בחירה חופשית

האדריכלית לילך גורפונג-ספרן מזמינה את החברות הטובות לארוחת ערב צמחונית בלי לסמן את גבולות הגזרה

לילך גורפונג-ספרן פותחת את דלת ביתה שברמת השרון בחיוך גדול. היא גבוהה ואלגנטית, במכנסיים מחויטים ישרים בכחול אינדיגו, שנחתכים בקרסול, ובחולצה שחורה חלקה. יש בה עדינות אסרטיבית שמזכירה כוכבות קולנוע קלאסיות מסרטים אמריקאים ישנים. קצת כמו ויויאן לי ב'חשמלית ושמה תשוקה', רק בלי האלכוהוליזם והמגלומניה של בלאנש דובואה - עלמה דרומית מצודדת בעלת חזות מכובדת, וגינונים של תרבות אירוח שכבר אינה קיימת. כאילו עוד רגע היא תשלוף פומית ארוכה, תנעץ בה סיגריה דקה, תנשוף את העשן למעלה בהתרסת סנטר, ובהשאלה מכוכבת אחרת מאותו ז'אנר, תאמר במבטא טקסני: "I'm just a cat on a hot tin roof", שאמזוג לך קצת ויסקי, דארלינג?

אבל אנחנו ברמת השרון, והערב הוא הגרנד פינאלה של הסופה הגדולה, כפי שהבטיחו החזאים וקיימו. זרזיפי גשם צולפים יוצרים שלוליות בוץ על המדרכה לפני הבית, והקור הזה זורק את האורחים פנימה. את האורחות, אם לדייק.

גורפונג בחרה להזמין 12 חברות קרובות לערב של יין ואוכל צמחוני-טבעוני (למעט פשטידה אחת עם סלמון, שהתחפשה לפשטידת כרובית כדי לא למשוך תשומת לב). זהו 'אירוח בתפזורת', שאין בו עוגן מרכזי אחד - בדרך כלל שולחן, שמסמן לאורחים את גבולות הגזרה - אלא מספר מוקדים של אוכל ושתייה, והאורחים יכולים לנוע סביבם. הבית הוא טריטוריה פרוצה. במקרה הנוכחי היו שני אזורי הפעלה. שולחן עגול ממש בכניסה שעליו היו בקבוקי יין, קנקן מים (עם מלפפונים! ערב טוב יערות הכרמל) וכוסות. בסמוך לסלון, על שולחן האוכל של המטבח, נערך בופה עם כל האוכל, למעט הקינוחים.

אירוח בתפזורת אמנם מאפשר לך חופש תנועה, אך הוא מתאים רק אם האורחים מרגישים בני בית. ואכן, נראה היה כי הבנות הרגישו בבית. חלקן עישנו סיגריה במשרדון של לילך שצמוד לבית ושמתהדר בקיר זכוכית החושף את הנעשה בו, חלקן ישבו על הספות בסלון וחלקן ישבו על כיסאות הבר ליד שולחן האוכל.

במקרה של אורחים שלא מרגישים בבית, קונספט אירוח כזה יוצר תחושה של אי נוחות. איפה לשבת? אף אחד לא יושב על כיסא הרביצה מהעור, אולי אני אשב שם? אולי אסור? האם גם אני יכולה לצאת בנונשלנטיות למשרדון? פסיכולוג אחד לענייני גבולות ביקש ממני פעם לדמיין שאני רוקדת על גג של בניין, בלי גדר. "אם הגג היה מוגן עם גדר היית יכולה לרקוד בחופשיות, בלי פחד. כשהגג פרוץ, את עומדת באמצע, וחוששת לעשות צעד לא נכון". הדימוי הזה קצת קיצוני ביחס לנסיבות הנוכחיות, אבל הכוונה ברורה.

