אימפקט אחריות תאגידית פברואר 2022
צילום: יקיר עמוס

צילום: יקיר עמוס

גיוון, הכללה וסיוע לקהילה: האימפקט החיובי של שופרסל

שתי אבני היסוד המרכזיות של תחום האחריות התאגידית הן דאגה לסביבה ותמיכה בקהילה. בשופרסל אימצו את שתי אלה ופועלים בין השאר לשילוב אוכלוסיות מיוחדות בסניפים, לתמיכה בתוצרת המקומית ולרתימת הספקים ליוזמות מקיימות. הצצה לדו"ח האחריות התאגידית של קבוצת המזון

27.02.2022 |

בשיתוף שופרסל

לאחר תהליך מעמיק, משתף ומתמשך, פרסמה קבוצת שופרסל את דוח האחריות התאגידית שלה לשנים 2019-2020 , והינה הרשת הקמעונאית היחידה שמפרסמת
דוחות בישראל. הדוח גובש בעיצומו של משבר הקורונה, שהציב בפני הקבוצה אתגרים והזדמנויות חדשים בכל הנוגע לפעילות העסקית וההתנהלות מול מחזיקי העניין (עובדים,
לקוחות, ספקים, בעלי המניות ועוד). הדוח מציג את העשייה המשמעותית של החברה בשנים הללו בהשקעה בהון האנושי של הקבוצה, תוך מתן דגש על תהליכי חדשנות בלוגיסטיקה, בטכנולוגיה ובשירות, ומתן מענה לצרכים המשתנים בחירום כבשגרה.

שילוב עובדים עם מוגבלות

אחד הנושאים החשובים ביותר בתחום האחריות התאגידית הוא גיוון והכללה. בחצי מסניפי שופרסל משולבים אנשים עם מוגבלויות. הנתונים האלה מעידים על גיוון, אבל לצד המילה "גיוון" ישנה מילה נוספת, צנועה יותר, שלא תמיד ברור לכולם מה היא בעצם אומרת - "הכללה". ובכן, המשמעות האמיתית של הכללה היא לאפשר לעובדים מאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, להרגיש בנוח, להתאים את מקום העבודה אליהם הן בסביבה הפיזית, הן בסביבה המקצועית והן בסביבה התרבותית, לראות אותם באמת,
לגרום להם לא להרגיש שקופים, לשלב אותם בעבודה באופן כן ואמיתי. בסופו של דבר, ההכללה הזו באה לידי ביטוי ביכולת השימור המרשימה של עובדים עם מוגבלויות
בשופרסל - 11 שנים בממוצע. אחד המיזמים המבורכים הוא "מלקטים שווים" - תוכנית
בשיתוף עמותת שווים שבמסגרתה שולבו נפגעי נפש בסניפי שופרסל ושובצו לתפקיד מלקטים במערך האונליין. המטרה הייתה להכשיר אותם ולתת להם כלים על מנת שיוכלו להיות עצמאים בשוק החופשי גם בעתיד.


מצילים מזון - ומסייעים למשפחות נזקקות

שתי אבני היסוד המרכזיות של תחום האחריות התאגידית הן דאגה לסביבה ותמיכה בקהילה. כאשר שני היסודות הללו מתערבבים, הרי זה משובח. מוצרי חלב קצרי מועד, ירקות ופירות בעלי פגם אסתטי אך ראויים למאכל, מאפים שלא נקנו עד סוף היום במאפיות ולחמים שתוקפם יפוג בקרוב מועברים למשפחות החיות באי בטחון תזונתי.
שופרסל וארגון "לתת" החלו בשנת 2016 במיזם "הצלת מזון" הגדול ביותר בישראל, שכולל שיתוף פעולה בין סניפי הרשת לעמותות השותפות של ארגון לתת המחלקות מדי יום את המוצרים למשפחות נזקקות ברחבי הארץ. בשנת 2021 נטלו חלק במיזם 120 סניפים ו־ 60 עמותות - ובסך הכל נתרמו כ־ 1600 טונות מזון בשווי 12.8 מיליון שקלים,
שהועברו לאלפי משפחות על בסיס יומי.

