המסחר בת"א ננעל בעליות חדות בתגובה לתוכנית האוצר להתערבות בשוק ההון: מדד הבנקים זינק ב-7.3%, המעו"ף עלה ב-4.6%, התל-בונד 40 זינק ב-6%

האוצר ישקיע 11 מיליארד ש' בבנקים ובאג"ח קונצרניות ; פישר הוריד הריבית ב-0.5% ; מניית בנק הפועלים עלתה ב-4.8% לאחר פרסום הדו"חות ; מניית בנק דיסקונט זינקה ב-13.5% ; אפריקה קפצה ב-12.6% ; קבוצת דלק עלתה ב-6.7% ; אסיה ננעלה בעליות חדות ; למסחר באירופה ; ניתוח/משה שלום: אתמול הסתמן מהפך

משקיעי הבורסה בת"א המשיכו היום במלוא העוצמה את המומנטום החיובי שהחל אתמול. ל"אפקט סיטיגרופ", שהביא אתמול לעליות חדות בת"א ולאחר מכן גם לוול סטריט, נוספה הבוקר הודעת האוצר על תוכנית להתערבות ישירה בשוק ההון הישראלי, שבמסגרתה יועמדו 11 מיליארד שקל כהון וכערבויות למערכת הבנקאית ולהקמת קרנות השקעה שימחזרו חוב באג"ח קונצרניות.

המסחר בבורסה בת"א ננעל בעליות שערים חדות כשמדד הבנקים בלט לחיוב עם עלייה של 7.3%. את העליות הובילה היום מניית בנק דיסקונט שעלתה ב-13.5% והובילה גם את מדד המעו"ף לעלייה של 4.6%. העליות בשוק המקומי באו גם על רקע הצפי לעליות גם מעבר לים,זאת לאחר שה'פד' הציג תוכנית חדשה לעידוד האשראי הצרכני בארה"ב. על רקע אלה מציגים המדדים בבורסה בת"א עליות שערים חדות בהובלת מדד הבנקים, שמזנק ב-11.2%.

לעליות החדות היום במדדי המניות הצטרפו גם מדדי התל-בונד המאגדים את המסחר בשוק האג"ח הקונצרניות. וזאת כמובן על רקע התוכנית של האוצר אשר עיקרה יופנה לתמיכה בשוק ההון דרך התמיכה בשוק האג"ח הקונצרני אשר היה אחד האפיקים שנפגעו באופן הקשה ביותר מהמשבר בשוק.

מדד התל-בונד 40 זינק היום ב-6% ומבין האג"ח הקונצרניות בולטות היום בעליות חדות הסדרות השונות של קבוצת דלק בשיעורים שהגיעו בסדרה 13 ל-31%. מניות הקבוצה גם הן זינקו היום בשיעורים חדים על רקע פרסום דו"חותיהן של דלק נדל"ן ושל DGRE אשר למרות ההפסדים האדירים שהציגו כתוצאה מירידת ערך נדל"ן ונכסים פיננסים, רשמו יציבות בפרמטרים האחרים ובהם ההכנסות וסעיפי המאזן.

נציין כי הבוקר נפתח המסחר בעיכוב קל לאחר שהופעל שוב מנגנון "הפתיחה האנגלית", בשל מה שניתן הפעם לכנות כ"נסיבות חיוביות" דווקא; עליה חדה (ולא ירידה, כבדרך כלל) מ-2.5% בשערו של מדד המעו"ף התיאורטי בשלב הטרום-פתיחה הביאה לדחייה קלה בפתיחת המסחר.

תוכנית האוצר: נדבך נוסף ל"תוכנית ההאצה"

הצעדים שפירסם הבוקר משרד האוצר מהווים נדבך נוסף ל"תוכנית ההאצה". משקיעים זרים יהיו פטורים ממס על ריבית מאג"ח ועל דיבידנד ממניות ישראליות (להרחבה).

התוכנית הכלכלית החדשה, המתווספת לתכנית שהוצגה בשבוע שעבר, מתיימרת הפעם לטפל בשוק ההון, כאמור. התכנית בינתיים לא כוללת את "רשת הביטחון" המפורסמת לקופות הגמל ולפנסיה, שעליה ידונו בכירי האוצר עם ראש הממשלה ביום רביעי.