הבחירה בסגנון האירוח הזה היא עניין של אג'נדה. יותר מזה, מדובר בתמה שמקבלת במה גם בתפיסת העבודה של גורפונג, שסיימה את לימודי הארכיטקטורה בניו יורק בהצטיינות, וכששבה לישראל למדה תכנון אורבני בבצלאל. נשמע יומרני? דווקא לא. היא אמנית שבחרה למקסם את יכולותיה כארכיטקטית, והיא מוציאה לפועל את התפיסה הזאת באופן מרתק.

"בכל הבתים שאני מעצבת יש השפעות מניו יורק, תקרות גבוהות שמזכירות את הלופטים שבעיר, זוויות מבט רחבות. אני מתכננת כל בית כמו עיר קטנה. כמו שבכל עיר יש כיכרות ופינות חמד, היא חסרת גבולות ויש בה חיבור בין הבתים לרחובות, כך גם הבתים שאני מעצבת. בבית שלי אין קירות שתוחמים כל חדר בנפרד, ויש כמה פינות ישיבה. הבית פתוח החוצה לגינה באמצעות קירות זכוכית, וזו גם תפיסת האירוח שלי: היא חופשית, כל אחד יכול למצוא את ה'כיכר' שהוא אוהב לשבת בה, את פינת הרחוב שמתאימה לו, ועדיין להיות בקשר עם האורחים האחרים".

נשים מספיקות יותר

שעה לתוך הערב, כל המוזמנות כבר הגיעו, וקונספט האירוח של גורפונג מקשה לקבץ אותן לתמונה משותפת. צריך ללקט אותן מרחבי הבית, וזו משימה לא פשוטה. רובן עסוקות בשיחות על ענייני שגרה כמו ילדים או חופשות, ומי שסבור שקשה לקטוע שיחת אינטלקטואלים על ענייני פוליטיקה או החדש של ז'אק דרידה, לא ניסה מעולם לקטוע אם שמספרת על אתר חדש לתחפושות שמצאה באינטרנט.

בסוף זה מצליח, והחברות, רובן בעשור שבין 35 ל-45, מתארגנות לצילום משותף סביב לשולחן האוכל. רובן לבושות בשחור, ונראות כאילו הן בעיצומה של סצנת לוויה בסרט איטלקי. האם זהו הערב שצפוי לנו? במבט ראשון זה מדכדך. רק בהמשך יתגלה שמדובר בחבורה מעניינת ומגוונת של נשים: דוקטור לתקשורת, אמנית לשעבר שהפכה למתווכת נדל"ן, סטייליסטית, מעצבת אופנה, ארכיטקטית לשעבר שנהייתה סטארטאפיסטית, ומהנדסת כימיה שעזבה את התחום ומשמשת כיום, לדבריה, "יד ימינו של בעלי הנד"לניסט".

האוכל מתניע את הערב. בסוף, כולן נכנעות לצורך הבסיסי החזק ביותר אחרי הישרדות: לנשנש. האוכל הצמחוני-טבעוני גם מייצר אשליה שהוא פחות משמין. כמה קלוריות כבר יכולות להיות בעלה גפן ממולא?

בתפריט: סלט כרוב עם אגוזי פקאן מסוכרים, כוסברה וחמוציות, מרק פלפלים בסגנון אסיאתי (מתכון של אמא של הבעל בועז), סלט עדשים, אורז עם הפתעות, עלי גפן ממולאים, לביבות בטטה וכרובית ופשטידה אחת עם סלמון. אילו הייתה מגיעה לארוחה הזאת חבורת בנים, הם היו פורצים בצחוק ואז מזמינים טייק אוויי של המבורגרים. אבל כאן האוכל הזה הוא סם ממריץ. Upper. וכשמשלבים חבורת נשים ומרימים להן עם אוכל, השיחה מיד תופסת כיוון אנטי גברי.

"אני עובדת חצי משרה, אבל התפוקה שלי היא בדיוק כמו של הגברים שעובדים משרה מלאה", אומרת האמנית מיכל גורפונג, שהפכה למתווכת נדל"ן והיא גם גיסתה של לילך. "היעילות שלי הרבה יותר גבוהה. כשהגברים במשרד יוצאים לארוחת צהריים, אני אוכלת מול המחשב. אף דקה לא מבוזבזת. אני גם עושה כמה דברים בו זמנית, מדברת בטלפון עם לקוח, מוציאה נתונים מהמחשב, מסדרת ניירת שאני צריכה.

