ליברמן משנה גישה ומטיל פצצה: המס על הדלק יופחת מיידית

שר האוצר הודיע היום על הפחתת מס הבלו לשלושה חודשים שתביא לכך שהמחיר בתחנות דלק יירד באופן מיידי בחצי שקל לליטר בנזין וסולר • המשך הפחתת המס לרבעונים נוספים תיבחן בהתאם "למצב המשק והשווקים הבינלאומיים" • ליברמן חשף כי הגירעון ירד ל-1.6% מהתוצר

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

שר האוצר אביגדור ליברמן הודיע על הפחתת המס על הדלק (בלו) כך שהמחיר בתחנות יירד באופן מיידי בחצי שקל לליטר בנזין וסולר. המהלך מגיע לאחר זינוק מחיר הדלק בישראל לשיא של 8 שנים, ועל רקע הנתונים הטובים של המשק, בהם הידוק שוק העבודה, הצמיחה המהירה והירידה בגירעון. אובדן הכנסות המדינה מההפחתה על מס הבלו הינו כ-800 מיליון שקל למשך שלושה חודשים. בשנת 2021 הסתכמו הכנסות המדינה ממס הבלו בכ-20 מיליארד שקל, והקדמת הפחתת המס לפני פרסום נתוני הכנסות המדינה ממסים ביום ראשון הקרוב, עשויה לרמז על ההיקף הגבוה הצפוי להתקבל ברבעון החולף.

במסיבת עיתונאים וירטואלית שכינס על מנת לסכם את הרבעון הראשון של השנה בכלכלה הישראלית, אמר ליברמן כי ההפחתה תתבצע לרבעון הקרוב ותיבחן בהמשך השנה בהתאם להתפתחויות במשק ובכלכלה העולמית. עוד לפני פרסום הנתונים הרשמיים ביום ראשון, ליברמן חשף כי הגירעון ירד ל-1.6% מהתוצר של המשק לעומת 2.2% בפברואר. 

בכך ליברמן משנה גישה ופועל בניגוד לדברים שאמר בעבר ולפיהם הפחתת המס על הדלק תעודד את השימוש ברכב פרטי. בהקשר לאפשרות הורדת המס, ליברמן אמר בעבר כי מה שקל להוריד עוד יותר קשה להחזיר. אלא שליברמן לא נותר אדיש לשיח שעלה לכותרות בשבוע האחרון כאשר הנגיד אמיר ירון קרא לזנוח את המס על הדלק בטווח הארוך ולעבור למס גודש. זינוק מחיר הנפט הביא חלק ממדינות אירופה לסבסד את מחיר הדלק בתחנות, אם כי מצבן קשה יותר נוכח התלות בגז הרוסי, בעוד שבישראל מחירי הגז חתומים בחוזים מחיר קבוע, כך שהחשיפה שנותרה היא למחיר הנפט.

בתחילת פברואר, נחשף בגלובס, כי חלק מחברי הקואליציה דרשו להפחית את המס על הדלק  ולסבסד את העלייה במחירי החשמל בעקבות גל עליות המחירים. ליברמן כבר מיתן את העלאת מחיר החשמל בפברואר במסיבת עיתונאים חגיגית. עם זאת, מבדיקת גלובס עולה כי ברשות החשמל ממתינים שליברמן יחתום על הצו שיוציא לפועל את ההורדה. מהשר נמסר כי הוא יחתום על הצו בימים הקרובים.

"להחזיר כסף לציבור"

"בכל רבעון מבצעים הערכה על ביצועי המשק ובהתאם לכך מקבלים החלטות. גם ברבעון הבא נביא עוד החלטות. הערכות 'בלומברג' מראות כי מחיר הדלק מתייצב סביב ה-105 דולר לחבית. זה יכול לרדת ל-99 או לעלות ל-112 דולר - אלו הטווחים של השווקים", אמר ליברמן. "מאחר ואנו כרגע במצב טוב, אנו מחזירים את הכסף לציבור. אם קיימת אפשרות להטיב עם העם, ואפשר להחזיר כסף לציבור, צריך לעשות את זה. כרגע אפשר להחזיר חצי שקל מהבלו גם על ליטר דלק וגם על ליטר סולר. מחיר הדלק יעלה 6.94 שקלים. מחיר הסולר יירד בהתאם".

"נושא הבלו בהמשך תלוי במצב המשק והשווקים הבינלאומיים. אנו לא יודעים מה יהיה המחיר הקובע בימים של חישוב הנוסחה למחיר הדלק. אנחנו נחליט מה עושים הלאה בהמשך להתפתחויות. ההפחתה היא לרבעון הקרוב ונעשה הערכה לגבי ההמשך ברבעון הבא בהתאם להתפתחויות", אמר ליברמן.

"כאשר אני מוותר על הבלו זה ויתור על הכנסות אבל כאשר אני מוציא כסף אני צריך מקור תקציבי. בנושאים מקרו כלכליים ראיתי את ההתייחסות של העולם הפיננסי הגדול. היינו בלונדון ונפגשנו עם אנשי המערכת הפיננסית העולמית, כמו ברקליס וגורמים נוספים. הם באמת מסתכלים על כלכלת ישראל בהערכה רבה. דירוג האשראי של ישראל חזק, יש אמון מלא בכלכלה הישראלית מצד כל הגורמים", הוסיף ליברמן.

