מגדל שוקי הון: הבורסה בת"א צריכה להתאים עצמה לתקופה הנוכחית

זיו פניני, מנהל חדר המסחר, מתייחס למנגנון "הפתיחה האנגלית" שמפעילה הבורסה: יש להפעילו בימים קיצוניים בלבד ; בנוגע למנתקי הזרם, פניני ממליץ לפתוח את המסחר כרגיל בכך להימנע מבעיות עתידיות הנובעות מאי פתיחתו כלל

זיו פניני, מנהל חדר המסחר במגדל שוקי הון, פירסם סקירה הצופה את 2009 בבורסה בת"א, על רקע המסקנות שעלו מכנס סוף השנה שניהלה הנהלת הבורסה, לשיפור וייעול התפקוד של המסחר באחד-העם.

פניני מתייחס למנגנון הנעילה של המסחר בבורסה. לטענתו המצב הקיים מייצר עיוות לפיו נוצרים שינויים עצומים בין שערי הנעילה לבין הממוצע באותו יום. פניני מציע בהקשר הזה לתת לשערי המדד הרלוונטי להשתנות בהתאם, או ליצור מנגנון הדומה ל"פתיחה האנגלית", בנעילה - "סגירה אנגלית".

באשר לשער הפתיחה, פניני מציע לשנות את מקדם הפתיחה האנגלית, כדי שיתאים לתקופה הנוכחית - יופעל בימים קיצוניים בלבד. בנוגע למנתקי הזרם, פניני ממליץ לפתוח את המסחר כרגיל בכך להימנע מבעיות עתידיות הנובעות מאי פתיחתו כלל. באם הוחלט שלא לפתוח את המסחר, צריך, לדעתו של פניני לדחות ובסוף לבטל את המסחר בנגזרים, כדי שלא ייסחרו בתנודה קיצונית - ללא מסחר ושערוך נכס הבסיס.

פניני ממליץ לשנות את תיאום המינוף, בתעודות סל ממונפות, למועד מסוים אחת לחודש - ועדיף בשער פתיחה. מהלך כזה, לטענתו, ימנע תנודה חדה במדדים לא סחירים ויקטין שחיקת הלקוחות המחזיקים בתעודה.

פניני גם מציין כי פקודות מסוג STOP LOSS (הוראת הגבלת הפסד, המועברת מראש. י.נ), יכולות, לטענת פניני לעזור מאוד במסחר היומי, ובכך גם יסייעו להנזלת ולייעול שוק המניות והנגזרים.