מיזם של ענת ואמנון שעשוע יעניק 100 מיליון שקל לעסקים קטנים וצעירים

הרעיון מאחורי הקרן הוא להעניק לכ-2,000 עסקים שנפתחו משנת 2019 מענקים בגובה של כ-50 אלף שקל כל אחד, באמצעות מנגנון חדשני המבוסס על בחירת עמיתים

מימין: ענבר שעשוע ועדי אטון / צילום: גל לפידות
מימין: ענבר שעשוע ועדי אטון / צילום: גל לפידות

מיזם פילנתרופי חדש בשם WE-19, מבקש לסייע לעסקים קטנים וצעירים שנפגעו ממשבר הקורונה, ולהעניק להם מענק צמיחה בסך כולל של 100 מיליון שקל. הרעיון מאחורי המיזם, שבניהולן של ענבר שעשוע בר-ניר ועדי אטון, הוא להעניק לכ-2,000 עסקים שנפתחו משנת 2019 מענקים בגובה של כ-50 אלף שקל כל אחד, באמצעות מנגנון חדשני המבוסס על בחירת עמיתים. המיזם פועל תחת "הבית לסולידריות חברתית", חברה לתועלת הציבור, מיסודם של ענת ואמנון שעשוע, מייסד ומנכ"ל מובילאיי ואורקם וסגן נשיא בכיר בחברת אינטל. בשיחה עם "גלובס" מסבירות המנהלות המשותפות שעשוע בר-ניר ואטון, את הרעיון והשיטה החדשנית של המיזם.

ענבר שעשוע בר-ניר: "עסקים שנפתחו בשנת 2019 רק התחילו להגשים את החלום שלהם. הם לא הספיקו לקצור את הפירות ואז נפגעו ממשבר הקורונה. אותם עסקים, שהם בדרך כלל של צעירים, גם לא הספיקו לשמור רזרבות ליום גשום, ובמקביל - אין להם מספיק נתונים לדיווח, כך שעמותות שתומכות בעסקים קטנים, לא תמיד מצליחות לסייע להם. אנחנו נעניק להם 50 אלף שקל, בדגש על תמיכה. זה 'כסף חכם' שיכול לסייע לעסק, במה שהוא צריך - זה יכול להיות ייעוץ פיננסי, הקמת אתר משלוחים, הכל מפורט בהרשמה, וכיון שהצרכים של כל עסק משתנים, יש גם אופציה שהוא יכול לפרט בעצמו מה יכול לעזור לו לצמוח".

אטון: "זה מנגנון ללא ועדות וקבלת החלטות. הרעיון שלנו הוא שעסקים בוחרים עסקים. כל עסק מספר מה יכול יסייע לו, הסיפור נחשף רנדמולית בפני עסקים אחרים שהגישו מועמדות, וכך פועלת שיטה פילנתרופית חדשה: אתה כמועמד בוחר מי לדעתך ראוי. רק לאחר בחירת העמיתים, אנחנו נאמת חשבונאית את הנתונים. את הכסף מקבלים עקרונית בשלוש פעימות, אבל כיוון שאנחנו יודעים שהצרכים של מורה לגיטרה לא משתווים לצרכי עסק למכירת גלידה - נוכל להתאים את המענק לצרכים. עסקים קטנים שמעוניינים להשתתף יוכלו להזין פרטיהם ולהירשם. כשיפתח תהליך בחירת העמיתים, הם יקבלו קישור, ואחר כך אנחנו ניקח את העניינים לידיים. כאמור 2,000 המובילים יקחו חלק בבחירה". 

מתי הנבחרים יוכלו לראות את הכסף?
אטון: "כדי שהמנגנון יעבוד בצורה יעילה, נרצה להגיע קודם כל ליותר מ-10,000 עסקים. נחכה מספר שבועות, כדי שתהיה הזדמנות לכולם. קשה לאמוד זאת בזמן. תלוי כמה עסקים יגישו מועמדות".

במיזם יכולים להשתתף עסקים או עצמאיים בעלי תעודת עוסק מורשה, חברה בע"מ, איחוד עוסקים, ובתנאי שנפתחו החל משנת 2019 ועד ספטמבר 2020, עם מחזור מכירות שנתי בהיקף של עד 5 מיליון שקל, המעסיק עד 20 עובדים במשרה מלאה.

הפעילות נעשית בליווי משפטי של פירמת עו"ד מיתר ושות' , פיקוח חשבונאי של פירמת רו"ח ארנסט אנד יאנג, ייעוץ כלכלי ותפעול של משרד הייעוץ קוגנום .