אי.בי.אי: "קצב עליית רווחי החברות הציבוריות יואט מרבעון לרבעון"

למרות הרבעון הקשה בבית ההשקעות מרוצים מתוצאות החברות ברבעון השלישי * מה היה ברבעון האחרון ומה צפוי בהמשך במגזרים השונים?

לאחר רבעונים רבים של עלייה חדה ברווחים, הרבעון החולף היה קשה עבור החברות הציבוריות. הירידות בשווקים, העלייה במדד המחירים שהביאה לגידול בהוצאות המימון והיחלשות הדולר - הכבידו על רווחי חברות רבות. בלט לרעה מגזר הביטוח שהפסיד מאות מיליוני שקלים.

רווחי חברות המעו"ף צמחו ברבעון ב-8% ביחס לרבעון המקביל לסך של 7.5 מיליארד שקל. למרות הצמיחה, מדובר בשיפור מתון ביחס לרבעונים הקודמים. לעומת זאת, הצמיחה בהכנסות עלתה במידה ניכרת: הכנסות חברות המעו"ף עלו ב-17.2% לעומת הרבעון המקביל ל-79.5 מיליארד שקל.

"הסיבות העיקריות לעצירה בצמיחה החדה ברווחים הן גורמים חיצוניים, כמו המדד הגבוה והתנודתיות בשווקים. עם זאת, הסביבה העסקית של החברות והתוצאות התפעולית ממשיכות להראות עוצמה", מציינים באי.בי.אי במסגרת סקירה על תוצאות החברות בבורסה ברבעון השלישי לפי מגזרים הכוללת גם תחזיות להמשך.

בחודשים ינואר-ספטמבר טיפסו רווחי החברות ב-40% ביחס ל-2006, ובאי.בי.אי מעריכים שלחברות יהיה קשה להמשיך ולשפר את הרווחיות בשיעורים שכאלה. "קצב עליית הרווחים יואט מרבעון לרבעון", מציינים בבית ההשקעות.

בעקבות הירידה ברווחים נרשמה עלייה ברמת המכפילים הממוצעת של מניות המעו"ף. המכפיל עומד בממוצע על 20.8, לעומת מכפיל רווח 15 ברבעונים הקודמים. לעומת הרבעון השלישי אשתקד מדובר בירידה ברמת המכפיל, שכן המכפיל עמד אז על 23.2 בממוצע.

אילו מגזרים ימשיכו לדהור קדימה להערכת כלכלני אי.בי.אי ואילו יצטרכו להתמודד עם לא מעט אתגרים - התשובות לפניכם:

נדל"ן: "במנותק מירידות השערים שאפיינו את מניות חברות הנדל"ן, הדו"חות הכספיים ממשיכים להראות תוצאות טובות", אומרים באי.בי.אי. "נכון להיום חברות הנדל"ן שאנו מסקרים נסחרות בדיסקאונט משמעותי לעומת מחיר היעד, ביניהן: דלק נדל"ן, אלקטרה נדל"ן וגזית גלוב. כמו כן, השקעה בחברות נדל"ן מניב בארץ היא השקעה סולידית ובעלת פוטנציאל ניכר", הם מציינים.

יחד עם זאת, באי.בי.אי מתריעים מפני ההאטה הצפויה בחברות הנדל"ן המניב בחו"ל. "חברות הנדל"ן המניב הפעילות בחו"ל יתמודדו עם מציאות חדשה, בה להערכתנו יצומצם מעט האשראי לו זכו עד היום. פרויקטים שמומנו ב-80%-90% על-ידי הבנק ימומנו היום ב-75%-85%. המשמעות היא שהתשואה על ההון תקטן", אומרים באי.בי.אי.

מסחר: "גם בתחום המסחר בלט השיפור בתוצאות, אבל הסיבה לכך היא בעיקר החולשה שאפיינה את הרבעון המקביל בשל מלחמת לבנון השנייה", מציינים באי.בי.אי.

