אירועי אמנות בסדר גודל כזה לא היו כאן כבר שנים

החודש קמים שניים במקביל, כל אחד בהשקעה של 4 מיליון שקל: ארט פוקוס הירושלמי חוזר אחרי חמש שנות היעדרות, ארט TLV המתקיים לראשונה מבטיח להפוך לביאנלה בינלאומית ועוד לפני כן לחזור ב-2009 כחלק מאירועי המאה של העיר תל-אביב

על לוגו פרויקט "ארט פוקוס" מופיע המוטו: "אמנות בישראל עכשיו". אולם מרשימת האמנים שיציגו השנה, באירוע שיתקיים בירושלים, עולה בעיקר תחושת נדודים חסרי מנוח בעולם גלובלי. לא במקרה בחרו האוצרים לציין לצד שמותיהם של 66 האמנים שיציגו באירוע את מוצאם ומקום הימצאם. כך, לצד שמו של כל אמן מופיע בסוגריים הציון נולד ב-X, חי ב-Y".

אירוע "ארט פוקוס 5", פרויקט אמנות, שייפתח ב-23 בספטמבר ויוצג במשך חודש ימים, הוא תערוכה רחבת היקף של אמנות עכשווית. זהו המשכו של פרויקט רב-שנתי של הקרן לירושלים, שהחל בשנות ה-90 במוזיאון ישראל, נדד מאז לאיצטדיון טדי ולמוזיאון אסירי המחתרות בירושלים, וכעת הוא חוזר, אחרי מספר שנים של היעדרות, מאז 2003. השנה תוצג התערוכה בבית הכנסים החדש "פביליון", בלב האזור התעשייתי של שכונת תלפיות בירושלים. תקציב הפרויקט עומד על כ-4 מיליון שקל.

האוצרים, ברנאר בליסטן ועמי ברק, שניהם מצרפת, העמידו בכותרתו את השאלה "האם אמנות יכולה יותר?", המבוססת על משפט פילוסופי של בימאי הקולנוע ז'אן לוק גודאר: "מה אמנות רוצה? הכל; מה אמנות יכולה? כלום; מה אמנות עושה? משהו".

בליסטן הוא פרופסור לאמנות עכשווית, שימש כראש המחלקה לאמנות חזותית במשרד התרבות הצרפתי, ובעבר היה אוצר וסגן מנהל במוזיאון לאמנות מודרנית במרכז פומפידו והיה מנהל המוזיאונים של מרסיי. ברק שימש עד לאחרונה כראש המחלקה לאמנות חזותית במועצת העיר של פריז. בעשור האחרון אצר עשרות תערוכות ופרויקטים באירופה והיה נשיא האיגוד הבינלאומי של אוצרים לאמנות עכשווית ומנהל ה-FRAC, בצרפת (אוספים מחוזיים לאמנות עכשווית). השניים נבחרו על-ידי ועדה מקצועית המורכבת מד"ר נועה אבירם, המנהלת האמנותית של הפרויקט, יגאל צלמונה, אוצר ראשי בינתחומי במוזיאון ישראל ויונה פישר, אוצר ומנהל מוזיאון אשדוד.

התבוננות במקומי

ברשימת האמנים שיציגו מעבודותיהם בארט פוקוס נמצאים אדל אבדסמד (נולד באלג'יריה; חי בפריז), סעדן אפיף (נולד בצרפת; חי בברלין), שנטל אקרמן (נולדה בבלגיה; חיה בפריז), ג'ניפר אלורה וגיירמו קלזדייה (אלורה נולדה בארה"ב; קלזדייה נולד בקובה; חיים בפורטו ריקו), פרנסיס אליס (נולד בבלגיה; חי במקסיקו), דאגלס גורדון (נולד בסקוטלנד; חי בניו-יורק, גלזגו וברלין). בין האמנים הישראלים בפרויקט נמצאים אוהד מרומי (נולד בישראל; חי בניו-יורק), אריאל שלזינגר (נולד בישראל; חי בברלין), דורון סולומונס (נולד בבריטניה; חי בתל-אביב), יאן טיכי (נולד בצ'כיה; חי בתל-אביב ובשיקגו), נעמה צבר (נולדה בישראל; חיה בניו-יורק), רונה יפמן (נולדה בישראל; חיה בניו-יורק), וגם מירי סגל, משה ניניו, יואב שמואלי, שרון יערי, אורי זוהר, החיים ועובדים בארץ.

