תמר של דיסקונט - קופת הגמל הבנקאית המובילה במחצית הראשונה של 2006

חודש גרוע לקופות הגמל הבנקאיות: תשואות שליליות של 1.8%-2.5% * קופות הפועלים הכי גרועות - תשואה מצטברת של 0.7%-0.9% מתחילת השנה

לאחר שלוש וחצי שנים בהם התרגלו המשקיעים בקופות הגמל לתשואות גבוהות, התברר להם במאי, וביתר שאת ביוני, כי השוק יודע גם לרדת. ביוני מחקו קופות הגמל הבנקאיות הגדולות חלק ניכר מתשואתן עד כה, כאשר כל 17 הקופות הבנקאיות הגדולות, המנהלות ביחד 90 מיליארד שקל, (כמחצית משוק הגמל ללא קופות סקטוריאליות), הניבו תשואה שלילית (נומינליות ברוטו) של בין 1.8% ל-2.5%. לאור המלחמה בצפון לא נראה כי יולי יהיה טוב יותר.

הקופות הבנקאיות הגדולות הטובות ביותר בחודש יוני היו קופות בנק דיסקונט , גפן ותמר, שהניבו תשואה שלילית של 1.79% ו-1.8% בהתאמה, וקרן ההשתלמות משתלם א' של הבנק הבינלאומי עם תשואה שלילית של 1.8%.

הגרועות ביותר היו קרן השפע של הבנק הבינלאומי עם תשואה שלילית של 2.52% וקופות בנק הפועלים : קרן אור (2.5%-), תגמולים (2.25%-) וגדיש (2.25%-).

חודש אחד אינו מהותי לבחינת קופות גמל, ומבחינת תוצאות המחצית הראשונה של 2006 עולה כי הקופה הבנקאית הגדולה המובילה היא תמר של דיסקונט עם תשואה של 1.85%. תמר מנהלת כ-12.3 מיליארד שקל ונמכרה לכלל ביטוח . במקום השני נמצאת משתלם א' של הבינלאומי, המנהלת 1.2 מיליארד שקל, עם תשואה של 1.84%. במקום השלישי נמצאת שיאון של בנק לאומי המנהלת 4.1 מיליארד שקל. תשואת שיאון, שבקרוב תעבור לשליטת פריזמה, עומדת מתחילת השנה על 1.74%. במקום הרביעי תעוז של בנק לאומי עם תשואה מצטברת של 1.71% לאחר תשואה שלילית של 1.91% ביוני.

עתיד של המזרחי , שהובילה את טבלת התשואות כמעט ברציפות מינואר (מנהלת 1.8 מיליארד שקל ובקרוב תימכר לאקסלנס), הציגה ביוני תשואה שלילית של 2.13%, וירדה למקום החמישי עם תשואה מצטברת של 1.7%. אחריה מדורגות גפן (1.65%) וצור של לאומי (1.65%). במקום השמיני נמצאת עצמה קופת הגמל - הקופה השנייה בגודלה בישראל שמנהלת 12.5 מיליארד שקל, לאחר שהניבה ביוני תשואה שלילית של 1.98%- , ותשואה של 1.45% מינואר. עצמה ותעוז נמכרו להראל.

קרן ההשתלמות הגדולה בישראל - קה"ל שבבעלות משותפת של בנק לאומי (65%) ובנק דיסקונט (35%), המנהלת נכסים בהיקף של 9.4 מיליארד שקל, נמצאת במקום ה-12. מתחילת השנה עמדו תשואות קה"ל שנמכרה למגדל שוקי הון על 0.95%. אחריה נמצאת קרן ההשתלמות השנייה בגודלה - כנרת של בנק הפועלים. כנרת המנהלת נכסים בסך 7.7 מיליארד שקל ונמכרה לפריזמה, הניבה מתחילת השנה 0.93%.

חמש הקופות הגדולות של בנק הפועלים סוגרות את הדירוג במקומות 13 עד 17. גדיש של בנק הפועלים, קופת הגמל הגדולה ביותר בישראל עם נכסים בהיקף של 20.2 מיליארד שקל, נמצאת במקום ה-14. גדיש הניבה מתחילת השנה תשואה של 0.86%.

במחצית השנה הקרובה אמורות קופות הגמל הבנקאיות לעבור לבעלות הגופים הרוכשים, בעיקר חברות ביטוח. קופות דיסקונט כאמור נמכרו לכלל ביטוח כאשר המנכ"ל המצליח של דיסקונט גמל, גדי גרינשטיין, כבר עבר בינואר לנהל את כלל גמל. קופות המזרחי טפחות יעברו לבעלות אקסלנס שנמכרה להפניקס. קופות לאומי נמכרו לבית השקעות פריזמה שבבעלות מרקסטון ולקבוצת הראל. חברת הניהול קובץ שבבעלות בנק הפועלים, המנהלת בין היתר את כנרת, נמכרה למרקסטון.

מכירתן של שאר קופות הגמל הבנקאיות לא מתקדמת. הבנק הבינלאומי יצא כבר למכרז, כאשר המתמודדת המובילה היא ביטוח ישיר. בנק יהב ויתר בשלב זה על כוונתו למכור את הקופות, לאחר שלא מצא קונה במחיר ראוי עקב דמי הניהול הנמוכים מאוד. בנק הפועלים טרם מכר את שאר קופות הגמל שבבעלותו בעיקר גדיש ותגמולים. הפועלים טרם החל במו"מ, ולאור מצב השוק נראה כי סיכוייו למכור במחיר בו נמכרו בעבר קופות גמל, נמוכים.