רם בלינקוב, הממונה על אגף התקציבים במשרד האוצר, אמר היום (ג') בכנס שדרות כי "הגירעון התקציבי ב-2009 יגיע לסכום דו-ספרתי של מיליארדי שקלים". לדבריו, "אסור לתת בתקופה הזאת לגורמים פוליטיים ומקצועיים לנצל את המצב ולשפר עמדות". מנכ"ל משרד הרווחה אמר לבלניקוב כי "אף אחד לא הזמין אותנו לבדוק מהן ההשלכות החברתיות של המשבר כשבנו את התוכנית הכלכלית", וביקש: "אנא זמנו אותנו".

לא פלא, אם כן, שעליות השערים בולטות בעיקר בקרב המדדים המונים מגזרים שתוכנית האוצר תיטיב עימם: בעוד מדד המניות המובחרות של הבורסה המקומית, המעו"ף, מטפס ב-3.9%, שיעור נאה לכל הדעות כשלעצמו, מדד הבנקים קופץ ב-8.1% ומדד הנדל"ן עולה ב-3.4%. מדדי האג"ח הקונצרניות מזנקים בשיעורים חדים, ובולטים במיוחד אם נזכור שהאפיק הזה אמור להיות סולידי: מדד התל-בונד 40 קופץ בשעה זו ב-4.8%.

ולא שחסרות סיבות לעליות השערים גם ברמה העולמית: מדדי המסחר המובילים בוול סטריט ננעלו אמש בעליות שערים חדות על רקע תוכנית הסיוע לסיטיגרופ. העליות החדות נמשכו הבוקר גם אל תוך המסחר באסיה. באירופה, לעומת זאת, מתנהל המסחר במגמה מעורבת.

הנגיד פישר מעודד צמיחה - הוריד את הריבית ב-0.5% ל-2.5%

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הודיע אתמול (ב') על הורדה חדה מהצפי של הריבית במשק לחודש דצמבר ב-0.5% לרמה של 2.5%, שפל היסטורי חסר תקדים. בנק ישראל הציג את הגורמים העיקריים להחלטתו ואומר כי חזרתה של האינפלציה לתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים, תורמת לחיזוק יכולתו של המשק להתמודד עם ההשלכות של המשבר הפיננסי העולמי, ובפעילות הריאלית.

בבנק ישראל מציינים כי הפחתת הריבית הנוכחית נועדה לתרום להוזלת עלות האשראי במשק ולחזק את יכולתו להתמודד עם ההאטה הצפויה בפעילות הכלכלית וההשלכות של המשבר הפיננסי העולמי.

שוק ההון ברובו בירך על החלטתו של פישר בניסיונו לחזק את הכלכלה הישראלית. מספר גורמים אף קראו לנגיד להבטיח שהפחתת הריבית אכן תועבר בפועל ובמלואה למגזר העסקי, שכן לא רק עלות האשראי חשובה, אלא גם זמינות האשראי. חלק מהגורמים אמר שאין להסתפק במדיניות מוניטרית מרחיבה, וקרא לממשלת ישראל להוביל תוכנית לבלימת המיתון.

על רקע ההחלטה של פישר, נזכיר כי אתמול פירסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני הצמיחה של המשק הישראלי ברבעון השלישי של השנה. מהנתונים עלה כי נרשמה האטה חדה בקצב הצמיחה של ישראל ברבעון השלישי,כשהתוצר המקומי הגולמי, עלה ב-2.3% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 4.1% ברבע השני ושל 5.2% ברבע הראשון, בכך קיבלה הגלישה של המשק הישראלי לתנאי מיתון, ביטוי בסטטיסטיקה רשמית.

מעבר לים - אווירה חיובית

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות שערים של 6% ויותר, והמשיך את הראלי שסיים את שבוע המסחר הקודם מעבר לים. העליות נרשמו בכל הסקטורים אך הובילו אותן מניות הבנקאות ומניות יצרניות הנפט.

אתמול הציג הנשיא הנבחר, אובמה, את הצוות הכלכלי שילווה אותו. בראשו יעמוד שר האוצר, טימותי גייטנר, לורנס סאמרס ימלא את תפקיד יו"ר המועצה הכלכלית הלאומית וכריסטינה רומר תעמוד בראש הועדה הכלכלית המייעצת. עוד לפני אישורו הרשמי של הצוות הכלכלי של אובמה, נודע כי בכוונתו להכין תוכנית חילוץ נוספת למשק האמריקני בהיקף של 500 מיליארד דולר, הכוונה היא שתוכנית זו תאושר ע"י הדמוקרטים בקונגרס ומיד עם כניסתו לתפקיד יחתום עליה הנשיא החדש.

