הערכות: בשנה הקרובה יועלו שוב - דמי הניהול בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות

מרבית קופות הגמל וקרנות ההשתלמות גובות דמי ניהול דיפרנציאליים היורדים ככל שהיקף הנכסים של העמית גדול יותר • לדירוג קרנות השתלמות

על רקע התשואות השליליות בקופות הגמל עקב המשבר הכלכלי, גורמים בשוק הגמל מעריכים כי בשנה הקרובה תהיה העלאה נוספת של דמי הניהול בקופות ובקרנות ההשתלמות. צפוי כי ההעלאה לא תיעשה באמצעות ייקור גורף של דמי ניהול, כפי שנעשה בסיבוב ההתייקרויות הקודם, אלא דרך שינוי זוחל בדמי ניהול דיפרנציאליים שיתבצע בשני הרבעונים הקרובים.

מרבית קופות הגמל וקרנות ההשתלמות גובות דמי ניהול דיפרנציאליים היורדים ככל שהיקף הנכסים של העמית גדול יותר. מחוסכים קטנים המחזיקים עד 50 אלף שקל נגבים דמי ניהול בשיעור של 2%, שהם דמי הניהול המרביים המותרים על פי התקנות. חוסכים המחזיקים בקופה מעל סכום זה משלמים דמי ניהול בשיעור נמוך מכך. קולקטיבים עם הסכמים מיוחדים משלמים דמי ניהול נמוכים הדומים לאלו ששולמו כאשר הקופות היו בבעלות הבנקים, כאשר במכרזי גמל של ארגונים גדולים נקבעים כיום דמי ניהול נמוכים בשיעור של 0.4%-0.7%.

ההערכות הן כי הרף מתחתיו יגבו דמי ניהול מרביים יעלה בהדרגה כך שיותר חוסכים ישלמו סכום מרבי. טכניקות נוספות בעזרתן יועלו דמי הניהול הממוצעים הן: גביית דמי ניהול מרביים לעמיתים רדומים, כלומר כאלה שאינם מפקידים סכומים שוטפים ולא נרשמה תנועה בחשבונם, ואי חידוש הנחות בדמי ניהול שניתנו במבצעי הצטרפות.

פרסים לסוכנים

"אין ברירה. העלויות גדלות ולא מאפשרות אחרת", אומר מנהל גמל גדול. הצורך בהעלאת דמי הניהול מוסבר בעלויות גבוהות של תקנות רגולטוריות ודרישות חדשות של משרד האוצר. עוד מזכירים בענף הגמל את עמלת ההפצה בשיעור של 0.25% שגובים הבנקים מאז החלו לתת ייעוץ פנסיוני ואת עלויות השיווק הגבוהות הנגזרות מעבודה עם סוכני ביטוח. מעבר לכך עורכים בתי ההשקעות מבצעי מכירות שוטפים לסוכנים שהפרסים בהם, כמו טיסות לחו"ל, יקרים מאוד.

מתחילת 2007 עברה הבעלות על קופות הגמל מהבנקים לחברות הביטוח ולבתי ההשקעות ואלו העלו את דמי הניהול. לאור ההעלאה שילמו עמיתי הגמל בשנת 2007 דמי ניהול בהיקף של 2.2 מיליארד שקל, מתוכם סכום של 506 מיליון שקל נבע מהתייקרות דמי הניהול. רוב עליית דמי הניהול בוצעה במחצית השנייה של 2007 ולכן תשפיע על דמי הניהול של 2008. ההערכות הן כי ב-2008 יקפצו דמי הניהול לשיעור ממוצע של 1.15% וב-2009 יגיעו לשיעור ממוצע של 1.5%. *