'רים מאפשרים לקחת חלק בשוק המניות, עם אלמנט של הגנה, תוך כדי שהם משקפים את הצפי של המשקיע מהשוק", מסביר חיים בוטנרו, מנהל מרכזי ההשקעות של הבנק הבינלאומי

צילום: Shutterstock, soul_studio
צילום: Shutterstock, soul_studio

 הכתבה בשיתוף הבנק הבינלאומי

משקיעים רבים שלהם סכומים גבוהים פנויים להשקעה מעוניינים תמיד לגוון את תיק ההשקעות שלהם. יש מי שפונה לכיוון של השקעות אלטרנטיביות, כמו נדל"ן או הלוואות חברתיות (P2P), אחרים פונים לאפיקים עם רמת סיכון גבוהה יותר כמו קרנות גידור וישנם אלה שמחפשים מכשירים פיננסיים נוספים בשוק ההון עצמו. אחד מסוגי המוצרים המאפשרים גיוון רחב, שיכולים להתאים למשקיעים אלה הם הסטרקצ'רים - מוצרי השקעה מובנים. לאחרונה החלו מוצרים אלו לתפוס יותר תאוצה בקרב משקיעים אמידים פרטיים, לאחר שבעבר יועדו בעיקר לארגונים ולקרנות גידור.

אז מהם סטרקצ'רים? בניגוד למוצרי השקעה אחרים, כמו אג"ח, מניות, תעודות סל, קרנות מחקות מדד ועוד, סטרקצ'רים הם מוצרי השקעה הבנויים ממספר מרכיבים שונים אשר שילובם מותאם לטעמיו ולצרכיו של הלקוח. המרכיבים "ארוזים" מראש למוצר אחד הנותן מענה לחשיפה שהוגדרה. בדרך כלל הסטרקצ'רים מושתתים על שילוב של נכסים פיננסיים מסוג אג"ח ואופציות מיוחדות המספקות את אותה החשיפה המבוקשת, ומוגדרים לתקופת זמן קצובה. מוצרים אלה, בשל מורכבותם היחסית ,מתאימים למשקיעים אמידים, שרוצים לגדר את הסיכונים בהשקעות ולספקולנטים.

"קיים מגוון רחב מאד של מוצרי סטרקצ'ר וגם כאלה שבבסיסם ישנה קרן שמובטחת במלואה ועליה 'מולבש' מכשיר פיננסי נוסף שמאפשר, למשל, להגן על הקרן עד לאחוז ירידה מסוים או להבטיח למשקיע ריבית מסוימת גם במקרה של ירידה בערך המנייה", מסביר חיים בוטנרו, מנהל מרכזי ההשקעות של הבנק הבינלאומי. בשנים האחרונות מפעיל הבנק מספר מרכזי השקעות בארץ, בין השאר בתל אביב, בירושלים, בשרון ובחיפה, אשר מעניקים שירות מיוחד ללקוחות גדולים ואמידים, בעלי היקף פעילות גבוה בשוק ההון. "מדובר בשירות מקצועי ברמה הגבוהה ביותר שניתן על ידי יועצי השקעות ייחודיים", מדגיש בוטנרו. לדבריו, בשנה החולפת היקף ההון שהושקע בסטרקצ'רים באמצעות הבנק בינלאומי הלך וגדל והגיע לסכומים של מאות מיליוני דולרים.

חיים בוטנרו, מנהל מרכזי ההשקעות של הבנק הבינלאומי / צילום: חיים בוטנרו
 חיים בוטנרו, מנהל מרכזי ההשקעות של הבנק הבינלאומי / צילום: חיים בוטנרו

