נמשכים הפדיונות מקופות הגמל: ביומיים האחרונים פדה הציבור חצי מיליארד שקל

כל זאת על רקע פרסום תשואות הגופים הפנסיוניים באוקטובר ; בימים הקרובים צפויים העמיתים בגופים הפנסיוניים לקבל לידיהם את הדיווחים התקופתיים מהגופים המנהלים, בהם יפורטו הפסדיהם המלאים, תוך פירוט ההפסד הכולל בשקלים

על רקע פרסום תשואות הגופים הפנסיוניים, ובראשן תשואות קופות הגמל וקרנות ההשתלמות, בחודש אוקטובר מסתמן זינוק מחודש בפדיונות הציבור מהקופות.

על פי ההערכות שהגיעו לידי "גלובס", ביומיים האחרונים זינק היקף הפדיונות לכחצי מיליארד שקל בכל המערכת. גורמים בשוק הפיננסי מעריכים עתה כי בהלת הציבור, שהורגשה במלוא עוצמתה באמצע ספטמבר, עשויה לחזור.

כל זאת, להערכת גורמים בשוק הפנסיוני, על רקע כך שבימים הקרובים צפויים העמיתים בגופים הפנסיוניים לקבל לידיהם את הדיווחים התקופתיים מהגופים המנהלים, בהם יפורטו הפסדיהם המלאים - לא רק התשואה הנומינלית ברוטו אלא גם התשואה הריאלית השלילית יותר מתחילת השנה לאור המדד הגבוה; ובשקלול דמי הניהול, תוך פירוט ההפסד הכולל בשקלים.

במהלך ספטמבר נפדו, על פי נתונים שנמסרו מהאוצר, כ-300 מיליון שקל ביום, סכומים גדולים בהרבה מאשר בתקופות רגילות. מאז, כך לדברי גורמים בענף, הורגשה רגיעה מסוימת, כשהציבור שעה להרגעות שהשמיעו פעילים בשוק והרגולטורים.

20% ירדו לטמיון

לפדיונות הגדולים של הציבור, כמו גם למעברי המסלול בתוך קופות הגמל, השפעה ניכרת ושלילית על מצב שוק ההון, כאשר ככל שהפדיונות גוברים כך מתגברים מימושי הנכסים מצד הקופות, שצריכות לשלם ללקוחות העוזבים כספים במזומן.

מגמה זו יוצרת לחצים קשים של מכירות בשוק ההון, שבתורן לוחצות את תשואות האג"ח הקונצרני כלפי מעלה ואת שערי המניות כלפי מטה, באופן ששוחק עוד את התשואות של הגופים המוסדיים עצמם.

מפרסומי הגופים הפנסיוניים בימים האחרונים מתברר כי עד כה כחמישית מהחיסכון הפנסיוני של הציבור בקופות הגמל ירד לטמיון בשנת 2008.

מדירוג קופות הגמל של "גלובס" לחודש אוקטובר עולה כי כל 49 קופות הגמל בדירוג הציגו באוקטובר תשואה שלילית, כאשר תשואות אוקטובר של הקופות הגדולות (המנהלות מעל מיליארד שקל) נעו בין 6.5%- ל-12.6%-. 33 קופות רשמו תשואה שלילית הנמוכה מ-16.6% ומחקו שישית מהנכסים, 15 קופות רשמו תשואה שלילית הנמוכה מ-20% ומחקו חמישית מהנכסים, ושש קופות מחקו יותר מ-25% לחוסכים בהן. מנגד, רק שתי קופות קטנות הציגו תשואה חיובית.

לאור זאת, ומתוך חשש להחרפת הפגיעה בחיסכון הפנסיוני בישראל, נשמעים בתקופה האחרונה יותר ויותר קולות הקוראים לממשלה להתערב באופן פעיל לטובת כספי העמיתים ולמנוע את המשך נפילת התשואות בחיסכון הפנסיוני.