כל המכוניות המשפחתיות החדשות שינחתו כאן ב-2009

הטויוטה קורולה תנחת כאן עם תיבה אוטומטית "אמיתית" ; המאזדה 3, רנו מגאן והסקודה אוקטביה יעברו מתיחת פנים ; קיה תציג את הסראטו ושברולט תנסה להילחם על קיומה ביחד עם החברה האם GM בעזרת ה'קרוז'

פלח השוק הפופולרי ביותר בשוק הרכב בישראל הוא המכוניות המשפחתיות, שרובן נכנס לקבוצה 2 של שווי השימוש. באופן מסורתי, בשוק הרכב הישראלי נחשבות המכוניות המשפחתיות כנותנות את התמורה הטובה ביותר לכסף מבחינת נוחות, מרווח וחיסכון. חידושים רבים בתחום זה יקרו ב-2009.

קורולה 1.6 ליטר אוטומטית

הדור האחרון של טויוטה קורולה כבר נמצא בישראל מזה כשנתיים אולם ברבעון השני של 2009 הוא יתחיל דף חדש ונקי כאשר תנחת כאן גרסה אוטומטית "אמיתית" של המכונית. התיבה "הרובוטית" בה צוידה עד כה הקורולה אמנם מתוחכמת וזריזה יותר ומסייעת להקטנת פליטת ה-CO2 ולחיסכון בדלק אבל הצורך ללמוד אותה ולהסתגל אליה בנהיגה לא הקנה לה פופולאריות רבה בשוק הישראלי, שמעדיף פיתרון של "שלב ושכח".

טויוטה קורולה 2008
 טויוטה קורולה 2008

היבואן עבד מול היצרן כמעט שנתיים כדי לשכנע אותו להציע פיתרון אוטומטי מקובל וזה אכן נמצא לבסוף במזרח אסיה, שם נמכרת הקורולה כיום החדשה תחת השם "אלטיס" עם מנוע 1.6 ליטר ותיבה אוטומטית "רגילה" בת 4 הילוכים. באסיה משודכת התיבה למנוע ה-1.6 ליטר הקודם, שהספקו 109 כ"ס בלבד - כ-10% פחות ממנוע ה-1.6 ליטר של הקורולה "הרובוטית" החדשה, שנמכרת כיום בארץ. לא נופתע אם זה יהיה גם ההספק של הגרסה האירופאית, שעוברת בימים אלה תקינה. מנגד 16 כ"ס הם קורבן, שרוב משתמשי ציי הרכב ישמחו להקריב בתמורה לתיבה אוטומטית רגילה במשפחתית של טויוטה.

מאזדה 3

המאזדה 3 הנוכחית הייתה אחת המכוניות המצליחות ביותר של היצרנית היפנית, ולא רק בישראל. בהתאם לסיסמה "Don't Mess With Success" הדור החדש שלה מבוסס באופן הדוק מאד על המכונית היוצאת רבת המכר. למרות תוספת של כמה סנטימטרים-עד-מילימטרים לאורך, לרוחב ולגובה המכונית שומרת על ממדים וקווי מתאר דומים לאלה של היוצאת, גם בדגם הסדאן וגם בדגם ה-5 דלתות, וניצבת על אותה פלטפורמה (שמשותפת גם לפוקוס), עם בסיס גלגלים באורך 2.64 מ'. העיצוב נראה כעת יותר מוחצן ושרירי - במיוחד עם החרטום המושחר והבולט ועם תפיחת הגלגלים הקדמית - השלדה הוקשחה מעט, המתלים כוילו מחדש, ומערכות הבלמים וההיגוי שודרגו אולם תצורת המתלים הבסיסית נותרה דומה והמכונית עדיין אמורה להרגיש חדה וספורטיבית ברוח ה"זום-זום" של מזדה.

תא הנוסעים עבר שדרוג מקיף ומצויד כעת בעמדת פיקוד בעיצוב אטרקטיבי, מושבים רחבים יותר שמספקים יותר תמיכה לגוף, אמצעי בטיחות משופרים, בידוד אקוסטי יעיל יותר ומספר אופציות פינוק מעניינות, שספק אם יעשו עליה, כמו מערכת מולטימדיה עם שליטה מרכזית באמצעות כפתורים רב כיווניים. בעת השקת המכונית באירופה שמה מזדה דגש רב על היצע של מנועי טורבו-דיזל חדשים, חסכוניים, נקיים ורבי עוצמה בהספק של עד 185 כ"ס. אולם מאלה ייהנו בעיקר האירופאים. אלינו תגיע המכונית עם מנוע ה-1.6 ליטר בנזין הוותיק, שעבר שדרוג קל, ועם מנוע 2 ליטר בנזין. תיבת ההילוכים האוטומטית, שתשודך למנוע ה-1.6 היא עדיין בגדר נעלם. מזדה השיקה את דגם ה-2 ליטר עם תיבה אוטומטית חדשה בת 5 מהירויות אך דגם ה-1.6 ליטר הוצג בינתיים רק עם תיבה ידנית. האם גם הוא יצויד בתיבה החדשה או הנוכחית? נחכה ונראה.

