הנה השורה התחתונה בסקר היועצים הגדול: טבע עדיין הפייבוריטית; לבייב ישמח פחות - אפריקה בחוץ

יועצי ההשקעות אופטימיים אבל זהירים - רובם סבורים שהירידות האחרונות הן רק תיקון ובינתיים מעדיפים להישאר מחוץ לשוק * עד סוף השנה הם צופים שהמדדים המובילים בבורסה יעלו ב-5%-10% * הריבית תעלה בעד 0.5%

שוק ההון

המומחים בשוק עדיין מתחבטים בשאלה האם הירידות החדות של אוגוסט הן תיקון שצפוי להתייצב או סופו הרשמי של הגל השורי ותחילתו של מחזור שלילי ארוך. רוב יועצי ההשקעות (58%) תומכים בהשערה הראשונה ומבחינתם השוק יסיים לתקן ויחזור לשוורים. 42% מהם, מספר לא מבוטל, פסימי יותר ומעריך שחגיגת השוורים הסתיימה.

למרות שרובם מעריכים שהמשבר האחרון היה תיקון בלבד, רוב היועצים מעדיפים להמתין מחוץ לשוק עד יעבור זעם או לפחות עד שהתמונה תתבהר קצת יותר. 61% מהיועצים אמרו שיעדיפו להישאר מחוץ לשוק, ו-39% השיבו שינסו לנצל את הירידות כדי לאתר הזדמנויות השקעה במחירים נוחים.

אולי הממצא הבא מסביר מדוע הם מעדיפים בינתיים לחכות על הגדר: רוב היועצים מעריכים שבשליש האחרון של השנה נראה עליות שערים בבורסה של תל-אביב, אם כי מתונות מאלה שראינו במחצית הראשונה.

כמעט מחצית מהיועצים (46%) סבורים שהמדדים המובילים יעלו בתקופה זו ב-5%-10%. 15% מהיועצים אופטימיים, ומאמינים שהמדדים יעלו ביותר מ-10%. שיעור דומה של היועצים פסימיים, וצופים ירידות של עד 10% במדדים. ורבע מהיועצים מעריכים שהמדדים ידשדשו ב-4 החודשים שנותרו עד סוף השנה.

באיזה מניות להשקיע? מבחינת יועצי ההשקעות טבע היא עדיין הפייבוריטית והמניה הראשונה עליה ימליצו ללקוחות. אחריה שאר הכוכבות הפופולריות של שוק ההון, כמו קבוצת דלק , כי"ל , אורמת ו אלביט הדמיה .

מי שלא נכנסה לרשימת המניות המומלצות היא אפריקה ישראל של לב לבייב. יותר מזה: חלק מהיועצים מציינים את המניה החביבה על הציבור בשנים האחרונות כזו שכדאי להתרחק ממנה.

הירידה בפופולריות של אפריקה ישראל היא חלק מחשש הכללי ממניות הנדל"ן, במיוחד אחרי קריסת חפציבה. אם לא בנדל"ן, באיזה סקטורים ממליצים היועצים להשקיע? ובכן, מבחינתם הענף שהם פועלים בו הוא הטוב ביותר להשקעה (פיננסים). אחריו מועדפים ענפי הכימיה, האנרגיה הירוקה, הטכנולוגיה והאנרגיה בכלל.

אחד הנושאים ש"בית היועצים" הציף השבוע היה איכות מערכות הדירוג הבנקאיות של קרנות הנאמנות. ובכן, רק 2% מהיועצים סבורים ששיטות הדירוג האלה מצוינות. 37% מהיועצים הודו שהמערכות לא מספיק טובות ולכן קשה לסמוך עליהן, ורוב היועצים, 61%, השיבו שמערכות הדירוג הבנקאיות "בסדר".

מאקרו כלכלה

מרבית היועצים מעודדים ממצב המשק. הרמת הראש של האינפלציה בחודש יולי לא נעלמה מעיניהם ומחציתם מעריך שהאינפלציה השנה תסתכם ב-2.5%-3%, הטווח העליון של יעד הממשלה. כמעט 20% מהיועצים סבורים שהאינפלציה תישאר ברמה הנוכחית ו-7% מהם מפתיעים ומעריכים שהאינפלציה תעלה ליותר מ-3% השנה.