בתשובה לשאלת "גלובס" השיבה ד"ר אבירם: "הלוגו של ארט פוקוס היה ונשאר 'אמנות בישראל עכשיו' אך כוונתו לאו דווקא לאמנות ישראלית עכשווית, אלא לעצם קיומו של הפרויקט כפרויקט אמנותי המוצג בישראל כאן ועכשיו. ארט פוקוס איננו פרויקט מסחרי, אלא פרויקט שמצביע על המגמות החדשניות ביותר של האמנות העכשווית ברחבי העולם".

אחת המגמות הללו, שדווקא אין לה ביטוי בהרכב האירוע, היא ההתבוננות המחודשת במקומי, הפריפריאלי, הספציפי. זו אחת הסיבות להתארגנות של מספר גלריות וקבוצות עצמאיות, המציעות אירוע אלטרנטיבי שיחול בין ה-11 ל-28 בספטמבר, תחת הכותרת "מנופ-ים - מרימים את האמנות בירושלים" (ראו מסגרת).

אתר התערוכה של ארט פוקוס נבחר בכוונה תחילה כמקום ניטרלי, נקי מעול ההיסטוריה ומהזיכרון הטעונים כל-כך של ירושלים. המיקום באזור התעשייה של תלפיות מחובר יותר למלאכה, ליזמות ולמסחר כאזור שוליים, בניגוד למקומות התצוגה המקובלים של אמנות. הכוונה היא "לכנס יחד, באתר אחד, מגוון גדל של אופקים אסתטיים וגיאוגרפיים, כאירוע פתוח ורב-פנים. מטרתו להראות את חיוניותה ורבגוניותה של האמנות בתקופת הגלובליזציה, תוך מיקוד של שפע הרעיונות וההצעות שהיא מעלה על פני השטח".

תל-אביב בוערת

בעוד שארט פוקוס כבר כבש לו בעבר מעמד יוקרתי בקרב העוסקים בתחום האמנות, האירוע המתקיים במקביל בתל-אביב, ארט TLV, שייפתח ב-24 בספטמבר ויימשך כחודש, הוא פרויקט ראשוני, אשר חובת ההוכחה עדיין מוטלת על כתפיו. תקציב האירוע אף הוא כ-4 מיליון שקל, ויוזמיו מקווים שתדירותו תהיה קבועה ויציבה, החל מהשנה הבאה.

זוהי טבילת האש הראשונה לאירוע שיזמו רבקה סקר, העומדת בראש ארגון ארטיס לקידום אמנות ישראלית בעולם יחד עם עירית זומר בעלת גלריה זומר בתל-אביב ושפרה אינטרטור בעלת גלריה דביר, ועם יהודית חביב שמנהלת את הזרוע המקומית של ארטיס.

"זו הקמה של אירוע, ארגון ועסק לכל דבר", אומרת זומר בראיון ל"גלובס": "החל מבחירת החברים ורישום העמותה, מציאת בעלי תפקידים מתאימים, חברת הפקה, יועצים משפטיים, חסויות ושיתופי פעולה - הכול. בגלל שזו הפעם הראשונה, מאוד חשוב לנו להתוות את הטון הנכון וליצור את הנראות המתאימה, גם בהיבט המיתוג והעיצוב התקשורתי".

*האירוע דומה ל"צבע טרי" שהיה במארס האחרון?

"בכלל לא. שם היה מדובר באירוע מסחרי ודגש על אמנות צעירה ישראלית. כאן מדובר באירוע אוצרותי ואמנות עכשווית בינלאומית. מבחינה הפקתית 'צבע טרי' התקיים במשך שלושה ימים במתחם סגור ו'ארט TLV' מתקיים על-פני חללים, פנים וחוץ, במקומות שונים בעיר".

התערוכה המרכזית של ארט TLV תתקיים בביתן הלנה רובינשטיין של מוזיאון תל-אביב. האוצר אנדרו רנטון מבריטניה, המשמש גם כאוצר הראשי של האירוע כולו ויועץ לצוות ההקמה, בחר 30 אמנים בינלאומיים, מתוכם מספר ישראלים, שאת עבודותיהם הוא מציג. בפרוייקט כולו משתתפים כ-60 אמנים בסך הכל.