קונים כחול-לבן

כל ישראלי וישראלית ישלפו תשובה אחרת אם ישאלו אותם "מה הכי ישראלי". אבל בסופו של דבר, הדבר הכי ישראלי זה ערבות הדדית. שופרסל חרטה על דגלה את ערך הישראליות - לתמוך בתוצרת המקומית ולחזק ספקים מקומיים ובמיוחד עסקים קטנים. 94% מהתוצרת החקלאית המשווקת בשופרסל היא ישראלית. אחריות תאגידית של
חברה כחול-לבן היא גם אחריות מוסרית לסייע לצמיחת המשק הישראלי. הקשר העמוק שנבנה בין שופרסל לספקים מקומיים - ובעיקר קטנים ובינוניים - מהווה עבורם חלק
מרכזי בפעילותם העסקית ומאפשר להם לגדול ולהתפתח. ב־ 2019 התקשרה שופרסל עם ספק ההמבורגרים הטבעוניים 'פיס אוף בין' שפועל בצפון הארץ. שיתוף הפעולה
גרם לחברה להתרחב ואף לספק מקומות תעסוקה נוספים לתושבי הצפון.

אריאל עמיר פורק סחורה במרלוג שוהם / צילום: זיו קורן
 אריאל עמיר פורק סחורה במרלוג שוהם / צילום: זיו קורן

רותמים את הספקים ליוזמות סביבתיות


לבחירה בספקים ישראלים יש כמובן גם סיבה סביבתית: קיצור שרשרת האספקה, ייעול תהליכים ויכולת מעקב ובקרה על תהליכי הייצור והשינוע. כחלק מתפישת השותפות עם הספקים, שופרסל שואפת להעלות את המודעות בקרבם לסוגיות סביבתיות ולפעול בשיתוף פעולה להפחתת ההשפעות השליליות לסביבה וליצירת שרשרת אספקה אחראית, מערבת, שקופה וסביבתית יותר. שופרסל רותמת את ספקיה ליוזמות סביבתיות וכך ב־ 2019 יזמה הרשת פרויקט ייחודי בתחום הפסולת יחד עם ספקי המותג הפרטי המהווים 80% מהפסולת שנוצרת בתהליכי הייצור. החברה ליוותה באופן צמוד ומקצועי את הספקים לטובת הטמעת נוהלי דיווח סביבתי, הצבת יעדים וגיבוש יוזמות בתחום. מלבד כך, זה עשור ששופרסל משתמשת בארגזים רב פעמיים לשינוע המוצרים בין הספק, המרכז הלוגיסטי והסניפים. הדבר יוצר תהליך עבודה מעגלי המונע שימוש בארגזים חד פעמיים שמייצרים פסולת, ובכך תומך במגמות העולמיות של הגברת שימוש חוזר וכלכלה מעגלית. שופרסל אף יצאה בשנה שעברה לדרך עם תאגיד המיחזור 'תמיר' כשסימנה סמלי מיחזור על גבי אריזות של 342 מוצרים מהמותג הפרטי, במטרה לעודד את הלקוחות להשליך את האריזות לפח המיחזור הנכון.

יורי צ'ירנובלץ, נהג משאית / צילום: זיו קורן
 יורי צ'ירנובלץ, נהג משאית / צילום: זיו קורן

כתבות נוספות

אלבום משפחתי / צילום: עמית סלונים

הילדה שלי מבינה אחריות תאגידית באופן שטחי (וזה המון!)

עמית סלונים / צילום: באדיבות המצולם

עמית סלונים

נוי צברי והמטפלת שלה / צילום: אלבום משפחתי

אני, השקופה: למה המדינה לא מתחשבת במערכת היחסים בין מטופל בכיסא גלגלים למטפל?

נוי צברי

הרשמו לניוזלטר נשים בהייטק
נרשמת בהצלחה לניוזלטר