הבורסה יוצאת לחופשת החג: המעו"ף עלה השבוע ב-3.2%; אוסיף זינקה ב-34% ביומיים

[לפורטל הפיננסי][למכ"מ המניות] אפריקה איבדה 1.1% במחזור ער * כי"ל ומכתשים-אגן הוסיפו 1% לערכן * רדוור נפלה ב-6.3%

הבורסה של תל-אביב נעלה היום את שבוע המסחר המקוצר במגמה מעורבת, כשהמעו"ף ננעל סביב שיא של 1,029 נקודות. יום המסחר התאפיין גם הוא במחזור דשן למדי, והתנהל בעיקר סביב רמות הפתיחה, בהתאם למגמה שנרשמה ביממה האחרונה בשוקי העולם. בשוק המט"ח המשיך הדולר לאבד גובה ולצלול לשפל ארוך טווח, ובשוק הסולידי נמשכו במקביל העליות בשערי האג"ח.

שיחת היום נסבה סביב הקפיצה הנחשונית והמפתיעה של הבורסה אתמול לסביבות רמת השיא הנוכחית. בשוקי העולם נרשמה היום כאמור אווירה מעורבת, כשמצד אחד המשקיעים נשמעו מודאגים מעט מהמשך הצעדים להקשחת הרגולציה על המערכת הפיננסית בסין, אך מצד שני מצב הרוח החיובי ששורר בקרב המשקיעים לא איפשר לשווקים להתממש רגע לפני חופשת חג הפסחא בחו"ל.

בסיכום שבוע המסחר שכלל שלושה ימים בלבד רושם המעו"ף עלייה נאה של 3.2%, תוך שהוא פותח בסערה את הרבעון השני של 2007 ופורץ באופן מוחלט את רף 1,000 הנקודות (לאחר שבמלך חודש פברואר הצליח המדד לפרוץ את הרף הזה לראשונה אבל נסוג ממנו מיד). הובילו את העליות השבוע בעיקר מניות הנדל"ן והבנקים, כשהמדדים הרלבנטיים סוגרים תשואות שבועיות של 4% ו-2.7% בהתאמה.

בסיכום אירועי השבוע החולף, הנתון המשמעותי ביותר להבנתו מגיע דווקא משוק האג"ח. האג"ח השקליות שבו לטפס בחדות ופער התשואה מול המקבילות האמריקניות צומצם כצפוי לרמת השפל ההיסטורית 0.5%, לאחר שרק בגל המימושים האחרון של תחילת מארס הוא עלה ל-1%, מה שלימד על הלך הרוח סביב השווקים המתעוררים בשבוע החולף.

בעברית פשוטה, תעשיית ההשקעות הגלובאלית מסמנת פעם נוספת כי רמת הסיכון המיוחסת כיום להשקעה בשווקים המתעוררים נמוכה מאי-פעם, ועל כן היא ממשיכה להזרים אליהם כספים ביתר שאת. את המסקנה הזאת, שמגיעה גם ממבט על מדד ה-MSCI-EM (מדד השווקים המתעוררים של מורגן סטנלי) שזינק השבוע בכ-3.5% לשיא של כל הזמנים, ניתן לתרגם לביקושים ערים למטבעות ולני"ע של כל השווקים המתעוררים, והתוצאות ניכרות היטב גם בשוק הישראלי, שנהנה גם כך מתנאי פתיחה לא רעים בכלל.

את הבעייתיות המרכזית שבתופעה חש כיום במיוחד נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, שרואה את הדולר בורח לו כלפי מטה ומבין שגם השנה יהיה לא פשוט לעמוד ביעד האינפלציה שהגדיר. המשקיעים בשוק ההון מבינים את זה גם הם, ומניחים שפישר יהיה חייב לבצע הפחתת ריבית נוספת בסוף חודש אפריל על-מנת לנסות לעורר בכל זאת את הדולר, ומבחינתם מדובר בגורם נוסף שמגביר את האטרקטיביות שטמונה ברכישת מניות ואג"ח.

