גירעון (עודף) תקציבי

ההפרש בין הכנסות הממשלה והוצאותיה. הגירעון הינו חלק מהתקציב והממשלה מאשרת את היקפו יחד עם אישור מסגרת התקציב.גירעון או עודף הממשלה הנקרא גם גירעון תקציבי, מייצג את ההפרש בין ההוצאות הממשלה להכנסותיה. במקרה וההכנסות עולות על ההוצאות התוצאה תהיה של עודף תקציבי. נהוג להתייחס לגירעון התקציבי מפעילות מקומית בלבד לעומת הגירעון שכולל גם הוצאות בחו"ל של הממשלה. כמו כן, נהוג להבדיל בין גירעון ללא האשראי שהממשלה מעניקה לעומת גירעון שכולל סכום זה. מקובל להשוות את היקף הגירעון לגודל התקציב כולו, או לגודל התוצר המקומי הגלמי של כל מדינה. בשנים האחרונות נקבע מעין תקן של מדיניות פיסקלית אשר קובע, כי גירעון הממשלה לא יעלה על 3% מהתוצר. כלל זה אומץ גם על ידי ממשלות ישראל. בעקבות המשבר הכלכלי שפרץ בשנת 2007 והירידה בגביית מסים בעולם כולו, נפרצה מגבלה זו והגירעון עלה מעל לאותו תקן. בישראל אסור לממשלה על פי חוק להדפיס כסף כדי לשלם עבור הגירעון, ולכן היא נאלצת למכור אגרות חוב ממשלתיות לציבור. כלומר, הממשלה מלווה כסף מהציבור כדי לשלם עבור הגירעון.

כתבות אחרונות

 
אמיר ירון נגיד בנק ישראל / צילום: יונתן בלום

בלי העלאות מסים? בנק ישראל טופח את המציאות על פניו של ליברמן

לראשונה זה שלוש שנים בנק ישראל הגיש תוכנית כלכלית לממשלה, בדגש על האצת הצמיחה, עידוד פריון שוק העבודה, והדבקת הפער מהמדינות המפותחות • בניגוד לדברי שר האוצר אין מנוס מהעלאות מסים, אבל מ-2023

גיא בן סימון 16.06.2021
אבטלה בתקופת מגפת הקורונה / צילום: כדיה לוי

מרכז טאוב: שיעור העוני צפוי לגדול ולשוק העבודה ייקח שנים להתאושש

דוח שמפרסם היום מרכז טאוב מציג את תמונת מצב המדינה לשנת 2021 בתחומי הכלכלה, שוק העבודה, הרווחה, הבריאות והחינוך עם תום המשבר ותחילת ההתאוששות ממנו • הנפגעים המרכזיים מהמשבר: הצעירים, המבוגרים והתלמידים החלשים

אלה לוי-וינריב 16.06.2021
ממשלת ישראל בבית הנשיא בירושלים / צילום: אבי אוחיון - לע"מ

אחרי עשור תקוע, ממשלת השינוי תוכל לקדם צמיחה כלכלית

השינוי הצפוי עם חילופי הממשלה בישראל הוא מעין פתיחת סתימות לתהליכים כלכליים חברתיים • אחרי שנים שקבוצה אחת ניהלה את המדינה, שינוי האליטות בישראל יתמוך גם בצמיחה הכלכלית לה זקוקה המדינה • אלה הצעדים הכלכליים הראשונים שעל הממשלה לבצע

פרופ' אליס ברזיס 16.06.2021
שר האוצר אביגדור ליברמן בפגישה על התקציב הדו שנתי לשנים 2021-2022 / צילום: דוברות משרד האוצר

מהשקעה בתשתיות ועד להפחתת הבירוקרטיה: מומחים מציעים איך לפתור את בעיית הגירעון

דרור שטרום, מנכ"ל המכון הישראלי לתכנון כלכלי, קורא לא להעלות מסים או לקצץ בהוצאות הממשלה בתחומים חשובים כמו תשתיות • "גירעון אינו מחלה בלתי נמנעת במשק הישראלי, אלא תוצאה של משבר ספציפי, ולכן החזרה לשגרה כלכלית תתקן אותו בהדרגה”

גיא בן סימון 15.06.2021
אביגדור ליברמן/ צילום: יוסי זמיר

שר האוצר ליברמן: שינוי אמיתי או התרסקות קשה

העובדה שמפלגתו של ליברמן מונה ח"כים בודדים, ושהממשלה תהיה מורכבת מסיעות רבות שאינן תמימות-דעים ביחס לנושאים השונים - תקשה מאוד על שר האוצר לקבוע מדיניות משלו ותעמיד אותו במבחן קשה

מאיר שטרית 14.06.2021
אביגדור ליברמן / צילום: רפי קוץ

האתגר הגדול של שר האוצר: עמידה בלחץ ותיקון נזקי עשור

מרחב התמרון מוגבל: שר האוצר יתקשה לבצע מעשים נחוצים כדי להתמודד עם המצב הכלכלי המאתגר, אך אם לא יעשה מעשה ההשלכות יכו בו במהרה • אל מול הקושי, לליברמן יתרונות לא מבוטלים: מוניטין ש"מילה זו מילה" ושפת גוף קשוחה - עליו לנצל זאת ולומר את האמת

