המחוזי: המינהל גבה מחוכרים דמי היוון מופקעים בתחילת 2002

דחה את ערעור המינהל על פסיקת בית משפט השלום, שחייב את המינהל להחזיר לחוכרים כ-90 אלף שקל

בית המשפט המחוזי בתל-אביב קבע כי מינהל מקרקעי ישראל גבה ב-2002 מחוכרים דמי היוון בחוסר סמכות, משום שהם חושבו לפי שומות גבוהות וחסרות תוקף. בכך דחה את ערעור המינהל על פסיקת השלום, שחייבה את המינהל להחזיר לחוכרים כ-90 אלף שקל.

התובעים רכשו מגרש בהרחבת מושב כפר שמואל. יממה אחרי קבלת השובר לתשלום דמי ההיוון ששלח המינהל, בסך כ-250 אלף שקל, הם שילמו אותו. ביום התשלום נכנסו לתוקף טבלאות חישוב חדשות לערך הקרקע (דמי החכירה מהוונים לפי 66% מערך הקרקע), נמוכות בכ-20% מהישנות. באמצעות עו"ד יצחק יערי ממשרד רזניק, חן ושות' טענו התובעים, שהמינהל אמור היה להחיל את הטבלאות החדשות גם על העסקה שלהם, וכך היו משלמים כ-50 אלף שקל פחות. תביעתם התקבלה ע"י השופט חיים טובי.

השופט קובי ורדי דחה את ערעור המינהל, וקבע שתוקפן של טבלאות החישוב הישנות פג כחודש וחצי לפני שהמינהל אישר את העסקה. לדבריו, המינהל ידע שרק השמאי הממשלתי יכול להאריך את תוקפה, אך בחר להמשיך לפעול לפיה עד שתיכנס לתוקף הטבלה החדשה.

ורדי קבע ש"חובת הגילוי, ההגינות, הנאמנות ותום-הלב, חייבה את המינהל שלא להוציא שומה על בסיס הטבלה הישנה שפקעה, ולא היה לה תוקף חוקי באותה עת שהוצאה השומה. גם אם לא מדובר בהתנהגות חסרת תום לב של המינהל, הרי שמדובר בהתנהגות לא ראויה שנעשתה בחוסר סמכות ובניגוד לדין ולכן היא בטלה".

לדבריו, המינהל היה צריך להקפיא את משלוח השומות החדשות או להודיע שהן יחושבו על בסיס הטבלה החדשה. הוא ציין שהפסיקה הקיימת שמנוגדת לעמדתו נובעת מכך שהתובעים שם לא טענו שהשומה הוצאה בחוסר סמכות.

משמעות פסק הדין היא שמאות חוכרים שרכשו מגרשים במושבים בתחילת 2002 זכאים להחזר חלקי על דמי ההיוון ששילמו, ובלבד שיתבעו לפני חלוף מועד ההתיישנות, בחודש הבא. (ע"א 2426/06).