"על חברות המסחר הישראליות פעלו ברבעון האחרון מספר מגמות עיקריות. מחד - הפריחה במצב המשק ונתוני המאקרו החיוביים מגדילים את כוח הקנייה וההוצאה על מוצרי צריכה. מנגד - היחלשות הדולר שוחקת את הרווחיות של היצואנים ושל יבואנים שמייבאים במטבעות שאינם דולרים", אומרים באי.בי.אי.

מבין מניות המסחר, אי.בי.אי התייחסו לחברת המתכות סקופ, שסבלה בחודשים האחרונים מירידה של 50% במחיר המניה, בעקבות כישלון ההנפקה בנאסד"ק ותוצאות חלשות ברבעון האחרון. "תוצאות הרבעון השלישי היו גרועות כצפוי, אך להערכתנו הרביעי יהיה טוב יותר. ישנה יציבות במחירים, והחברה תחזור למסלול נורמלי בתוצאות הכספיות", הם מעריכים.

אנרגיה: "ענף האנרגיה ממשיך לבלוט בתוצאותיו, ופז ודלק ישראל הראו שיפור חד במיוחד", אומרים באי.בי.אי. "שם המשחק ברבעון השלישי היה מרווחי הזיקוק הנמוכים שפגעו בתוצאות בז"ן, אך לא השפיעו על תוצאות חברות שיווק הדלקים. מרווחי הזיקוק נשחקו בשל עלייה חדה במחירי הנפט הגולמי, שלא לוותה בעלייה זהה במחירי התזקיקים, כלומר רוב עליית מחירי הנפט הגולמי נפלה על בתי הזיקוק", הם מציינים.

יחד עם זאת, מסייגים הכלכלנים ואומרים כי יש לבחון את מרווחי הזיקוק בטווח הארוך, ולא להסתמך על התוצאות ברבעון אחד. עוד הם מציינים, כי רשת חנויות הנוחות מהווה מנוע צמיחה משמעותי של חברות הדלק. "ילו של פז ומנטה של דלק ישראל רושמות אחוזי צמיחה מרשימים, וצפויות להמשיך ולצמוח", הם מעריכים.

תקשורת: "הרבעון היה חזק בענף התקשורת. חברות הסלולר הציגו רבעון שיא נוסף למרות ההפחתה בדמי הקישוריות ורגולציה מכבידה. החברות הללו גם הפתיעו בקצב גיוס מנויים", אומרים באי.בי.אי, ומעריכים, כי ברבעון הקרוב נראה את ניצני התחרות וההשפעה של ניוד המספרים על תוצאות החברות, במיוחד בסעיפי גיוס המנויים והוצאות השיווק.

כימיה: "תחום האגרוכימיה נראה טוב יותר, בעיקר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד", אומרים באי.בי.אי. על-פי חישוב שערך בית ההשקעות מחיר האשלג הממוצע שכי"ל מכרה ברבעון השלישי היה 236 דולר לטון לעומת 198 דולר לטון ברבעון המקביל. "המגמות של עליית מחירי הסחורות, גידול בשטחי הזריעה צמצום מלאי הסחורות וגידול בביקוש לחומרי האגרוכימיה והדשנים ממשיכות להתחזק, וכי"ל ומכתשים ייהנו מהמגמות הללו", הם מציינים.

רשתות השיווק: "התוצאות של חברות השיווק היו יחסית טובות. הדו"חות של שופרסל היו חזקים יותר ואילו של הריבוע הכחול - פחות. בכל אופן, הם עדיין אינם משקפים את התחרות המתגברת המתנהלת בענף בחודשים האחרונים", מעריכים באי.בי.אי.

מאז הושק הפורמט החדש של רשת הריבוע הכחול 'מגה בעיר', סוערות הרוחות בענף קמעונות המזון. האם מדובר במלחמת מחירים כפי שידענו לפני כחמש שנים, או שמא מדובר בהתגברות זמנית של התחרות לאחר חודשים ארוכים של פריחה ויציבות? באי.בי.אי מעריכים שהשוק לא צפוי להיכנס לסחרור נוסף של מלחמת מחירים. "מבנה השוק הנוכחי ולקחי אירועי התחרות הקשה מלפני מספר שנים, ימנעו מצב של מכירות בהפסד לאורך זמן", הם צופים.