"הקלישאה על גברים שלא יכולים לעשות כמה דברים בו זמנית היא נכונה. כשהם בטלפון, למשל, כל פעילות אחרת לא מתקיימת, וזה בסופו של דבר מצטבר לזמן. אני מספיקה לא פחות, אפילו יותר, ממי שעובד כפול זמן ממני".

תמי אברג'יל הייתה מהנדסת כימיה ועזבה את התחום. "עבדתי בחברה של ציוד רפואי, בחורה יחידה בין גברים. הם היו מארגנים פגישות דווקא בשעות הערב, כדי לא לחזור הביתה בדיוק בשעות השיא של המינהלות - ארוחת הערב והאמבטיות לילדים. אותי זה היה תוקע, כי רציתי להיות בבית בזמן הזה. עבדתי מאוד קשה, סביב השעון. בסוף עזבתי, והיום אני עובדת עם בעלי". כשאני שואלת אותה אם היא מצטערת על הבחירה, היא אומרת שלא. "הכול זה חוויות, כל מה שעשיתי בחיים זה חוויות מצטברות".

רושמת את חייה

המפיות של ארוחת הערב הן מבד. סט הצלחות, מה שנקרא הסרוויס, לא נמצא בתוך הארון, אלא על מדפים פתוחים במטבח. אחסון כזה דורש תחזוקה בדירוג AAA, בעיקר אם את אדם שאוהב לארח. הצלחות צריכות להיות רעננות תמיד, ומסודרות. גם כל ההתארגנות לקראת האירוח עברה על גורפונג בריחוף אלגנטי. יום וחצי כולל קניות ובישולים לקח לה להרים את הערב, והיא נהנתה מכל רגע. "אני לא בן אדם לחוץ", היא מסבירה. "אני רגועה, ולכן גם משדרת רוגע וביטחון. מה שאת משדרת משפיע על האורחים שלך ועל האווירה. אם את תהיי לחוצה, גם הם יהיו לחוצים, והערב כולו יהיה לחוץ".

היא פרפקציוניסטית, ומתעדת כל דבר. מסתובבת תמיד עם שתי מחברות ורושמת. את הבוקר היא מתחילה עם רשימת המשימות לאותו יום, ואחר כך מוסיפה לזה מחשבות, רעיונות, כל דבר שעובר לה בראש והיא חשה צורך לתעד. מצדה האחד של כל מחברת היא רושמת את הדברים היצירתיים, ומצדה השני את הדברים הענייניים. בביתה יש ארגזים עמוסים במחברות כאלה עם רשימות חייה, שבמהלכן גם ליקטה את החברות האלה, שיושבות בקבוצות קטנות 'לפי נושאים'.

מעצבת האופנה מאיה נגרי יושבת עם הסטייליסטית סנדרה רינגלר והדוגמנית-שחקנית לשעבר מיכל קפטה, שעברה לפני מספר שנים עם בעלה לקוסטה ריקה. הדוקטור לתקשורת מסתודדת עם הסטארטאפיסטית. כאמור, המשרד של לילך הוא סוג של פינת עישון. גם היא חוטאת מדי פעם בסיגריית טבק מגולגלת.

שולחן הקינוחים לא חס על אוכלות החסה שבאו רק לטעום. קערה גדולה מלאה תותים, עוגות שמרים, טראפלס שוקולד ועוגיות. הערב מתפזר לאטו. כמו שהתרומם באופן מדורג, כך הוא מתכלה חתיכה אחרי חתיכה. הגרעין הקשה של החברות נשאר אחרון, לא מתפזר עד אחת בלילה. הן כנראה באמת מרגישות בבית.

