שלמה ינאי למנהלי טבע: "זו בדיוק הנקודה שבה הגדלת נתחי שוק או הפחתת עלויות ייצרו לנו יתרון עצום"

מנכ"ל טבע: "התמקדנו ונתמקד בשמירה אחראית על החוזק הפיננסי שלנו, ונמנענו מלקיחת סיכונים מיותרים - גם בתקופות בהן זה היה פופולרי ונראה אטרקטיבי" ; מחר תפרסם טבע את דו"חות הרבעון השלישי, עם צפי להכנסות של 2.89 מיליארד ד' ורווח של 585.2 מ' ד'

המשבר הכלכלי הוא עובדה קיימת שקשה להתעלם ממנה. חלק מהחברות הישראליות נפגעות ממנו יותר וחלק פחות, כשטבע, לפחות בשלב זה, שייכת לקבוצה השנייה. ככלל, חברות תרופות ותרופות גנריות בפרט, נחשבות לחסינות יחסית במצבי משבר מאקרו כלכליים, ולמרות זאת, נשיא ומנכ"ל טבע, שלמה ינאי, בחר לעדכן את מנהלי החברה הבכירים בנוגע למצב הגלובלי והשפעתו על החברה, כמו גם לחלוק עימם את מחשבותיו בנושא ולסייע להם לפעול מתוך תשומת לב להזדמנויות ולסיכונים.

"האירועים הדרמטיים האחרונים בשווקים הפיננסיים גרמו לנו לתהות מה צופן העתיד לכלכלה העולמית, ואילו משמעויות יכולות להיות לו לתעשיית הפרמצבטיקה, לתעשיית הגנריקה וכמובן לטבע", כותב ינאי במכתב לשדרה הניהולית של טבע לפני מספר ימים.

"לאורך כל ההיסטוריה של טבע, התמקדנו בשמירה אחראית על החוזק הפיננסי שלנו, ונמנענו מלקיחת סיכונים מיותרים - גם בתקופות בהן זה היה פופולרי ונראה אטרקטיבי".

ינאי לא מציין על אילו סיכונים ויתרה טבע, אך סיכון אחד שהיא דווקא לקחה היה ההשקעה בניירות ערך מסוג ARS, שעד כה אילצה אותה למחוק כ-115 מיליון דולר, רק השנה. לאחרונה הגיעה טבע להסדר עם בנק ההשקעות קרדיט סוויס וזכתה בפיצוי של 100 מיליון דולר בגין ההשקעה. סיכון אחר, ממנו טבע נמנעה, היה רכישתה של מרק הגרמנית לפני כשנה וחצי. טבע התמודדה על הרכישה אך ויתרה עליה כשהמחיר עלה ל-6.7 מיליארד דולר, ומיילן שרכשה את מרק נקלעה מאוחר יותר לקשיים בעקבותיה.

לדברי ינאי, ההימנעות מסיכונים מיותרים היא הסיבה למיצובה הפיננסי והעסקי החזק של החברה, אך מנכ"ל טבע לא מסתפק בכך, ומבקש ממנהליו לשים לב להזדמנויות שגלומות במצב הנוכחי. "אני קורא לכם לשים לב לאיך ששינויים מהירים בשוק יכולים להשפיע על ההיבטים שאתם מובילים בעסקי טבע", כותב ינאי. "אנחנו נמצאים כעת בדיוק בנקודה בה יכולתנו להגיב מהר והיטב, תוך ניצול הזדמנויות להרחבת נתחי שוק או הטמעת תוכניות להפחתת עלויות, לדוגמה, תהיה יתרון עצום עבורנו", מסכם ינאי וחותם "שלכם, שלמה ינאי".

מחר תפרסם טבע את דו"חות הרבעון השלישי, ותחזית האנליסטים היא להכנסות של 2.89 מיליארד דולר, צמיחה של 22% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי הצפוי הוא 70 סנט למניה, שהם 585.2 מיליון דולר. גם חברת באר תפרסם מחר את דו"חותיה, והאנליסטים מצפים להכנסות של 687 מיליון דולר ורווח נקי של 71 סנט למניה (77.4 מיליון דולר).