פרופ' מנואל טרכטנברג 14.06.2021

טוב, רע או לא נורא: סיכום כהונה למר כלכלה ב-5 גרפים

אלמלא הקורונה, ניתן היה לומר שמבחינה כלכלית נתניהו מחזיר מדינה אחרת מזו שקיבל: האבטלה הגיעה לשפל היסטורי, השכר הריאלי עלה, והיחס חוב-תוצר ירד • בנקודה אחת הוא רשם כישלון מהדהד - הדיור • השאלה היא לאן הולך מכאן ראש הממשלה החדש, שמקבל משק עם גירעון עצום

גיא בן סימון 13.06.2021
מר כלכלה / עיבוד: Associated Press

הוא העלה מסים והוריד אותם, קבע כללים והפר אותם. ומי קיבל את העבודה השחורה? סיכום כהונה למר כלכלה

את הצרה של יוקר המחיה הוא השאיר לשרי האוצר שלו, את המסים הוא העלה ואז הוריד, והרפורמות הגדולות הלכו והתמעטו ככל שהתקרבה הקדנציה אל סופה • מה הם המהלכים הכלכליים הגדולים של נתניהו ב-12 שנותיו כראש ממשלה, ומה היה חלקו בכל אחד מהם

עמירם ברקת 11.06.2021
ישראל כ"ץ / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות

אופטימיות זהירה: עלייה חדה בהכנסות צמצמו את הגירעון במאי ל-10.5%

לראשונה מאז משבר הקורונה חלה ירידה בהוצאות הממשלה כאחוז מהתוצר • ההכנסות זינקו ב-30% והסתכמו ב-164.4 מיליארד שקל מתחילת השנה • מנגד, היקף הוצאות הממשלה נושק ל-200 מיליארד שקל

גיא בן סימון 08.06.2021
ישראל כץ / צילום: אייל פישר

הגירעון ממשיך להתכווץ: עמד בחודש אפריל על כ-11.2% מהתוצר

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים (מאי 2020-אפריל 2021) עמד בחודש אפריל 2021 על כ-158.9 מיליארד שקל • זאת לאחר שבחודש מרץ נרשמה לראשונה ירידה בגירעון המצטבר לכ-12.1% מהתוצר - כ-169.4 מיליארד שקל

אלה לוי-וינריב 09.05.2021
מליאת הכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
חובות | פרשנות

יש דרכים לטפל בחוב (צעד מספר 1: להקים ממשלה)

לפי בנק ישראל, בגלל הגירעון המבני הגבוה בישראל, גם כדי להגיע לתרחיש שבו החוב מתייצב סביב 80% מהתוצר, עדיין יהיה צורך במהלך משולב של שימוש בחוב, העלאת מסים והתייעלות במגזר הציבורי, כדי לממן את ההשקעות הנדרשות במשק • בשביל כל אלו - צריך קודם כל ממשלה

אורי פסובסקי 20.04.2021
יהלי רוטנברג / צילום: ליאור מזרחי

החשכ"ל על הזינוק בחוב: אני לא פוסל העלאת מסים

לאחר שמשרד האוצר פרסום כי החוב הממשלתי זינק ב-2020 ב-20%, ועומד על כטריליון שקל, אומר החשב הכללי באוצר כי "לא נוכל להימנע מצעדים פיסקליים, גם בצד ההכנסות וגם בצד ההוצאות. לא יהיה מצב שבו ישראל לא תוכל לעמוד בהחזר חובותיה"

אלה לוי-וינריב 20.04.2021
ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

קרוב לטריליון שקל: החוב הממשלתי זינק ב-20% בשנה האחרונה

תמונת המצב של החוב הממשלתי נחשפת במלואה במסגרת הדוח השנתי שמפרסמת היחידה לניהול החוב במשרד האוצר • לפי הדוח, ב-2020 זינק החוב הממשלתי ועמד על כ-984 מיליארד שקל • יחס החוב תוצר זינק לרמה של כ-72.4% - רמה שמחזירה את ישראל עשור אחורה

אלה לוי-וינריב 20.04.2021
שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

סממני ההתאוששות במשק? לראשונה מזה חודשים הגירעון יורד - עומד על 12.1% מהתוצר

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עומד על כ-12.1% מהתוצר, לעומת כ-12.4% מהתוצר בחודש פברואר • במרץ נמדד גירעון בסך של כ-11.4 מיליארד שקל

אלה לוי-וינריב 12.04.2021
עמדת קלפי / צילום: איל יצהר, גלובס

S&P הותירה את הדירוג של ישראל, למרות האי ודאות הפוליטית

בחברת הדירוג מזהירים מפני עלייה בחוב הממשלתי אם חוסר הוודאות הפוליטית יימשך • צופים כי הגירעון הממשלתי ב-2021 יירד ל-7.5% מהתוצר

גיא בן סימון 30.03.2021
מליאת הכנסת / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

הקורונה הכלכלית: הכי חשוב ולפני הכול - לטפל בגירעון

על שר האוצר הבא תוטל המשימה כפוית הטובה של הפחתת ההוצאות והגדלת ההכנסות • המשק צפוי לחזור לתוואי של צמיחה כלכלית לקראת אמצע שנת 2021 ולכן אין סיבה לנהל תקציב עם גירעון גדול • אדרבה, זה בדיוק הזמן להתחיל להתכנס לאיזון תקציבי

ד"ר יניב ריינגוורץ 23.03.2021

   123456789101112131415   

   נמצאו 697 כתבות   |   עמוד 1 מתוך 44

צרו איתנו קשר *5988