וול סטריט פחות מעניינת אותם כעת

בעבר התעניינו הרפובליקנים בעיקר בבארות נפט, כיום הם מתעניינים באזרחים ומצוקתם

הקרבה בזמן לבחירות בארה"ב שינתה את הפוקוס. אם פעם התעניינו הרפובליקנים בבארות הנפט, כעת הם מתעניינים באזרח הקטן. כלומר הם ניצלו את המומנטום כדי לזכות בקולות, אך לבסוף יצא שכרם בהפסדם. זאת, כיוון שעיני כל העולם נשואות לאישור התכנית, וברגע שהרפובליקנים שמו לה רגל, הם פגעו בפופולארית שלהם.

עיקר הטענות כלפי התכנית היו סביב השאלה מי ידאג לאזרח הקטן? אבל אותם שואלים שכחו שברגע שפוגעים באמון הציבור, פוגעים גם ביציבות המערכת הפיננסית. כבר ראינו כיצד חוסר בטחון של האזרחים יכול למוטט בנק.

הלילה השתנה המתווה של תוכנית החילוץ האמריקנית. בנוסף להצלה של גופים מתמוטטים בוול סטריט, היא תטפל במיין-סטריט, הם האזרחים וזאת באמצעות המהלכים הבאים:

מהלך ראשון במסגרת תכנית ההצלה הוא העלאת תקרת הביטוח לפקדונות ל-250 אלף דולר. זה מעיד על החשש הגדול של ממשלת ארה"ב, והוא שהלקוח הקטן בעל הפקדונות בבנק יאבד את אמונו במערכת. זהו מהלך של שיפור בטחון הצרכנים במערכת הפיננסית.

מעבר לכך צצו במסגרת התכנית הטבות נוספות לאזרחים, שאינן קשורות במישרין למשבר ונראות באופן מובהק כפופוליסטיות. ביניהן, הטבות למובטלים והפחתת מיסים לבעלי בתים.

בנוסף מוצע תיקון חשבונאי לבתי השקעות ובנקים שחשופים למשכנתאות. התיקון מקל על חובת השערוך התקופתי שמחויבים הגופים הפיננסיים לבצע לנכסים שברשותם (MARK TO MARKET).

מדד הפחד בשיא של 5 שנים

מדד ויקס (VIX), המוכר כ"מדד הפחד", ומודד את התנודתיות של מדד S&P100 הגיע השנה לשיא חמש השנים שחלפו. ב-12 החודשים שחלפו הוא הגיע לשיא - 30 נקודות, וביום שני, שבר שיא נוסף כשהגיע ל-47 נקודות.

ביממה האחרונה הוא ירד ל-40 נקודות, מה שעדיין נחשב לרמת פאניקה חריגה.
לאחר אישור תכנית ההצלה, יתפתח משחק של ציפיות - איך מחזירים את אמון ציבור המשקיעים בעולם ההשקעות, גם בהשקעות הריאליות וגם בשוק ההון.
בראייה ארוכת טווח מצב השווקים הם פוטנציאל השקעה ענק.

אפיקי השקעה לאחר אישור התוכנית

לאחר אישור התכנית, יהיה נכון להתחיל לחפש חברות שהן במחירי רצפה. בתחום הטכנולוגיה יש חברות אשר להן מזומנים רבים בקופה שאינן סובלות ממחנק האשראי, ובשבילן המצב במשווקים מייצר הזדמנות נוחה לרכוש טכנולוגיות בזול יחסית ולהתפתח. גם בתחום האנרגיה יש הזדמנויות מעניינות.

לעומת זאת, מהשקעות בענף הפיננסים עדיין כדאי להיזהר, אם כי גם בו יש הזדמנויות.כיוון שכל העולם שילם את מחיר המשבר, גם בסין אפשר למצוא חברות במחירים מאד מעניינים, מה גם שהכלכלה הסינית נהנית משוק מקומי מפותח.

מהשקעות באירופה מומלץ להתרחק כרגע, כי ההוריקן שעבר את ארה"ב, רק מתחיל להגיע לאירופה ומדינותיה עוד ישלמו מחיר על היורו החזק ועל מדיניות הריבית השמרנית של טרישה, ולכן ההאטה שם רק בתחילתה.

מנכ"ל משותף באופנהיימר ישראל