דוחות חזקים למיטב: הרווח הכפיל את עצמו והסתכם בכ-63 מיליון שקל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • מיטב הציגה דוח רבעוני חזק עם עלייה חדה ברווח, ובבית ההשקעות מתכננים להגדיל החזקות בחברת האשראי פנינסולה • קבוצת אשטרום הציגה ירידה ברווח התפעולי והנקי כתוצאה מהשפעות המלחמה על ענף הבנייה • פמס הציגה דוחות חזקים לאור הביקוש למוצריה במלחמת חרבות ברזל • וחברת השבבים טלסיס הציגה דוחות חלשים והמניה צללה בחדות • מדור חדש

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock
מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock
העדכונים החשובים
17:50
טלסיס הציגה תוצאות חלשות בעקבות הצטברות מלאים; המניה צוללת בכ-10%
חברת השבבים טלסיס הציגה ירידה בהכנסות החברה וברווחים לאור האטת ביקושים עקב שימוש הלקוחות במלאים שצברה. גם במבט קדימה אין אופק חיובי לאור העובדה שהחברה לא הזכירה בדוחותיה את התחזיות להמשך

לפני חודשיים איבדה מניית חברת השבבים, טלסיס , רבע משוויה אחרי דוחות לכאורה סבירים אך כאלה שהחביאו בפנים תחזית חלשה להמשך. בזמנו ציינה החברה שהיא "אינה צופה גידול במכירות בשנת 2024" כשהיא מסבירה זאת בהצטברות מלאים של לקוחותיה בזמן המשבר בשוק הרכיבים, מה שהוביל "להאטת הצריכה מהחברה עקב שימוש הלקוחות במלאים שצברה".

ההשלכות לא איחרו להגיע וברבעון הראשון של שנת 2024 ההכנסות של החברה נפלו ב-19% לסכום של 107.8 מיליון שקל. הרווח התפעולי צלל ב-32% לסכום של 32.3 מיליון שקל בלבד, והרווח הנקי נפל גם הוא בשיעור דומה.

בחברה שפועלת בשני תחומים, פיתוח ייצור ושיווק של מודולים SOM) והפצת רכיבי אלקטרוניקה, מכשור אלקטרוני וכלי פיתוח מוסיפים ומסבירים כעת ש"הירידה בהכנסות מיוחסת בעיקר לקיטון במכירות כרטיסוני מחשב (SOM). הירידה במכירת מגזר כרטיסוני מחשב נובעת משימוש במלאים עודפים שהצטברו אצל לקוחות המגזר בעקבות הצטיידות יתר במהלך משבר הרכיבים בשנים 2020-2022. תופעה דומה מדווחת על ידי מספר גדול של חברות בינלאומיות העוסקות בתחום הרכיבים. בנוסף, ישנן לקוחות הנמנעים מרכישות מוקדמות בגלל שיעורי הריבית הגבוהים. "במגזר ההפצה נרשמה ירידה במכירות ברבעון מסיבות דומות", נמסר מטעם החברה

החברה מחקה את התחזית מהדוחות

נראה כי בינתיים החברה לא מספקת שיפור בתחזית. יותר מזה, היא מחקה מהדוחות לרבעון הראשון של 2024 את המשפט שנועד לעודד את המשקיעים, שאותו דווקה סיפקה בדוחות לשנת 2023. לפני כחודשיים, כתבה ציינה החברה כי "ע"פ הערכת הנהלת החברה וע"פ רשמים מהשוק, המצב עומד להשתנות במחצית השנייה של שנת 2024, כאשר המכירות אמורות לגדול יחסית למחצית הראשונה. הנהלת החברה בוחנת את כמות ההזמנות והמכירות באופן רציף ומתאימה את מלאי החברה בהתאם למצב השוק" ומכאן עולה השאלה, האם המשמעות היא שהחברה כבר חוששת לא רק לאי-שיפור בתוצאות אלא לפגיעה של ממש.

