המדדים ממשיכים בעליות: המעו"ף נושק ל-1,100; כלל פיננסים טיפסה 2.1%

[לפורטל הפיננסי][להמלצות אנליסטים] אפריקה ישראל הוסיפה 4.5% * פולגת קפצה 8% על רקע הצטרפותו של ישי דוידי לשליטה בחברה * טבע איבדה 0.4% * פועלים עלתה 0.3%

אין כל חדש תחת השמש של אחד העם בפתיחת שבוע המסחר הנוכחי. גם היום סיימה הבורסה התל-אביבית את יום המסחר בירוק בוהק, כאשר מדד המעו"ף ומדד תל-אביב 100 סיימו שוב בשיאים בדרכם הנמרצת לעבר רף ה-1,100.

את המומנטום החיובי של היום חייבת הבורסה המקומית בעיקר לעליות השערים הנאות שנרשמו בבורסות העולם במהלך סוף השבוע. מדד הנסדא"ק, ובמיוחד הדאו ג'ונס וה-S&P 500 שחצה את רף 1,500 הנקודות, רוכבים על גל חיובי ביותר ומגיעים לגבהים חדשים מדי יום.

מדוע אם כן, דווקא כשישנם אינדיקטורים שמלמדים כי הכלכלה האמריקנית נמצאת בתקופת בלימה, המדדים נמצאים ברמות שיא? את התשובה ניתן למצוא בדו"חות הכספיים של החברות האמריקניות לרבעון הראשון של 2007. למרות החששות כי הדעיכה הכלכלית תיראה במספרים הרבעוניים, מסתבר שההיפך קרה, וכי רווחי החברות רק הלכו והאמירו. האנליסטים מצידם, עוד בטרם עונת הדיווחים, ציפו לתוצאות חלשות יחסית בשל המצב הכלכלי הלא פשוט, ולכן נתנו פרסמו תחזיות יחסית פסימיות. מכיוון שהמספרים של החברות היו ברוב המקרים חזקים מציפיות האנליסטים, נוצרה אופטימיות רבה בשוק.

עונת הדו"חות לרבעון הראשון של 2007 בארצות-הברית עומדת להסתיים, ומעניין יהיה לראות אם שוק ההון האמריקני ימשיך את הראלי גם מעבר לתקופה זו, או שמא המשקיעים יעדיפו לממש את הרווחים המשמעותיים שצברו מתחילת השנה. נושא זה צפוי להשפיע באופן ישיר גם על השוק הישראלי. נזכיר, כי בימים הקרובים צפויות החברות הישראליות להתחיל ולהמטיר עלינו גם הן את תוצאותיהן לרבעון הראשון של השנה הנוכחית. אם לשפוט על-פי תוצאות החברות האמריקניות ועל-פי התוצאות של חלק מנציגותינו הדואליות, הרי שאפשר להיות אופטימיים לגבי המספרים שהן ידווחו. עם זאת נציין, כי בעליות האחרונות בשוק כבר מגולמות ציפיות לתוצאות איתנות, כך שבמידה שהמשקיעים יופתעו עם תוצאות פושרות, קיים חשש למימושים, בעיקר משום שאנחנו נמצאים ברמות מחירים גבוהות.

באשר למסחר של היום, הרי שכבר בפתיחה המדדים המובילים רשמו עליות, כשמדד המעו"ף נע בטווח צר למדי, תוך שהוא רחוק פחות מ-1% מרמת 1,100 הנקודות. בסוף היום רשם המדד עלייה של 1.7% לשיא נוסף של 1,097.5 נקודות. מדד תל-אביב 100 נסחר גם הוא באווירה חיובית, תוך שהוא מוסיף לערכו 1.6%, ואילו מדד התל-טק הוסיף לערכו 0.8%. נפח המסחר הסתכם ב-2.13 מיליארד שקל.

צעדים לשיפור הסחירות

הבורסה ממשיכה לפעול להגדלת הסחירות במניות הקטנות. היום הודיע דירקטוריון הבורסה, כי החליט לשנות את כללי הרישום להנפקת חברות חדשות. שווי אחזקות הציבור במניות יעמוד על מינימום של 20 מיליון שקל, כאשר בחברות מו"פ יעמוד שווי אחזקות הציבור על מינימום של 16 מיליון שקל. בחישוב זה לא תוכל חברה לכלול בעלי מניות שהחזיקו במניות החברה לפני ההנפקה. החלטה זו מצטרפת להחלטות נוספות של הבורסה לצורך שיפור הסחירות, ביניהן הגדלת רף מינימום אחזקות הציבור במדדים השונים ויצירת רשימה למניות דלות סחירות, שהמסחר בהן יתקיים רק פעם אחת ביום.