מנות ראשונות ועיקריות

כרובית אדממה פיקנטית

המרכיבים 2 :כרוביות חתוכות לפרחים אחידים בגודל של כ3- ס"מ / 6 כפות שמן סויה או חמניות / כף שטוחה של מלח / כף שטוחה של כורכום / 10 עגבניות שרי חצויות / חופן כוסברה קצוצה גס / חצי פלפל חריף ירוק פרוס לטבעות דקות ככל האפשר / חבילת אדממה מקולפת מהתרמילים (אפשר להחליף בפול ירוק)

אופן ההכנה: מערבבים בקערה קטנה שמן, מלח וכורכום ושופכים על פרחי הכרובית. מערבבים היטב עד קבלת צבע אחיד. מסדרים בשכבה אחידה במגש עם נייר אפייה ואופים ב-250 מעלות 8-10 דקות.

מסובבים את המגש תוך כדי אפייה לקבלת גוון אחיד. מקררים את הכרובית ולאחר מכן מערבבים בעדינות עם יתר המרכיבים.

סלק, גזר ואפונת ווסאבי

מרכיבים: 5 סלקים בינוניים מבושלים, מקולפים וחתוכים לקוביות של 1 ס"מ / כוס גזר חתוך לקוביות בגודל 1/2 ס"מ / כוס בצל סגול חתוך לקוביות בגודל 1/2 ס"מ / חופן פטרוזיליה קצוצה / חופן בצל ירוק חתוך לטבעות / 5 כפות חומץ / 5 כפות שמן זית איכותי / כף מלח / 50 גרם אפונת ווסאבי לקישוט

הוראות הכנה: את הסלק מבשלים עם הקליפה עד שמתרכך כך שניתן לנעוץ בו סכין בקלות, ואז משפשפים אותו בידיים תחת מים קרים זורמים והקליפה נושרת.

מערבבים הכול חוץ מאפונת הווסאבי, מעט בצל, גזר ופטרוזיליה לקישוט. לפני ההגשה מפזרים מלמעלה את יתרת הבצל, הגזר, הפטרוזיליה ואת אפונת הווסאבי.

חיטה וירקות ירוקים

את הסלט הזה ניתן להגיש חם או קר. אפשר להחליף כל ירק ירוק בירק אחר לפי הטעם והעונה. כך, למשל, בחורף מתחילה עונת האפונה הסינית (אפונת שלג) ובקיץ יש אספרגוס נהדר.

המרכיבים: 3 כוסות חיטה / 2 כוסות אפונת גינה / 2 כוסות שעועית ירוקה / כוס פולי סויה (אדממה) מקולפים / כף מלח / 1/4 כוס שמן זית / כוס פטרוזיליה קצוצה / כוס בצל ירוק קצוץ לטבעות / כוס עלי בזיליקום

אופן ההכנה: שוטפים את החיטה היטב ושמים בסיר עם מים. מביאים לרתיחה ומבשלים 15-20 דקות. מקררים את החיטה.

מרתיחים מים עם מלח בסיר גדול, ומכינים ליד קערה עם מי קרח. זורקים למים הרותחים את הירקות לשתי דקות ומוציאים ישר למי הקרח. אם משתמשים בירקות קפואים - הם כבר חלוטים ולא צריך לבשל אותם, רק להפשיר במים קרים. מערבבים את כל המרכיבים, למעט הבזיליקום, שמוסיפים רגע לפני ההגשה.

מג'דרה של קינואה וגוג'י ברי

המרכיבים: 2 כוסות קינואה לבנה / 1.5 כוסות עדשים שחורות מבריקות / 1/2 כוס עדשים ירוקות / בצל גדול חתוך לקוביות קטנות / 1/2 כוס פטרוזיליה קצוצה / 1/2 כוס בצל ירוק חתוך לטבעות / 2/3 כוס גוג'י ברי / 1/4 כפית כמון / 1/2 כפית חוואיג' למרק / כף מלח

אופן ההכנה: מחממים את הקינואה בסיר עם מעט מאוד שמן, מוסיפים 4 כוסות מים, מביאים לרתיחה ומבשלים על אש קטנה עד שהקינואה סופחת את כל המים.