רנו מגאן II

הגרסה החשובה ביותר של הרנו מגאן החדשה, גרסת הסדאן שתיקרא "פלואנס" (FLUENCE), תיחשף רשמית רק בתערוכת פרנקפורט בשלהי 2009 וספק אם תספיק לעשות עליה ארצה עוד ב-2009. הגרסה הזו גם תזכה לארח ב-2011 את ההנעה החשמלית של רנו, ותהווה את אבן הבסיס לחזון "המכונית החשמלית" של חברת "בטר פלייס" בישראל.

רנו מגאן 3
 רנו מגאן 3

בינתיים יסתפק השוק הישראלי בגרסת ה-5 דלתות של המגאן החדשה, שגם היא תצטרך להמתין ככל הנראה עד הרבעון השלישי או הרביעי של 2009, כאשר תחל החברה הצרפתית לייצר גרסאות אוטומטיות לייצוא. המגאן האצ'בק החדשה פונה למכנה משותף רחב יותר של לקוחות מקודמתה הביזארית והיא מעוצבת בסגנון "גרמני" ידידותי לעיין ונטול סיכונים. זו אחת המכוניות הגדולות בקטגוריה שלה, עם בסיס גלגלים של 2.64 מ' ואורך כולל של 4.3 מ'.

תא הנוסעים מייצג פריצת דרך באיכות הייצור עבור המותג הצרפתי ומשלב מערך מקורי של צגים אלקטרוניים עם מחוונים אנלוגיים מסורתיים. תכנון הנדסי חכם ושפע מערכות בטיחות, שנמצאות בתא, כבר העניקו למכונית חמישה כוכבים במבחני הבטיחות של NCAP וציון משוקלל גבוה. המנוע שיעניין אותנו הוא ה-1.6 ליטר המוכר, אם בינתיים עדיין לא ידוע לאיזו תיבת הילוכים אוטומטית הוא ישודך. גרסת ה-2 ליטר הוצגה דווקא עם תיבה רציפה (CVT) חדשנית מבית ניסן. חדש בהיצע הוא מנוע טורבו-בנזין "ירוק" בנפח 1.4 ליטרים בהספק 130 כוחות סוס, שמשלב חיסכון, פליטה נמוכה וביצועים נמרצים. גם באגף הדיזלים ניתן למצוא כמה אופציות חדשות ונקיות כולל מנוע בהספק 130 כ"ס עם פליטה של פחות מ-130 גרם לקילומטר.

שברולט "קרוז"

קונצרן GM יילחם בשנה הבאה על קיומו ואחד מכלי הנשק המרכזיים במלחמה הזו תהיה המשפחתית "קרוז", שתגיע אלינו באביב. המכונית פותחה במסגרת פותחה פרויקט גלובלי, שבו לקחו חלק כל חטיבות הקונצרן ברחבי העולם: אופל הגרמנית, שתכננה את השלדה; מחלקות העיצוב בדטרויט ובקליפורניה, שאחראיות לעיצוב החוץ והפנים של הרכב; הולדן האוסטרלית שפיתחה עבורה תיבת 6 מהירויות אוטומטית; והחטיבה הקוריאנית, לשעבר דייהו, שפיתחה את המנוע ותייצר את המכונית עצמה בקוריאה.

שברולט קרוז
 שברולט קרוז

ההשקה האירופאית הרשמית תהיה רק בתערוכת ז'נבה במרץ אולם המכונית כבר הוצגה רשמית בקוריאה ומפרטיה פורסמו. עולה מהם, שזו תהיה אחת המכוניות הגדולות והמרווחות ביותר בפלח שלה עם ממדים, שמתקרבים לאלה של רכב מקבוצה 4. היא נמתחת לאורך 4.6 מ', רוחבה 1.79 מ' ובסיס הגלגלים שלה עומד על 2.69 מ' - כ-5 סנטימטרים יותר ממאזדה 3 החדשה, למשל. מנוע ה-1.6 ליטר בהספק 112 כ"ס הוא אולי לא החזק בפלח, אך הוא ישודרג בסיוע תיבה אוטומטית מדור אחרון.

המכונית זכתה להשקעה רבה באיכות הייצור ובעיצוב תא הנוסעים ואם שער הדולר יהיה נוח אפשר לצפות לדגם מאובזר בנדיבות בתוך המסגרת הבטוחה של קבוצת שווי שימוש 2, ולדגם "פרטי" מפואר. במועד החשיפה האירופאית יוצג גם דגם 5 דלתות בעיצוב אירופאי מאד אך לא ברור מתי הוא יגיע ארצה אם בכלל.