עניין באמנות ישראלית

לצד התערוכה, בגן יעקב הסמוך לביתן הלנה רובינשטיין ולהיכל התרבות, יתקיימו הקרנות פתוחות לקהל של וידיאו-ארט. ברוטשילד 69, חלל האמנות החדש שפותח מתי ברודו בימים אלה יהיה מרכז המידע של ארט TLV, ושם יוצגו עבודות נוספות ויתקיימו דיונים, הרצאות ומפגשי אמנות, וכן אירועי מיצג והופעות. בנחלת בנימין יהיו שלושה מוקדי תצוגה לתערוכות שאצרו אמנים, ואילו בבית מני של בנק לאומי תוצג תערוכה נוספת במסגרת האירוע.

*מבחינת הנראות והטון בפרסומים עד כה יש אווירה ניו-יורקית מאוד. זה מכוון?

זומר: "זה אירוע אמנות מגוון, אורבני, וכן בינלאומי. לקהל מקצועי ולקהל הרחב. הוא מיועד לתל-אביבים אבל גם לקהל הישראלי כולו. המטרה שלנו היא למשוך לכאן גם קהל בינלאומי מקצועי - אוצרים, אספנים ומנהלי ירידים בעולם שאנחנו רוצים לקיים איתם שיתוף פעולה".

בין אלה היא מונה את הביאנלה לאמנות של איסטנבול ומקבילתה באתונה - אשר אינן מתקיימות השנה. "הזמנו את האוצרים של שתי הביאנלות לפאנל שיתקיים כאן. גם אנדרו רנטון מתייחס כבר עכשיו לחלק מהאמנים שיציגו ב-2009. אנחנו שואפים במוצהר להיות חלק ממשולש אתונה-איסטנבול-תל-אביב בביאנלות של 2009. זו תהיה שנת ה-100 של העיר תל-אביב ואנחנו מכוונים לאירוע שני שיתקיים ב-2009 ומשם והלאה ימשיך אחת לשנתיים".

*את מאמינה שניתן למשוך לכאן "תירות אמנות"?

"יש התעניינות רבה מאוד באמנות ישראלית בעולם. זה לא מקרי שאמנים ישראלים פורצים כל-כך גבוה - יש לנו אמנות טובה. כבר עכשיו מגיעים לכאן אורחים מקצועיים שהבטיחו את בואם".

*החפיפה עם ארט פוקוס בירושלים מהווה יתרון או מכשלה?

"אני שמחה שארט פוקוס קורה במקביל. זה רווח נקי של חשיפה. האורחים שלנו יהיו בירושלים בערב הפתיחה ולמחרת יהיו בפתיחה בתל-אביב. הזמנו את האוצרים של ארט פוקוס לדבר בפנל אצלנו ב-26.9".

*כשיצאתם לדרך נשמעה ביקורת בענף כאילו בכוונתכם לקדם את אמני הגלריה שלך ושל דביר. את מרגישה שהפגתם את החששות הללו?

"אני חושבת שהיום, כשכבר ראו את הרשימה, היא כל-כך רבגונית וממקורות שונים שלא צריך להתייחס לחשדנות שהייתה בהתחלה. אלה הערות שהיו מאוד 'ישראליות' והן נבעו בוודאי גם מחוסר בהירות - כי גם לנו עוד לא היה הכול ברור, זה תהליך. לי יש שתי אמניות בלבד שמיוצגות בבחירת האוצר (יעל ברתנא ומיכל הלפמן, המשמשת כאוצרת בפרויקט נחלת בנימין). לרבות מהגלריות האחרות יש אמן או שניים מיוצגים. יש כאן אמנים בני כל הדורות - ממשה גרשוני ורפי לביא ולאה ניקל ועד להכי צעירים כמו שי אזולאי, אלונה רודה ויוחאי מטוס - שכלל אינם מיוצגים בגלריה.

"אני עובדת כאן כעירית זומר ולא כגלריה, משקיעה מאמץ רב. זה קשה, כי בין היתר אני פונה לאנשים שהם אספנים או לקוחות שלי ומבקשת מהם לתמוך באירוע. יש כאלה שאומרים לי: 'אני תומך באמנות כשאני קונה אמנות. תרומה אני מעדיף לתת לנושאים אחרים'. זה אתגר יפה ליצור כאן אירוע מאפס, על-פי הסטנדרטים של אירועים בינלאומיים גדולים ומאוד חשוב שתהיה לזה המשכיות". *