באשר להמשך, הרי ששבוע המסחר הבא יהיה גם הוא שבוע מקוצר בגלל חג הפסח שישבית את השוק עד יום שלישי, כשבאופן כללי נראה שמסקנות מובנות יותר לגבי הלך הרוח העתידי מומלץ להסיק רק לאחר שהפעילות בשווקים תתחדש במלואה. בכל מקרה, כבר עכשיו ניתן לסמן את החלטת הריבית הקרובה כאחד האירועים המרכזיים בחודש הקרוב, כשלצדה נראה שהמשקיעים יעסקו בעניינים הרגילים: רמות השיא במדדים, מאקרו, שוקי חו"ל וכן ניתוח התוצאות הכספיות של הפירמות לרבעון הרביעי.

בסוף היום נותרו מדד המעו"ף ומדד תל-אביב 100 ללא שינוי משמעותי (עם תנודות של 0.03% מעל ומתחת לקו המשווה בהתאמה) ומדד התל-טק ירד ב-0.2%. מחזור המסחר נותר דשן גם היום למרות חג הפסח, ועמד בסוף היום על רמה של 1.6 מיליארד שקל. בטבלאות המסחר בלטו היום במחזור ער במיוחד שתי תעודות הסל קסם שורט 25 של אקסלנס, עקב העובדה שהתעודה הוותיקה בסדרה מתקרבת לפירעון - ברמת מעו"ף של 1,040 נקודות - והמשקיעים העדיפו ככל הנראה "לגלגל" את כספם לתעודה מסדרה ב'.

בשוק המניות המשיכו לבלוט גם היום מניות הנדל"ן, ובראשן אוסיף , אותה אמור לרכוש גאידמק, תוך שהיא קופצת בעוד 16.5% ומשלימה זינוק דו-יומי של כ-34% במסעה לצמצום הפרמיה על מחיר הרכישה. לגבי אוסיף נראה, שמשקיעים רבים קיבלו תיאבון בשל הערכות כי גאידמק רוצה להכניס לתוכה קרקעות בבירה הרוסית מוסקבה, אך יש לא מעט משקיעים שבוחרים שלא להיכנס לפוזיציה במניה, הן בשל "הרקורד המפוקפק" של גאידמק בשוק ההון עד היום, והן בשל תג המחיר ה"מפולפל" שהוצמד לאוסיף בעסקה. מה האסטרטגיה הראויה? נראה שנכונים לנו עוד לא מעט ימים על-מנת לבחון את העניין משלל זוויות.

גם אפריקה ריכזה היום מחזור ער ואיבדה מערכה בסיום 1.1%, כשמדד הנדל"ן-15 נועל את השבוע בעלייה של 0.1%. מדד הבנקים ננעל גם הוא בעלייה של 0.1% על רקע מגמה מעורבת במניות הבנקים הגדולים, לאחר שאתמול הן נהנו מביקושים ערים במיוחד מצד גופים זרים. כי"ל ומכתשים אגן הוסיפו לערכן עוד 1% כל אחת, בהשפעת העלאת התחזיות של המתחרה מונסנטו. טבע הגיבה לפער ארביטראז' בירידה של 0.6% ורדוור נפלה ב-6.3% לאחר שפעם נוספת היא "הפתיעה" את המשקיעים עם אזהרת הכנסות ורווח.

בשוק המט"ח המשיך כאמור הדולר להידרדר ואיבד בסוף היום 0.15% נוספים לרמה של 4.219 שקל, רמתו הנמוכה מאז חודש מאי 2001. בשוק הסולידי נרשמו עליות שערים נאות באג"ח, כשתשואת השחר הארוך התקזזה היום ב-0.4% נוספים, והיא עומדת כיום על רמה של 5.14% בלבד.

שבת שלום וחג שמח.