חשיפת הבנקים בישראל לוואכוביה ולפורטיס בהיקף מצרפי של כמיליארד דולר

בנקאי בכיר: לאחר שנמנעה התמוטטותם "עכשיו, שיש בעל בית אפשר להירגע" ; הבנקים ירשמו ברבעון השלישי הפסד של 400 מיליון שקל בגין חשיפתם לליהמן ברדרס ; נזכרנו מאוחר מדי להיזהר מפניהם / דעה - רון שטיין

אנחת רווחה במערכת הבנקאית בישראל לאחר שנמנעה פשיטת הרגל של וואכוביה (Wachovia) והבנק הבלגי הולנדי פורטיס (Fortis). מבדיקה מתברר כי הבנקים הגדולים בישראל חשופים לוואכוביה ולפורטיס בהיקף מצרפי של כמיליארד דולר, היקפים גדולים בהרבה מהחשיפה הבנקאית לליהמן ברדרס. בנקאי בכיר אמר לגלובס "לפני שלושה ימים לא הייתי רגוע, עכשיו, שיש בעל בית אפשר להירגע".

וואכוביה הבנק הרביעי בגודלו בארצות הברית נרכש על ידי סיטי גרופ שנכנס בנעליו והודיע כי יעמוד בכל ההתחייבויות למפקידים ולמשקיעים. פורטיס, אחד הבנקים החשובים באירופה, שרכש בשנה שעברה את החטיבה הקמעונאית של ABN AMRRO, קיבל סיוע מממשלות בלגיה, הולנד ולוקסמבורג בהיקף של 16 מיליארד דולר. בתמורה קיבלו הממשלות 49% מהבנק.

הבנקים הישראלים נפגעו עד עתה בסיבוב הנוכחי של המשבר בעיקר דרך חשיפתם לבנקים שהתמוטטו. לבנקים חשיפה לאגרות חוב, נגזרות אשראי ועסקאות החלף אשראי (CDS -credit default swap ) של ליהמן ברדרס בהיקף של 368 מיליון דולר ולאג"ח של וושינגטון מיוצ'ואל בהיקף של 75 מיליון דולר.

ארבעת הבנקים החשופים לליהמן ברדרס, לאומי , פועלים , דיסקונט והבינלאומי , צפויים להכיר בדו"חות הרבעון השלישי בירידת ערך פרמננטית ולמחוק חלק ניכר מהשקעתם. הערכות כי שערוך נכסי בנק ההשקעות פושט הרגל ליהמן ברדרס לשווי הוגן (MARK TO MARKET) יחייב מחיקה בשיעור של לפחות 70% מההשקעה של הבנקים, סכום הנאמד בכ-190 מיליון דולר (כ-650 מיליון שקל). הערכות כי הבנקים יאלצו להכיר בהפסד (לאחר מס) של כ-400 מיליון שקל.