נתנאל אריאל

17:42
פמס מציגה שיפור ניכר בתוצאות הרבעוניות לאור המלחמה
פמס, העוסקת בפיתוח וייצור אריגים המשמשים כחומר גלם בתעשיית המיגון האישי ומיגון כלי רכב ותחבורה, הציגה תוצאות חזקות לרבעון לאור הגידול בביקושים למוצריה במלחמת חרבות ברזל

חברת מוצרי המיגון פמס , הציגה שיפור ניכר בתוצאותיה ברבעון הראשון של השנה לאור מלחמת חרבות ברזל. לדברי החברה הביטחונית של דניאל בלום ובנו אבי (67.8%) מפתח תקווה, שמייצרת בין היתר אפודים קרמיים ומיגון כלי רכב ותעופה, "החל מפרוץ המלחמה חל גידול משמעותי בהיקף הפעילות בישראל ובהיקף הבקשות שמתקבלות בידי החברה להזמנות מישראל". ככל הנראה חלק מהשיפור נובע גם מההצטיידות של חיילי צה"ל בעקבות המלחמה, שחלקם נרכשו לא על ידי המדינה כי אם על ידי אזרחים או תורמים.

כך, מכירות החברה זינקו ב-33% לסכום של 35.5 מיליון דולר, "כתוצאה מגידול בהזמנות שהתקבלו בחברה בעיקר במהלך הרבעון הראשון של 2024, שנובע כתוצאה מהצטיידות ביטחונית של מדינת ישראל בעקבות מלחמת חרבות ברזל".

במקביל גם הרווח הגולמי של החברה זינק ב-63% וגם שיעור הרווחיות הגולמית של החברה, (אחוז הרווח גולמי מתוך ההכנסות) קפץ ל-48% לעומת 39% ברבעון המקביל. התוצאה היא שהרווח התפעולי של החברה זינק ב-63% בהשוואה לרבעון המקביל לסכום של 14.7 מיליון דולר, מה שהוביל גם לשיפור דומה בשורת הרווח ולרווח נקי של 13.2 מיליון דולר.

נראה כי מניית החברה לא הגיבה לדוחות החזקים וננעלה בירידות קלות של כ-0.5% בלבד. ייתכן כי הסיבה לכך היא הודעת החברה עצמה כי הרבעון הזה היה אמנם טוב יותר מהרבעון המקביל בשנה שעברה "אך נמוך בהשוואה לרבעון הרביעי של שנת 2023". ברבעון הרביעי של שנת 2023, הרבעון של פרוץ המלחמה, החברה כבר רשמה הכנסות של 41.8 מיליון דולר, זינוק של כ-80% בהכנסות וגם הרווח התפעולי כבר זינק ב-162% לסכום של 17.7 מיליון דולר. הרווח הנקי זינק בשיעור דומה.

נתנאל אריאל

13:04
קבוצת אשטרום מציגה ירידה ברווחים בעקבות המלחמה
ירידות חדות ברווח של חברת אשטרום, בהשוואה לרווח של החברה ברבעון הראשון של שנה שעברה. הסביבה הכלכלית המורכבת, גרמה לירידות חדות ברווח התפעולי והנקי, וזאת לאחר שכבר בשנה שעברה נרשמה ירידה משמעותית בשורת הרווח של החברה. בחברה מצביעים על המלחמה והשלכותיה כעל הגורם העיקרי בירידה ברווחים שלה, אך מציינת כי היא איתנה פיננסית

הרווח הנקי של קבוצת אשטרום  ברבעון הראשון של השנה הגיע ל-6 מיליון שקל, לעומת 47 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי של החברה ירד מ-153 מיליון שקל ברבעון הראשון של שנה שעברה ל-104 מיליון שקל השנה. מדובר על האצת קצב הירידה ברווח הנקי, שבשנה שעברה רשם ירידה מ-931 מיליון שקל ב-2022 ל-31 מיליון שקל.