את העדשים מבשלים בסיר עם מים. מביאים לרתיחה ומבשלים על אש קטנה כ-10 דקות. את הבצל מטגנים להשחמה עם מעט שמן במחבת. על הגוג'י ברי שופכים מים רותחים ומסננים מיד. כך הם מתרככים מעט. עדיף לבשל את המרכיבים יום מראש, ובכל מקרה יש לקרר את כל המרכיבים לפני הערבוב.

מערבבים את כל המרכיבים ומתקנים תיבול לפי הטעם.

סלט עדשים ורימונים

המרכיבים: 1 ק"ג עדשים שחורות מבריקות מבושלות (1/2 ק"ג לפני בישול) / 1/2 ק"ג עדשים ירוקות מבושלות (1/4 ק"ג לפני בישול) / גרגירים מרימון אחד גדול / כף תימין טרי קצוץ / כוס עלי נענע שטופים וקצוצים / 2 כוסות פטרוזיליה קצוצה / 1/4 כוס מיץ לימון / 2 כפות חומץ בלסמי מיושן / 1/2 כוס שמן זית / כף מלח דק

אופן ההכנה: שמים את העדשים בסיר עם מים ומביאים לרתיחה. מבשלים 10 דקות, מסננים ומקררים. מערבבים את כל המרכיבים.

מנות אחרונות

טראפלס

המרכיבים: מכל שמנת לקצפת / 400 גרם שוקולד מריר / 2 כפות ברנדי / 50 גרם אבקת קקאו

אופן ההכנה: מרתיחים את השמנת בסיר קטן. מסירים מהלהבה, שוברים את השוקולד לתוך הסיר ומערבבים עד שכל השוקולד נמס והתערובת אחידה.

בוחשים פנימה את הברנדי. מצננים במקרר (כשעתיים) או במקפיא (כ-30 דקות), עד שהתערובת מתקשה.

מנפים את הקקאו לקערית עמוקה. משמנים מעט את הידיים וצרים מהתערובת שהתקשתה כדורים בגודל אגוז. טובלים כל כדור בקקאו ומניחים בנייר הגשה.

מכניסים למקפיא עד שהאורחים מגיעים.

קצפת חלומות - נשיקות ותותים

המרכיבים: 2 מכלי שמנת לקצפת / תותים / גוש מרנג (קנוי) / אבקת סוכר

אופן ההכנה: מקציפים את השמנת המתוקה. חותכים תותים לפרוסות,

מכניסים את גוש המרנג הקנוי לשקית, ושוברים בפטיש לחתיכות גסות.

מוסיפים את התותים ואת המרנג לקערה שבה הכנו את הקצפת, מערבבים,

ומפזרים אבקת סוכר על התותים שמבצבצים מהקצפת.

עוגיות גרנולה

המרכיבים: 3 כוסות שיבולת שועל / כוס קמח מלא / 1/2 כפית מלח / 2 כפיות אבקת אפייה / 1/2 שקית סודה לשתייה / 2 כפית קינמון / 3/4 כוס שמן / 3 ביצים / צימוקים, חמוציות או כל מה שעולה על דעתכם

אופן ההכנה: מערבבים את כל החומרים עד לקבלת בצק. קורצים ממנו עיגולים ומניחים על תבנית שרופדה בנייר אפייה. מכניסים לתנור שחומם מראש ל-200 מעלות למשך כ-20 דקות.

ראשונות ועיקריות

חיטה וירקות ירוקים

כרובית אדממה פיקנטית

סלק, גזר ואפונת ווסאבי

מג'דרה של קינואה וגוג'י ברי

סלט עדשים ורימונים

מרק פלפלים

קינוחים

עוגיות גרנולה

טראפלס

קצפת נשיקות ותותים

עוגות שמרים

(מתכונים: חנות האוכל יוחנן)