"לשמור על העצמאות של בנק ישראל"

בתדרוך לכתבים ליברמן הדגיש כי הוא לא מקבל החלטות בשליפה מהמותן אלא על פי נתוני המשק. "אני לא מבצע שפכטל בזמן רעידת אדמה", אמר ליברמן כמשל לדרישה להפחית את המס על הדלק בגלל שמחיר הדלק זינק כתוצאה מהמלחמה באוקראינה. אלא שהמהלך מגיע בניגוד לעמדת הגורמים המקצועיים באוצר, ובכך ליברמן קיבל את עמדת הנגיד.

"צריך לראות כאשר המצב יירגע ונדע לעשות הערכה מושכלת, גם לגבי הדלק וגם לגבי הכלכלה הישראלית. אני כל הזמן שומע כל מני עצות מהטריבונה (ברמיזה לדברי נגיד בנק ישראל שהציע לוותר על הבלו, גב"ס). או שאנשים מנסים לנחש מה באוצר מנסים לעשות, או שלא מקשיבים היטב לכל הניואנסים שאני מתראיין לגביהם", אמר ליברמן.

ליברמן הזכיר כי באוצר רוצים לתת חצי מיליארד שקל מענק עבודה לכל אלה שמקבלים שכר מינימום, אלא שהאופוזיציה הגישה 5,000 הסתייגויות. "בשבוע הבא תהיה ישיבה נוספת, אבל באמת כאשר נלחמים במספר כזה של הסתיגויות מי שנפגע זה הציבור, לא ראש הממשלה, לא יושב ראש הוועדה, אלא הציבור. יש פה התנהלות לא אחראית. נצטרך להעביר את זה לאישור ועדת הכספים ואני מעריך שנעביר את זה", אמר ליברמן.

לגבי הריבית שעשויה לעלות בשבוע הבא על ידי בנק ישראל אמר ליברמן, "אני לא רוצה להתערב בתחום הסמכויות של בנק ישראל. יש לשמור על עצמאות הבנק".

דוחה את המלצת בנק ישראל לשנות את הכללים הפיסקליים

לגבי המלצת בנק ישראל מהשבוע שעבר לשנות את הכללים הפיסקליים המשמשים את משרד האוצר לתכנן את התקציב, אמר ליברמן: "הכללים הפיסקליים של היום הם נכונים. הסתכלתי על שורה של מוסדות פיננסים בינלאומיים בעולם ושמחתי לראות שגם דעתם כדעתנו. הם מסתכלים בצורה הכי אובייקטיבית. הנתונים של המשק והמציאות מוכיחה שזו הגישה הנכונה.

"אני אומר שצריך להגדיל גירעון כדי להגדיל בתשתיות. אין מחסור של מימון אלא מחסור של פרויקטים. אני לא רואה שיש לנו מחסור במנועי הצמיחה שאנו רוצים לפתח. כל הרפורמות שעשינו בתקציב הנוכחי, מתוספת השכר לחיילים ועד הרפורמה בתחבורה הציבורית וגם הפחתת הבלו, אנו מדברים על מיליארדים שהחזרנו לציבור. בהערכה הכי זהירה כמה הציבור מקבל ישירות לחשבון הבנק, אם זה חיילים או ניצולי שואה, השלמת מהלך נקודות הזיכוי ומענק עבודה - מדובר ב-7-8 מיליארד שקל, אולי קצת פחות. אני לא מתחייב לסכום. ולכן אין צורך בשינוי פיסקלי. המודל הנוכחי עובד מצוין".

"בתחום התשתיות אין בעיית מימון"

על רקע עליות המחירים במשק, התייחס ליברמן לרווחי החברות שהעלו מחירים, כמו המשביר לצרכן שרשמו רווח של 25 מיליון שקל. "אני בעד כלכלה חופשית ובעד תחרות בכל דבר, אבל גם בעד הגינות. זו מילת המפתח. גם כשאני מסתכל על הדוחות של החברות האחרות גם להם יש רווח לא רע, ואני עוד זוכר את הדרישות שלהם. חברות קיבלו מענקים גדולים, כשהרווח עומד על מאות מיליוני שקלים והמנכ"ל נהנה מיליוני שקלים כולל בונוסים. אז צריך לפעול גם בהגינות. שלשום חברת קארפור חתמה סופית על ההסכם לכניסה לישראל, אני מקווה שזה יגביר את התחרות בתחום".

לגבי השיח על הקושי למימון פרויקט המטרו ליברמן הבהיר כי קשיי מימון הם לא הסיפור. "יש מספיק כסף לפיתוח תשתיות, וכל המוסדיים מוכנים להעמיד מימון לתשתיות, אך אין מלאי תכנוני זמין. כרגע הדבר הקשה ביותר הוא להגדיל מלאי תכנוני זמין וזה המעצור הגדול, לא המימון", אמר ליברמן.