נשיא התאחדות הקבלנים: "כל גורם בענף הדיור חושב רק על עצמו"

ראול סרוגו אמר בוועידת הנדל"ן של גלובס כי שר השיכון שוכח את ההשפעה שיש לתל אביב על מחירי הדירות בכל הארץ כאשר הוא טוען שהעיר לא מעניינת אותו • סרוגו טען כי הפתרון למשבר הדיור הוא הקמת שני מטרופולונים חדשים - בנגב ובגליל

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, התייחס היום (א') בוועידת הנדל"ן של גלובס למשבר הדיור במדינה ואמר כי "המדינה איבדה את השליטה בשוק הדיור. מדאיג אותי שאלקין אומר את זה". לדבריו, "כל גורם בענף הדיור חושב רק על עצמו, ורק על הנושאים שהוא אמון עליהם, ורק לטווח הקצר. צודק מינהל התכנון שאומר שתמ"א 38 היא לא מספיק טובה, היא תוכנית שעושה התחדשות בניינית".

עוד הוסיף סרוגו כי הוא מעריך את שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, אך הבעיה היא שהוא פוליטיקאי ולא איש מקצוע, לדבריו: "אם שר השיכון היה מקצועי, והוא לא, הוא היה מבין מה לעשות - לייצר צעדים שייצרו ציפיות לירידת מחירים. אני מחבב אותו מאוד ואת הרצון שלו להוריד את מחירי הדירות, אבל שר שיכון צריך להיות מקצועי, כמו אורי דורי ז"ל".

"צודק שר השיכון שאומר שלא מעניין אותו מה קורה בתל אביב, ושוכח שמחירי הדירות בתל אביב הם בנצ'מרק - לפיהם נקבעים מחירים אחרים. אם נקבע מחיר של 4.5 מיליון שקל קרקע ליחידת דיור זה אומר מחיר דירה של 7 מיליון שקל. זה מסמן את המחירים בדרום תל אביב, ברמת גן, בגבעתיים, בראשון לציון ובנתניה. זה מחלחל לכולם. החשיבה צריכה להיות אחרת ורחבה".

ראול סרוגו, ועידת הנדלן של גלובס 2022 / צילום: יוסי כהן
 ראול סרוגו, ועידת הנדלן של גלובס 2022 / צילום: יוסי כהן

"צריך להקים את הדובאי של הנגב והגליל"

סרוגו התייחס בין היתר לפתרונות שאמורים לפתור את משבר הדיור בארץ. לדבריו צריך להקים שני מטרופולונים של יותר ממיליון תושבים, והציע את מודל דובאי כמשל: "אם לא נקים שני מטרופולינים חדשים, יהיה פה משבר שלא היה פה מעולם. יש לנו בעיה בנגב? אומרים שאיבדנו את השליטה? זה הזמן להקים עיר ענקית של מיליון תושבים עם מגדלים של 100 קומות, מאופסת אנרגיה, עם החינוך הכי טוב, עם אפס זיהום אוויר. אנחנו צריכים את הדובאי של הנגב ואת הדובאי של הגליל. רק ככה נצליח לשנע את הזוגות הצעירים מרחוב רוטשילד למצפה רמון או לקריית שמונה".

"צריכים צעדים שיוכיחו שבעל הבית השתגע. פתרונות לא קונבנציונליים. סופר טינקר שישפיע בטווח המיידי", הוסיף סרוגו. "מחירי הדירות עלו מאז שהמדינה הודיעה שהיא מעלה את מס הרכישה. למה? אלה הציפיות. אם אני רואה שלפני שנה וחצי זכו בקרקע ב-2.5 מיליון שקל בנווה גן, זה אומר שהדירה תימכר ב-4 מיליון שקל. ערב המכרז היו שם דירות ב-2.8 מיליון שקל. אז אני אשאר באותו מחיר כשאני יודע שקולגות שלי מוכרים ב-4 מיליון? אני מעלה את המחיר ב-10% כל שבוע ומצליח למכור ומעלה עוד פעם.

"צריך 300 אלף יחידות דיור בלתי משווקות שנמצאות בידיים של רמ"י ולהעביר ליזמים, כולל ביצוע התשתיות על ידינו. רמ"י מתנהג כמו חברת היהלומים דה בירס - מייצרת מחסור בקרקע. תפסיקו לספסר בקרקע. תנו לתדהר, לדניה ולשפיר מתחמים גדולים, הם יבנו את התשתיות ואת הדירות הרבה יותר מהר".

לדבריו, "אנחנו חווים גם צמיחה מהירה של מדד תשומות הבנייה, וזאת עדות נוספת לכך שאנחנו צריכים לקנות את הקרקע הרבה יותר בזול. אם המדינה תמשיך לא לשלם על התייקרויות לקבלני ביצוע ברשויות המקומיות, קבלני ביצוע ותשתית יפשטו רגל. אנחנו בסכנה קיומית. בבטון עלייה של 15%. זה אירוע דרמטי בענף הבנייה".

לסיכום, סרוגו ציין כי שוק הדיור ייעצר והמדינה חייבת להתייחס לכך. "המינימום זה לשלם הפרשי הצמדה למדד. אנחנו הקבלנים רוצים להוריד את מחירי דירות, העלייה במחירי הקרקעות לא טובה לנו", אמר.

גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק מזרחי טפחות ובחסות הפניקס, אורון נדל"ן, חניוני הצלחה, התאחדות הקבלנים בוני הארץ, הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל ונת"ע