קיה סראטו 2009

במחצית השנייה של 2009 תנחת בישראל המכונית החשובה ביותר של המותג קיה בישראל עדכה. ה"סראטו" דור 2, שכבר נמכרת בקוריאה תחת השם "פורטה", הוצגה לאחרונה בגרסת הייצוא שלה בתערוכת סידני והיא מייצגת תפנית משמעותית לעומת המכונית היוצאת. העיצוב, למשל, נוטש את הקוויים העגלגלים לטובת מראה אירופאי מושחז ובעל אופי, שמזכיר מעט את פולקסווגן וכנראה לא במקרה - המכונית עוצבה על ידי פיטר שרייר, לשעבר מעצב הבית של אאודי והאיש, שחתום בין השאר על עיצוב ה-TT דור ראשון.

גם תא הנוסעים עדכני ואיכותי למראה ומתחת לכסות החיצונית מסתתרים פלטפורמה ומכללי ההנעה המוכרים והמוכחים של היונדאי אלנטרה סדאן דור אחרון, שלא זכתה להגיע עד כה לישראל. בסיס הגלגלים צפוי לצמוח ל-2.64 מ' ולהנעה יהיו אחראים מנועי טורבו-דיזל ובנזין בנפח 1.6 ליטר, שלשניהם הספק של 126 כ"ס. בסידני הוצגה המכונית עם מנוע 2 ליטר טורבו חדש עם 200 כ"ס.

סקודה אוקטביה 2009

הסקודה אוקטביה הנוכחית זכתה להצלחה לא מבוטלת בציי רכב ובציי מוניות אבל סקודה שואפת להציב את המשפחתית שלה גבוה יותר. את זה היא עושה, בינתיים, באמצעות מתיחת פנים חיצונית שהעניקה למכונית חזית סולידית/יוקרתית יותר עם פנסים, פגושים וגריל בעיצוב חדש.

גם תא הנוסעים עבר רענון קל ובשלדה בוצעו כמה שדרוגים הנדסיים נסתרים מהעין. באגף ההנעה החידוש המרכזי, שילווה את השקת המכונית המחודשת, הוא אופציה למנוע 1.8 ליטר ממשפחת ה-TSI של פולקסווגן, שמייצר 160 כ"ס ומשודך לתיבת DSG חדשה בת 7 מהירויות. בחברה מבטיחים שהדגם המשודרג עדיין ייכלל בגבולות של קבוצה 4 העתידית

פורד פוקוס סטיישן

היכחדות פלח המסחריות הקלות יצרה בשוק ביקוש למכוניות משפחתיות מקבוצה 2, שיכולות לשמש גם כמובילות ציוד בחברות או כמובילות משפחות מורחבות עם עגלת תינוק כפולה, אופניים ושאר חפצים, שאינם יכולים להידחק למשפחתית מקובלת. את הנישה זאת תמלא מתחילת השנה הבאה הפוקוס סטיישן.

המכונית ניצבת על בסיס גלגלים זהה לפוקוס המקובלת אולם עם אורך של 4.47 מ' רוחב של 1.84 מ' וגובה 1.5 מ' היא מציעה הרבה יותר חלל פנימי. נפח המטען התקני שלה עומד על כ-500 ליטר ומגיע ליותר מל-1550 ליטר כאשר המושב האחורי מקופל. המכונית גם יכולה לשאת חפצים שאורכם יותר מ-2 מטר. דגם קבוצה 2 שלה יגיע לארץ עם מנוע 1.6 ליטר ותיבה אוטומטית כמקובל.

פולקסווגן גולף

את הדור החדש והשישי במספר של הגולף אפשר לסכם במשפט "יותר מאותו הדבר". המכונית מעט יותר גדולה, מעט יותר אלגנטית, יותר מרווחת לנוסעים למרות שבסיס הגלגלים נותר ללא שינוי, איכותית יותר, שקטה יותר תודות לשדרוג מקיף של בידוד הרעשים ואמורה להיות גם חדה יותר ונוחה יותר תודות לשדרוג המתלים ומערכת ההיגוי.

פולקסווגן גולף
 פולקסווגן גולף

המכונית מציעה יותר גם בסעיף החיסכון בדלק וניקיון הפליטה תודות למעבר טוטאלי למנועי הזרקה ישירה ולשימוש בתיבות ממוחשבות עם מצמד כפול מטיפוס DSG. לארץ מגיע המכונית בשלב הראשון עם מנוע ה-1.6 ליטר הוותיק, עם מנוע 1.4 ליטר בנזין טורבו ממשפחת ה-TSI בהספק של 122 עד 160 כ"ס ועם מנוע TDi בהספק 140 כ"ס. כל המנועים משודכים לתיבות מטיפוס DSG עם שש או שבע מהירויות.