נזכיר גם את רשת הביטחון שהעניק הממשל האמריקני לסיטיגרופ, בניסיון להחזיר את אמון המשקיעים במערכת הפיננסית. במסגרתה ה-FDIC, תאגיד ביטוח הפיקדונות הפדרלי, יבטח את סיטיגרופ כנגד הפסדים של עד 306 מיליארד דולר, הכוללים השקעות כושלות באג"ח מגובות משכנתאות, ואילו הממשל יזרים לה 20 מיליארד דולר. מסיטיגרופ נמסר כי חבילת הסיוע תגדיל את הנזילות שלו ב-16 מיליארד דולר.

מדד המעו"ף ; מדד ת"א-100 ; מדד תל-טק 15 ; מדד נדל"ן 15 ; מדד הבנקים ; מדד מניות היתר 50 ; מדד התל-בונד 20 ; מדד התל-בונד 40 ; ומדד התל-בונד 60

מניות בכותרות

בנק הפועלים אמנם הציג ירידה של 25.8% ברווח הנקי, אך עדיין הציג רווח של 441 מיליון שקל - גבוה, בהתייחס למשבר הפיננסי העולמי. מתחילת השנה ההפסד הנקי של הבנק עומד כעת על 532 מיליון שקל. בעוד הבנק רשם את יחס הלימות ההון הגבוה ביותר אי-פעם (11.5%), ההפרשה לחומ"ס טיפסה ל-1.34% מתיק האשראי. הבנק הפריש 50 מיליון שקל משווי אחזקתו בדל"ק נדל"ן בשל ירידת שווי המניה ברבעון.

כי"ל והחברה האם, החברה לישראל מרכזות עניין רב במסחר היום, כשהראשונה פרסמה היום את תוצאותיה לרבעון השלישי של השנה, והחברה האם ביום חמישי.

כי"ל, כך עולה מהדו"חות, סוגרת רבעון מוצלח: הרווח הנקי המתואם זינק פי 5 ל-846 מיליון דולר - הגבוה ביותר לחברה ישראלית. הכנסותיה של חברת הדשנים הוכפלו והגיעו לשיא של 2.18 מיליארד דולר. כי"ל תחלק דיבידנד בסך 380 מיליון דולר.

בזק פרסמה אף היא את תוצאותיה הכספיות לרבעון השלישי של השנה. רווחי קבוצת בזק זינקו ב-81.2% ל-462 מיליון שקל ברבעון השלישי. הכנסות הקבוצה גדלו ב-0.64% ל-3.16 מיליארד שקל. הרווח התפעולי עלה ב-28% ל-822 מיליון שקל, כששיעור הרווח התפעולי הגיע ל-26% בהשוואה ל-19% ברבעון המקביל של 2007.

אלביט מערכות דיווחה גם כן. ההכנסות צמחו ב-29.3% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו ב-671.2 מליון דולר. הרווח הנקי גדל ב-35% ל-35.6 מליון דולר, כשצבר ההזמנות עומד על 4.9 מיליארד דולר.

הבנקים הגדולים - לאומי , פועלים , דיסקונט ומזרחי טפחות ימשיכו לרכז עניין על רקע זריקת העידוד שקיבל המגזר הפיננסי בארה"ב.

המשקיעים בבנק מזרחי טפחות ממשיכים להגיב להודעה של הבנק על המיזוג עם בנק אדנים, וכן כי הבנק יפרוס את התוכנית האסטרטגית על פני שנה נוספת בגלל השתנות התנאים המאקרו כלכליים, וידחה את השגת יעד תשואה שנתית של 18% בשנה נוספת - עד 2013.

טבע ממשיכה לרכז עניין כהרגלה, לאחר שסומנה ע"י השבועון האמריקני בארונ'ס כמניה רפואית שצפויה לעקוף את ביצועי השוק בשנה הבאה, גם אם הכלכלה העולמית תישאר חלשה. טבע מתוארת כמובילה בתעשיית התרופות הגנריות, שתוכל ליהנות מהמגמות האחרונות בשירותי הבריאות.

