"כשמשקיעים בתקופה רעה בחברה - כעבור זמן קוצרים את הפירות מהתקופה הטובה יותר"

כך סבור מוטי וייס, מנכ"ל קרן פלנוס מזנין ; בכנס ה-Journey של "גלובס" מציינת קרלה ניואל, שותפה בקרן ההון הפרטי וההון סיכון TCV: "לאחרונה מצאנו את עצמנו משקיעים בפרמיה מעל מחיר השוק"

"לפני שבועיים גייסנו 2 מיליארד דולר עבור IBM שלא שילמה ריבית הגבוהה מ-6% על אגרות החוב שלה בעשור האחרון לדעתי, והיא הנפיקה אג"ח בשיעור 8.5% במונחים שנתיים - ועדיין מדובר ברמות נמוכות מהממוצע ההיסטורי", אומר ששון דרויש, בכיר בקבוצת בנקאות ההשקעות של בנק אוף אמריקה . "אנחנו יכולים לראות בכך דוגמא לחברות שנכנסות לשוק בהערכות שווי נמוכות יותר".

דרויש אחראי בין היתר על שירותי בנקאות ההשקעות שמקבלת נייס , וניהל הנפקות עבור סרגון ואמדוקס , ואלו הציבוריות והמוכרות ביניהן לקורא הישראלי. "משיחות עם חברות פרטיות רבות אני שם לב כי צורת החשיבה שלהן לגבי גיוס הון שונה".

בפאנל "שלב מתקדם, הון פרטי" במסגרת כנס ה-Journey ה-12 של "גלובס" וארנס אנד יאנג ישראל, הזים דרויש את ההערכות בדבר קיצוצים מאסיביים בכל הנוגע לתקציבים המופנים לטכנולוגיות המידע. "תקציבי המחשוב שלנו ב-JP מורגן יפחתו בשנה הבאה ב-2%-3%. עצרנו שדרוגי מחשבים ניידים למשל. תקציבי מחשוב עדיין קיימים; לא מדובר בירידות של 40%. אנחנו עדיין זקוקים לטכנולוגיה כדי לבצע את המשימות שאנחנו מורגלים ליישם באמצעותה".

קרלה ניואל, שותפה בקרן ההון הפרטי וההון סיכון TCV, הודתה ש"בשנה האחרונה חלה האטה אצלנו", ומציינת כי "לאחרונה מצאנו את עצמנו משקיעים בפרמיה מעל מחיר השוק". לדעתה, חברות יחזרו לשוק וכשהן יעשו כן, הן יהיו חייבות לשוב אליו עם ציפיות ריאליות יותר.

"לדעתי זו תהיה תקופה מעונינת יותר עבור המשקיעים בעלי המזומן", אמרה בפאנל. "עבור קרנות הגידור, נראה הזדמנויות בקרב חברות בשלבים מתקדמים, למרות שחשוב לציין כי קרנות גידור אינן מזרימות הון פרמננטיות". לדבריה, ירידות השווי מהוות יתרון מנקודת מבטו של המשקיע, לאור התשואות שהשוק צפוי להציג ביחס לתמחור הנוכחי.

"אנחנו מעודדים חברות להתבונן בשוק שלהן ולראות אלו טכנולוגיות הן יכולות להטמיע בשוק זה. אני מדברת בעיקר על סינרגיה - הן בצד ההכנסות והן בצד ההוצאות.כשמדובר בחברות חזקות בעלות תזרים מזומנים חיובי למשל, סביר להניח שיוכלו לנצל את התנאים בשוק לטובתן".

דודי גרשון, מייסד ומנכ"ל חברת ניהול ושיערוך הנגזרים SuperDerivatives, סיפק בפאנל את זווית הראייה של החברה, ובמקרה שלו - חברה הפונה ישירות לשוק הפיננסים הפגוע. גרשון ציין כי "קרנות גידור רבות נמצאות בבעיות כעת. אנשים צופים כי למעלה מ-1,000 קרנות כאלו ייסגרו בשנה הקרובה ויש סיכוי שרבות מהן פשוט לא ישלמו לנו. אנו מבינים כי חלק מהמוצרים שלנו נמצאים בסכנה".

והוא מוסיף: "ברור שאנחנו בסביבה שאנשים יסתכלו הייטב על מצבת ההוצאות שלהן ולא רק בתחום הפיננסי. הם יצרכו להתאים את מצבן לשוק. החברות יחשבו באופן אסטרטגי אחר פתרונות מחשוב שיתאימו להן לצלוח את המצב הנוכחי. מצד שני, שום דבר אינו מת וסופי".

גרשון, שהחברה שבניהולו פיטרה באוגוסט האחרון 20 עובדי מו"פ, מציין כי "שווקים פיננסיים צריכים לעבוד ולפעול ולשם כך הם זקוקים לטכנולוגיה הנאותה. זו אפילו הזדמנות בשבילנו לקטוף חברות מהמדף". לדבריו, חברות רבות עשויות להתמקד באיזו טכנולוגיה תמכור ב-2009, ואם מדובר בטכנולוגיה שלא תציג מכירות לפני הרבעון האחרון של השנה הבאה לכאורה אין בה ערך.

"לכן זה הגיוני שיתרחשו על רקע זה מיזוגים, ואף מתחרים חריפים עשויים למצוא עצמם משתפים פעולה במסגרות עסקאות מיזוגים ורכישות. יהיו כמה הפתעות, שכן המיזוגים עשויים לנבוע מהצורך להפיק הצעת ערך משופרת למשקיע.

הזווית המשפטית יוצגה בפאנל על-ידי עו"ד איריס פאפו, שותפה מייסדת במשרד עורכי הדין איתן-מהולל. פאפו סבורה כי התדיינות עשויה להביא עבור המשתמש בה בחוכמה להעלאת ערך החברה. ועם זאת, "לעיתים קרובות ההנהלה והמשקיעים אינם רואים עין בעין, כך שהמשקיע עשוי להימנע מהשקעה נוספת".

"אם אתה משקיע בתקופה רעה בחברה, כיוון שההשקעה מחזורית, כעבור זמן תקצור את הפירות מהתקופה הטובה יותר", אמר מוטי וייס, מנכ"ל קרן פלנוס מזנין. וייס סבור כי המשקיעים כבר אינם מחפשים בהכרח חברות המהוות חלוצות בתחומן. "כך היה בעבר. כיום, כשקונים רק טכנולוגיה, בלי הכנסה, זה משפיע לרעה על הרווח למניה. בתאגידים גדולים, גם אם מפסידים כסף היום, ההכנסות - בגלל נתח השוק - יכולה לשנות את התמונה בעתיד והטכנולוגיה עשויה להפוך למשנית".

במילים אחרות, מסכם וויס: "העניין של להיות ראשון בשוק אינו כה חשוב. כולם מחפשים איך לשרוד, איך להשיג נתחי שוק וכדומה. הם מבכרים חברות בעלות בסיס לקוחות איתן ומיצוב נאות בשוק".