גם היום עמדה אפריקה ישראל של לב לבייב בראש טבלת המניות האקטיביות, ולאחר המימושים של יום חמישי התאוששה המניה והוסיפה לערכה 4.5%. המומנטום החיובי נבע משתי סיבות עיקריות; ראשית, השלוחה הרוסית שהונפקה בהצלחה בבורסה הראשית של לונדון הוסיפה לערכה ביום שישי 5.3%, ובכך היא סגרה במעט את ירידות השערים הבולטות שליוו את המניה ביומה הראשון במסחר, ונכון להיום שערה נמוך ב-3.7% מהמחיר בו הונפקה. בהקשר זה נציין, כי לאחר גיוס ההון בבורסה זרה, מניית אפריקה ישראל צפויה להיסחר - כמו מניות רבות בשוק המקומי - על רקע ביצועי המניה בלונדון. סיבה נוספת להתאוששות המניה היא הודעתה על "העסקה היומית", והפעם מדובר בפלישה גיאוגרפית לבנגקוק, בירת תאילנד, בעסקה בהיקף של 209 מיליון שקל.

בקרב המניות הפעילות של היום נציין את מניות הבנקים הגדולים פועלים ולאומי שהצטרפו לטרנד החיובי, ועלו ב-0.3% ו-1.6% בהתאמה, וגם את מניית טבע , שלמרות הדו"חות הטובים והתחזיות האופטימיות סיימה בירידה של 0.4%, בשל פער ארביטראז' שלילי.

בין מניות הנדל"ן הקטנות שלרוב לא תופסות כותרות, נציין את גיא ייזום שמכרה נכסים בגרמניה תמורת 102 מיליון שקל. הנכסים נמכרו בשווי דומה לשמאות האנליסטים שנערכו בעקבות המעבר לתקני ה-IFRS שיישמה החברה, וכך במקום לדווח על רווחי הון (עליהם מדווחות חברות שעדיין לא מדווחות על-פי שיטת החשבונאות החדשה) דיווחה גיא ייזום על עודף תזרימי של 36 מיליון שקל לפני מס, שנוצר בעקבות המימוש. גיא ייזום הוסיפה לערכה 6%. מדד הנדל"ן טיפס היום ב-2.7%.

את העסקה הבולטת של היום סיפקו ישי דוידי וצביקה בארינבוים. קרן פימי משתלטת על פעילותה של בגיר ועל פעילות הטקסטיל של פולגת תמורת 77 מיליון דולר. על-פי העסקה, תעבור כל פעילותה של בגיר ביחד עם פעילותה של פולגת טקסטיל לתוך חברה בשם בגיר שוויץ. חברה זו תוחזק על-ידי קרן פימי בשיעור של 50%, בגיר הציבורית (45%) ועופר גלבוע, מנכ"ל חברת בגיר (5%) שישקיע 2 מיליון דולר. מניית בגיר הוסיפה לערכה 2.7%.

דו"חות חזקים לכלל פיננסים

בית ההשקעות כלל פיננסים הציג היום תוצאות חזקות לרבעון הראשון של 2007, אשר גולת הכותרת שלהן היא הכנסות החברה שהסתכמו ב-176.1 מיליון שקל, יותר מפי 2 מאשר ברבעון המקביל. פעילות החיתום תרמה יותר מ-60% לרווח התפעולי, ולעומת זאת נרשמה שחיקה ברווחיות תעודות הסל והברוקראז'. בתגובה לתוצאות הוסיפה החברה לערכה 2.1%.

בין הדואליות נציין את מניית סיליקום שירדה היום ב-4%, אחרי שאיבדה ביום שישי 5.7% מערכה במסחר בנאסד"ק. החברה הודיעה על גיוס של כ-17.9 מיליון דולר בהנפקה פרטית, כשמחיר המניה בהנפקה היה 20.5 דולר, נמוך ממחיר השוק. סיליקום מייצרת פתרונות לקישוריות רשתות תקשורת ומתחילת השנה היא זינקה ב-163%.

בגזרת הדולר נראה שהמטבע האמריקני לא הצליח לנצל את המומנטום החיובי המסוים, בו ניחן במהלך אמצע השבוע הקודם וכי הוא שוב רחוק פחות מ-1% מרמת 4 השקלים. היום לא נערך מסחר בדולר אך במסחר באופציות נרשמה ירידה של 0.22% לשער של 4.033 שקל.