תנודתיות שער הדולר שיחקה תפקיד מרכזי בחודשים האחרונים. אחרי שכבש שיא נמוך של 7 שנים וירד מתחת ל-4 שקלים, הדולר הצליח להתאושש, לרשום שיא שנתי ולרדת שוב. איזה תהפוכות עוד צפויות לדולר?

ובכן, יועצי ההשקעות בבנקים לא צופים מצבים קיצוניים בהמשך השנה. מבחינתם, לא נראה את הדולר מבקר ברמות שנמוכות מ-4 שקלים או גבוהות מ-4.40 שקלים. כמעט מחצית היועצים (48%) מעריכים שהדולר ייסחר בסוף השנה בטווח הנוכחי של 4.10-4.20 שקל. שליש (32%) מצפים התחזקות לרמה של 4.20-4.30 שקל ו-9% אפילו מזהים זינוק גבוה יותר, ל-4.30-4.40 שקל לדולר. 11%, בקצה השני, צופים ירידה לכיוון של 4-4.1 שקל לדולר.

לפני קצת יותר משבוע העלה נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, את הריבית ב-0.25% לרמה של 4%, בהתאם לקונצנזוס הציפיות בשוק. שאלנו את היועצים לאיזו רמת ריבית הם מצפים בסוף השנה.

85% מהיועצים, רוב מוחץ, צופה ריבית של 4.25%-4.5%. כלומר הם מצפים להעלאה-שתיים של הריבית עד סוף השנה. 5% מהיועצים אפילו מצפים לריבית גבוהה יותר של 4.75%-5%. מפתיע לגלות שבאווירה הנוכחית 10% מהיועצים מצפים שהריבית תיוותר 4% עד סוף השנה ואולי אף תרד מעט ל-3.75%.

אחרי שפורסמו נתוני הצמיחה מרשימים במחצית הראשונה (קצב שנתי של 6.6%), מרבית היועצים (76%) סבורים שגם המחצית השנייה תבשר על צמיחה מרשימה בהיקפים דומים. 16% מהיועצים מעט פחות אופטימיים וחוזים שהצמיחה תרד דרמטית מרמתה במחצית הראשונה. 8% מצפים לקצב צמיחה גבוה יותר.

עבודת היועצים

מאז יישום מסקנות ועדת בכר נוצר קונצנזוס, שעובדי המגזר הפיננסי הם המרוויחים הגדולים. בשכר. כדי לבדוק את הטענה ביקשנו ממשתתפי בית היועצים לחשוף בפנינו את רמות השכר שלהם.

ובכן, מרבית היועצים (32%) משתכרים (ברוטו) 15-19 אלף שקל לחודש. 40% מרוויחים פחות מ-14 אלף שקל לחודש, ומחציתם משתכרים פחות מ-9,000 שקל לחודש, ולמעשה מרוויחים פלוס-מינוס את השכר הממוצע במשק.

בקצה השני של הסקלה נמצאים 28% מהיועצים: מחציתם (14%) משתכרים 20-24 אלף שקל לחודש, ומחציתם (עוד 14%) משתכרים מעל 25 אלף שקל לחודש.

אחד ההסברים האפשריים לפערי השכר הגדולים באותו מקצוע הוא הוותק. מעניין לגלות שעקומת ה"פעמון" הנורמלית לא מתממשת בהתפלגות הוותק של היועצים: כמחצית מהיועצים (48%) הם בעלי וותק רב, של 15 שנה ומעלה.

בקצה השני של העקומה, 35% מהיועצים הם בעלי וותק של 5 שנים ומטה (21% מהם ממש ירוקים, פחות משנתיים בתפקיד). ובאמצע, בוותק הביניים של 5-15 שנים, נמצאים 17% מהיועצים בלבד.

השאלה האחרונה ששאלנו את היועצים היא איך הם מתמודדים עם עומס החומר השיווקי והאינפורמטיבי שמועבר אליהם.

התשובות שלהם מאמתות את מה שכבר שמענו לא אחת: הלו"ז הצפוף של היועצים לא מאפשר להם לקרוא לעומק את כל המידע ששולחים להם. 44% מהיועצים אישרו שהם קוראים רק כחמישית מהחומר שמגיע אליהם מבתי ההשקעות. 46% אמרו שהם קוראים בערך חצי.

רק 10% מהיועצים טענו שהם קוראים כמעט את כל החומר שנשלח אליהם. כנראה פירורי אחוזים בודדים קוראים את כל ניתוחי השוק וההמלצות שמעבירים אליהם הבנקים ובתי ההשקעות.