"המלחמה הארוכה, לרבות חוסר הוודאות הקשור בסיומה ובתוצאותיה, השפיעו על המשק הישראלי, אשר ממילא היה שרוי בתנאים לא פשוטים שכללו התפרצות אינפלציונית וריבית גבוהה, ברבדים שונים, לרבות יוקר המחיה, שוק ההון, הדירוג של מדינת ישראל על ידי סוכנויות הדירוג הבינלאומי, מחאה מתגברת בשל המלחמה, ונושא החטופים שטרם שבו", נכתב בדוח הרבעוני של החברה.

בהמשך מובע חשש, שהמצב אף יחמיר: "בחלק מהמגזרים בהם פועלת החברה על היקף הפעילות העסקית בדגש על נושא הפגיעה בכוח העבודה ואי מציאת חלופה הולמת לפועלים הפלסטינאים שכניסתם לישראל עדיין אסורה, והפועלים שהובטחו על ידי הממשלה שיגיעו אך הגיעו בהיקף זניח. כחלק מהשפעות המלחמה, תיתכן התייקרות בעלויות הבניה, בין היתר כתוצאה מהכרזת משרד הסחר הטורקי, לאחר תאריך המאזן, על הפסקת המסחר של טורקיה עם ישראל. התמשכות החרם כאמור עשויה לאלץ איתור חלופות אשר ייתכן וייקרו את עלויות הבניה וכן חלופות למוצרים מסוימים אשר החברה משווקת במסגרת הפעילות התעשייתית".

בחברה אמנם מציינים התעוררות שנרשמה בפעילות היזמית שלה, "חל גידול במכירת הדירות ביחס לרבעון המקביל אשתקד, זאת חרף הריבית הגבוהה ששוררת במשק והאינפלציה אשר עדיין קיימת", אך מזהירים, כי "המחסור בפועלים כאמור וההתייקרות בעלויות הבניה, לרבות ספקים וקבלני משנה הקשורים בה עלולות להביא לאי עמידה בלוחות זמנים של חברות קבלניות בשוק, לרבות של החברה. למועד זה, מתווה הפיצוי שאמור להינתן על ידי המדינה אינו נותן מענה מספק למשק ולחברה, שכן הוא מיועד לחברות קטנות, וגם להן באופן חלקי ביותר".

דבר גורר דבר, וההאטה בפעילות הקבלנית של החברה ובכלל הביאה גם להאטה בפעילות התעשייתית של הקבוצה אשר עובדת בעיקרה מול ענף הבניה.

ואולם, מדגישים באשטרום, כי "מבחינת מצבה הכספי, החברה איתנה, לא מתקיים חשש לאיתנותה הפיננסית בעתיד, לעמידתה באמות המידה הפיננסיות, בעמידתה בחוזים עליה היא חתומה ובהמשך פעילותה העסקית הסדירה, זאת נוכח תזרים המזומנים האיתן שלה, צבר העבודות שלה, יתרות המזומנים המצויות ברשותה והמסגרות הכספיות העומדות לרשותה".

אריק מירובסקי

13:06
דוחות מיטב: הרווח שהכפיל את עצמו והרצון להגדיל החזקות בפנינסולה
במיטב הציגו רווח של 63 מיליון שקל ברבעון הראשון וגידול של 18 מיליארד שקל בהיקף הנכסים מאז סוף השנה שעברה. בית ההשקעות, שמחזיק ב-57% מחברת האשראי פנינסולה, הציע מיזוג של מיטב הלוואות ואת חברת האשראי שלו באירלנד בתמורה להגדלת החזקות בפנינסולה

הרווח הנקי של בית ההשקעות מיטב  ברבעון הראשון של שנת 2024 הסתכם בכ-63 מיליון שקל, גידול של 85% בהשוואה לכ-34 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

ההכנסות ברבעון הראשון עמדו על כ-360 מיליון שקל, עליה של כ-13% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. עיקר העלייה בתקופת הדוח נובעת מהגידול בהכנסות מניהול קופות גמל ופנסיה של הקבוצה. ההכנסות ממגזר החיסכון ארוך הטווח זינקו ב-28% והסתכמו לסך של כ-142 מיליון שקל. בבית ההשקעות הסבירו כי העלייה נובעת מגידול בהיקף הנכסים הממוצע, מעלייה בשיעור דמי הניהול הממוצעים ומגידול בהפקדות לקרנות הפנסיה שבניהול הקבוצה.

