הצצה לישראלים שהולכים לשנות את פני הנהיגה

ווייז, גט טקסי ומובילאיי היו רק ההתחלה: קהילת Ecomotion, המאגדת לא פחות מ-200 מיזמים מקומיים, רוצה להפוך את אומת הסטארט-אפ למעצמה של תחבורה חכמה - ממכונית מתקפלת, דרך מערכת מציאת חניה ועד להגנת סייבר לרכב

אסף פורמוזה, ארז אברמוב וגדעון גולדוויין / צילום: אריק סולטן
אסף פורמוזה, ארז אברמוב וגדעון גולדוויין / צילום: אריק סולטן

מפתה להסתכל על המיזמים הבאים באירוניה מסוימת: כי בכל פרמטר מערבי, ישראל היא לא בדיוק המקום המושלם לאנשים שרוצים להתנייד ממקום למקום - בין אם ברכב פרטי, ובוודאי שלא בתחבורה הציבורית. מפתה לחשוב כך, אבל זה לא יהיה נכון. כי בעיות הפקקים, החניה והבטיחות הן משהו שחולקות ערים רבות גם בעולם המפותח. ולישראל, מתברר, יש את הפתרונות: החל ממכונית מתקפלת ועד אבטחת מערכת המחשוב של הרכב (עניין שבעתיד כנראה יתפוס תאוצה, לאור העובדה שככל שהמכוניות חכמות יותר, כך הן הופכות לכלי נשק גדול יותר בידי האקרים).

עכשיו גם יש להם גג משותף: קהילת Ecomotion (בשיתוף התוכנית הלאומית לתחליפי דלקים), שמאגדת כ-200 מיזמים מקומיים - חלקם בשלבים מתקדמים - רוצה להפוך את אומת הסטארט-אפ למעצמה של תחבורה חכמה, וכשמסתכלים על המיזמים האלה, מתברר שחברות כמו ווייז, גט טקסי ומובילאיי הן רק ההתחלה.

בכנס השני של החברה כבר נכחו נציגים מפורד, טויוטה, יונדאי ומחברות אחרות, ומעבר לכנסים שהיא עורכת, היא גם מעבירה לסטארט-אפים בתחילת דרכם מענקים למימון ראשוני ומפעילה באוניברסיטת תל אביב חממה, שמאפשרת לחברות צעירות לפרוץ משלב הרעיון לשלב המוצר.

"כשיש עולם שעומד בפני שינוי, ויש במהות השינוי הזה הרבה אלמנטים דיגיטליים, ישראל בהחלט יכולה להוביל את התחום", אומר בועז ממו, מייסד הקהילה והמנכ"ל שלה. "המטרה של הקהילה היא ליצור סביבה תומכת לתחבורה החכמה וזה נעשה בכנסים, במפגשים תקופתיים, בחיבור בין יזמים למשקיעים, בהפעלת חממה ובאמצעות כל אלה ליצור בישראל מרכז עולמי בתחום התחבורה החכמה".