הפסדי פישמן בשוק המט"ח - כ-1.2 מיליארד שקל; הבנקים: "קיבלנו כל הביטחונות שלהם אנחנו זקוקים"

הבנקים עדכנו מתחילת השבוע את המפקח על הבנקים בצעדים שנקטו; הבהירו כי הפסדיו של פישמן לא יפגעו ביציבותם

במערכת הבנקאית מעריכים כי הפסדיו של איש העסקים אליעזר פישמן כתוצאה מהפיחות בשבוע שעבר בשער הלירה הטורקית, נאמדים בכ-1.2 מיליארד שקל. מתחילת מאי נחלשה הלירה הטורקית בשיעור של כ-15% מול הדולר, אך עם זאת בשלב זה רגועים בבנקים לגבי יכולת ההחזר של החוב.

מבדיקה שנעשתה בבנק גדול לגבי יכולת ההחזר של פישמן עולה כי חלק החוב מסך הנכסים שלו בישראל (ללא נכסים בחו"ל) מוערך בכ-15%.

נודע כי לדרישת הבנקים הגדיל פישמן כבר בסוף השבוע שעבר את הביטחונות לפוזיציה שנטל כנגד הלירה הטורקית, כנדרש.

"קיבלנו את כל הביטחונות שלהם אנחנו זקוקים", אמר ל"גלובס" בנקאי בכיר. דוברי הבנקים סירבו להתייחס לנתונים עקב סודיות בנקאי-לקוח.

מאז ראשית השבוע שעבר עמדו כל הבנקים במגעים עם בנק ישראל, ועדכנו באופן שוטף את המפקח על הבנקים, יואב להמן, במהלכים שנקטו. הבנקים, כל אחד בנפרד, הבהירו לבנק ישראל כי אין בהפסדיו של פישמן כדי לפגוע ביציבותם. בבנק ישראל סירבו להתייחס לנושא.

פישמן חשוף בהימור על הלירה הטורקית לכל המערכת הבנקאית, למעט הבנק הבינלאומי . עיקר החשיפה היתה בבנק הפועלים (600 מיליון שקל) ואחריו בנק דיסקונט (300 מיליון שקל), לאומי (150 מיליון שקל) מזרחי-טפחות (100 מיליון שקל) ואגוד (50 מיליון שקל).

"אני לא מוטרד", אמר בכיר בבנק גדול. "לפישמן רקורד מוכח של אדם העומד מאחורי התחייבויותיו. גם בעבר הוא החזיר כל אגורה, הוא אינו נעלם ואינו בורח". עוד נודע כי המו"מ בין פישמן לקבוצת דלק שבבעלות יצחק תשובה, למכירת אחזקותיו בוויזה כאל וחברת הדלק טן, מרגיעים מאוד את הבנקים. שווי האחזקות נאמד בכחצי מיליארד שקל.

ההערכות בשוק ההון הן כי פישמן ימשיך לממש נכסים נוספים על מנת לממן את הפסדיו בשוק המט"ח. על-פי הערכות מדובר בנכסים שלא בליבת עסקיו של פישמן ובעיקר נכסים פרטיים שממילא היו על מדף המכירות.

ביום חמישי הודיע פישמן כי ידאג לכסות את ההפסדים שנגרמו לחברות הציבוריות שבשליטתו, אליאנס ודרבן, עקב הפעילות במט"ח. "לאורך כל חיי העסקיים לא השארתי מעולם פצועים בשטח, גדול כקטן, מהמשקיע הפרטי ועד הבנקים", אמר.

היום אמר פישמן ל"מעריב": "אין פה בעיה. אני הרווחתי בשוק מטבע החוץ, והפסדתי בשוק הזה. תאמין לי שגם עכשיו, אחרי הסיפור הזה, יישאר לי עדיין הרבה מאוד רכוש".

* אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".