היקף הנכסים המנוהלים בתום הרבעון הראשון של שנת 2024 עמד על כ-287.2 מיליארד שקל, בגידול של כ-7% ביחס להיקף נכסים בסוף שנת 2023, בסך של כ-268.8 מיליארד שקל. מתוך נכסים אלו 132 מיליארד הם נכסי גמל ופנסיה.

תחומי פעילות נוספים בהם נרשם גידול בהכנסות הן מגזר חיסכון שוטף (קרנות נאמנות בעיקר אך גם ניהול תיקים) והכנסות אלה הסתכמו בכ-89 מיליון שקל לעומת כ-84 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מעלייה בהיקף הנכסים המנוהל, ועלייה בשיעור דמי הניהול, בעיקר בקרנות הכספיות. חבר הבורסה של בית ההשקעות תרם הכנסות של כ-43 מיליון שקל, לעומת כ-40 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, עלייה שנובעת בעיקרה מגידול בהכנסות מפעילות לקוחות בעקבות עלייה בכמות הלקוחות.

אילן רביב, מנכ"ל מיטב בית השקעות: "אנו עוקבים באופן שוטף ובדאגה אחר השפעותיה של המלחמה על הכלכלה ושוק ההון בארץ. למרות קולות שקוראים להוצאת כספים מהשוק הישראלי אנו מזהים ערך בחברות מקומיות רבות ושומרים על אלוקציה מתאימה. חברת מיטב טרייד, אשר הונפקה בתחילת השנה, רשמה קצב גיוס לקוחות מוגבר ברבעון ועברה את ה-70,000 לקוחות המשתמשים בשירותיה".

במקביל לפרסום התוצאות הכספיות, במיטב בית השקעות הודיעו כי הגישו לקבוצת האשראי החוץ בנקאי פנינסולה, חברה בת של מיטב בה מחזיקה בית ההשקעות כ-57% מהמניות, הצעה לביצוע עסקה עם החברה, במסגרתה תמכור מיטב לפנינסולה את מלוא הון המניות של מיטב הלוואות (חברה פרטית בבעלותה של מיטב העוסקת במתן אשראי מגובה בטוחות נדל"ן), וכן את מלוא הון המניות של Lotus Investments Management Limited (חברה פרטית בבעלותה של מיטב העוסקת במתן אשראי ליזמי ומשקיעי נדל"ן באירלנד). עם העסקה המוצעת תצא לפועל, תתמזג מיטב הלוואות לתוך פנינסולה ותחדל להתקיים כישות עצמאית ואילו לוטוס תהפוך להיות חברה בת בבעלות מלאה של פנינסולה.

תיק האשראי של מיטב הלוואות עמד נכון לסוף מרץ על כ-600 מיליון שקל ואילו תיק האשראי של לוטוס נכון לתאריך זה עמד על כ-121 מיליון אירו. התמורה למיטב בעסקה תהיה במניות של פנינסולה שיוקצו לה, בשיעור שיקבע על פי יחסי השווי בין מיטב הלוואות ולוטוס לבין פנינסולה, כפי שיוסכמו בין הצדדים על בסיס הערכות שווי. השלמת העסקה תותנה במספר תנאים מתלים, כמקובל בעסקאות דומות, לרבות קבלת אישור האסיפה הכללית של פנינסולה וקבלת ההיתרים והאישורים הנדרשים.

רועי ויינברגר