לשלוט בחשיפה לשוק בהתאם לציפיות

"סטרקצ'רים נותנים פתרון לצורך. במצב של היום, כאשר הסיכון בשווקים גבוה, התנודתיות גבוהה ומכפילי הרווח יקרים, הסטרקצ'רים מעניקים אפשרות לקחת חלק בשוק המניות, עם אלמנט של הגנה, תוך כדי שהם משקפים את הצפי של המשקיע מהשוק", אומר בוטנרו ומסביר כיצד הפעילות הזו מתנהלת באמצעות דוגמה: "נניח שאדם רוצה להשקיע את כספו במנייה מסוימת והוא צופה שבתקופה הקרובה המנייה תרד, אבל לא מעבר ל-40%. בנוסף הוא אינו רוצה להפסיד כסף רב בגלל הירידה, אך מוכן להסתפק ברווח קטן יותר. במקרה כזה אפשר להציע לו מוצר סטרקצ'ר, עליו 'מולבשת' המנייה, שפועל, למשל, באופן הבא: המנייה תימדד ביום הראשון והאחרון לתקופה הקצובה לפעילות, כאשר קיימות מספר אפשרויות להתפתחות: במידה והמנייה תרד עד 40% או תעלה, הקרן של הסטרקצ'ר תישמר והמחזיק בו ירוויח 10% ריבית. לעומת זאת, אם המנייה תרד ביותר מ-40%, קרן המוצר תוצמד לביצוע המניה ותרד בהתאם".

למרכז ההשקעות של הבנק הבינלאומי הקליקו>> 

הרציונל הכלכלי מאחורי הסטרקצ'רים, כאמור, הוא שילוב של נכסים סולידיים עם שימוש באופציות תוך הגדרה וגידור סיכונים. "באופן כללי תיק ההשקעות נבנה כמו פירמידה. בבסיסה אג"ח, מניות, פיקדונות, קרנות, עוקבי מדדים ועוד, כאשר ניתן להקצות חלק קטן ממנו גם להשקעה בסטרקצ'רים", מסביר בוטנרו את הייעוד של המוצר.

הוא מוסיף כי בניגוד למה שניתן לחשוב, סטרקצ'רים אינם מיועדים בהכרח רק למי שמחפשים להוסיף מוצרי השקעה לתיק, אלא גם כ"קו ראשון". "יש אנשים שמגיעים לייעוץ וכבר מרכיבים את התיק הראשוני עם סטרקצ'רים, ויש כאלה שמגיעים עם תיק קיים אחרי שמיצו את המגוון הרחב שיש לעולם ההשקעות להציע - ואנו מציעים להם את המוצרים הללו כמוצרים משלימים", אומר בוטנרו.

זאת אחת הסיבות, לדבריו, שהוחלט בבינלאומי על הקמת מרכזי ההשקעות בנוסף למחלקת הפלטינום הקיימת. המרכזים הללו מאויישים ביועצים בכירים ומנוסים בעבודה מול לקוחות אמידים במיוחד, שמתאימים לכל אחד ואחת את המוצרים הנכונים עבורם בעיניהם המקצועיות. הבחירה בקהל לקוחות אקסקלוסיבי בעל מאפיינים ייחודיים, מאפשרת להציע שירותים נוספים ומיוחדים למשקיעים אלה.

בוטנרו מסביר כיצד מתאימים את הסטרקצ'רים לשוק וללקוח: "קח למשל מצב שבו התחזית היא צפי לירידות בשוק - יועץ ההשקעות עשוי להמליץ לך להקטין חשיפה למניות בשלב זה. כיצד ניתן לעשות זאת באופן מתוחכם יותר? אפשר למכור מניות ולהשקיע בסטרקצ'ר בעל קרן מובטחת ב-96%, שבמסגרתו "תירכשנה" מספר מניות; בסוף התקופה נבחן את ביצועי המניות - אם המנייה הגרועה בביצועים מביניהן ירדה ביותר מ-4%, אז מחזיק הסטרקצ'ר הפסיד 4% בלבד גם אם אותה מנייה נניח השילה 10% מערכה ויותר. תשואת המוצר כאשר המניות עולות הינה ע"פ תשואת המניה עם הביצועים הגרועים. כך המשקיע מגדר את הסיכון בהתאם לציפיות שלו מהשוק".

סטרקצ'ר הוא מוצר פיננסי שמוצע על ידי בנקים רבים בעולם, ביניהם מוסדות פיננסים בולטים כמו מורגן סטנלי, דויטשה בנק, JP ועוד. "בבנקים בישראל הפעילות של הלקוחות הפרטיים בתחום זה כעת מרוכזת בעיקר בבנק הבינלאומי, דבר המעיד על חשיבה מקורית, רמה מקצועית גבוהה ועל מובילות הבנק בשוק ההון", אומר בוטנרו, "זהו אפיק השקעה שחשוב שתהיה לו נוכחות גבוהה יותר בשוק, גם אם בכל תיק השקעות החשיפה אליו תהא קטנה", הוא מסכם.

למרכז ההשקעות של הבנק הבינלאומי הקליקו כאן>>

*פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה או רכישה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.