אפריקה ישראל צפויה לפרסם היום את תוצאותיה הכספיות לרבעון השלישי של 2008, יום אחרי שהחברה הבת אפריקה מגורים הציגה דו"חות טובים.

קבוצת דלק ממשיכה לבלוט, כאשר היום זרוע הנדל"ן שלה מספקת את הכותרות; דלק נדל"ן דיווחה היום על הפסד של 589 מיליון שקל ברבעון השלישי, עקב ירידת ערך של נכסי נדל"ן ופיננסים בהיקף של 826 מיליון שקל.

מוקדם יותר דיווחה לבורסה בלונדון זרוע הנדל"ן הבינלאומית של דלק, DGRE. החברה עברה להפסד נקי של 54.5 מיליון ליש"ט ברבעון השלישי, לעומת רווח נקי של 22.1 מיליון ליש"ט ברבעון המקביל. החברה הציגה עלייה של 17% בשווי הנכסים ל-2.33 מיליארד ליש"ט השווי הנכסי נטו המיוחס לבעלי המניות עלה ב-11% ל-726 מיליון ליש"ט, שהם 2.74 ליש"ט למניה - פי עשר משער המניה בפתיחה בלונדון.

עוד בזירת הנדל"ן ובמצעד המדווחות אקירוב בוודאי ירצה לשכוח את הרבעון שחלף, מאחר שאלרוב הפסידה 268 מיליון שקל ומחקה חמישית מההון העצמי, לעומת רווח של כ-151 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההון העצמי של החברה נשחק מתחילת השנה ב-21% ל-1.1 מיליארד שקל, כאשר לא נמכרה אף דירה בפרויקט ממילא בירושלים.

כור בולטת על רקע האפשרות כי תצטרך לבצע מחיקות של יותר ממיליארד שקל על השקעותיו בבנק קרדיט סוויס. למרות זאת, כור צפויה להרחיב את מסגרת ההשקעה בקרדיט סוויס מ-3 מיליארד שקל ל-5 מיליארד שקל.

ואלו אינם החדשות האחרונות ביותר מכיוונה של קבוצת IDB. IDB אחזקות שבשליטת נוחי דנקנר עברה להפסד של 86 מיליון שקל, ושוקלת להפוך את אלרון לפרטית. ההחזקה בקרדיט סוויס השוויצרי באמצעות קונצרן כור תרמה 26% לההכנסות, והאחזקה בסלקום הניבה תרומה בשיעור כפול. יצוין, כי הוצאות המימון נטו זינקו ב-52.1% ל-1.49 מיליארד שקל.

קבוצת כלל ביטוח נסחרת על רקע ההודעה לעובדים על תוכנית להורדת השכר ברמת הקבוצה במטרה להפחית את הוצאותיה בכ-11.6 מיליון שקל. במסגרת התוכנית יקוצץ שכרם של כ-390 עובדים בכירים בקבוצה בעלי שכר חודשי של 15 אלף שקל ומעלה. כמו כן, יקוצץ שכרם של 313 נושאי משרה אחרים ועובדים בכירים בקבוצה בשיעור של כ-4% עד 8% מהשכר השנתי.

מעריב פירסמה אמש בלילה את תוצאותיה הכספיות לרבעון השלישי, מהם עלה כי הפסדיה התרחבו ב-40% והסתכמו ברבעון ב-23.4 מיליון שקל, והכנסותיה הצטמצמו ב-14.4% ל-107.5 מיליון שקל.

חד-אסף דיווחה אתמול לאחר סיום המסחר בת"א על מעבר להפסד של 1.5 מיליון שקל ברבעון השלישי, לעומת רווח נקי של 18.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. זאת למרות שהכנסותיה עלו ב-21% ל-357.5 מיליון שקל.

תפן דיווחה לאחר סיום המסחר בת"א כי רווחיה הצטמצמו ב-68% והסתכמו ברבעון השלישי ב-736 אלף שקל, לעומת רווח נקי של 2.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות נותרו ללא שינוי על 36.1 מיליון שקל.

גילת לוויינים תמשיך להגיב לדו"חות הרבעון, לפיהם הרווח הנקי ירד ב-89.6% ל-631 אלף דולר, וההכנסות ירדו ב-8.7% והסתכמו בכ-65.3 מיליון דולר.

[לאתר המעו"ף] [לפורטל הפיננסי] [לחמ"ל גלובס - המשבר העולמי: כל החדשות, הנתונים והפרשנויות]