המקרה של אתל ויוליוס

במערב, העונש על "חוסר נאמנות" יכול להגיע עד מוות - אך לעולם לא לשלילת אזרחות

אלדריץ' איימס היה איש מודיעין בכיר באגף הריגול הנגדי ב-CIA בשנים 1985-1994. בעקבות חיסולן של רשתות ריגול אמריקניות שלמות בבריה"מ ואחריה ברוסיה, והוצאתם להורג של מרבית סוכניהן, נקרא ה-FBI לביצוע חקירה נמרצת. בסיומה, נחשף איימס כ"חפרפרת" של הק.ג.ב. הוא הועמד לדין באשמת בגידה, הורשע ונידון למאסר עולם, שאותו הוא מרצה עד היום. עם זאת, אזרחותו האמריקנית לא נשללה ע"י בית המשפט האמריקני.

אפילו אתל ויוליוס

בארה"ב, כמו גם בדמוקרטיות מערביות אחרות, העונשים המקובלים לעבירות של בגידה או עריקה - בהיותן הגילויים הקיצוניים ביותר של "אי נאמנות", כמו פשעיהם של מרגלי האטום יוליוס ואתל רוזנברג - הם מאסר ממושך ואפילו עונש מוות, אך לעולם לא שלילת אזרחות.

אם אפילו נגד בגידה אין ענישה של שלילת אזרחות, כיצד מציע אביגדור ליברמן ליישם את שלילת האזרחות הישראלית במקרים של גילויי "אי נאמנות" מתונים בהרבה? מהו מבחן הנאמנות שהוא מציע לשמירת אזרחות? היה ויימצא מבחן כזה, כיצד בדיוק יבולע לאדם שייכשל במבחן ואזרחותו תישלל?

האם ציון "נכשל" יביא לגירושו מישראל, או שהוא יוכל להמשיך להתגורר בתוכנו כתושב זר? אם יוכר כתושב זר, של איזו מדינה? איזה דרכון יונפק לו למטרות נסיעה לחו"ל? האם הוא יורשה לעבוד בישראל? אילו זכויות יישמרו לו ואילו יישללו ממנו?

מה יהיה על החרדים

נניח שיימצא "מבחן הנאמנות למדינת העם היהודי" וגם תיקבע הסנקציה הרלבנטית לנכשלים בבחינה. האם תחול גזירה שווה על המגזר החרדי, האנטי-ציוני במהותו ובאורחות חייו, ועל המגזר הערבי המעורר את חמתו של ליברמן?

שכן, דחיית האופי הציוני של מדינת ישראל משותפת לשני המגזרים, אך היא דומיננטית ומקיפה הרבה יותר במגזר החרדי מאשר במגזר הערבי. החרדים אינם יכולים, מתוקף אמונתם, להזדהות עם הציונות ועם מדינת היהודים בשעה שהמגזר הערבי יכול להסכין עם מעמדו כמיעוט שווה זכויות, אך חלק ממנו ממאן להסכים ודורש את 'מדינת כל אזרחיה'.

אם ליברמן חותר ברצינות להתניית אזרחות בנאמנות, ההגינות מחייבת אותו לפעול לשלילת האזרחות הישראלית דווקא מהמגזר החרדי, שאינו מסוגל להיות נאמן למדינה הציונית, ולנסות לשכנע את המגזר הערבי, שיכול - אך חלקו מסרב - להיות מיעוט לאומי במדינת היהודים.

חלוקת זכויות

מאחר שמשני המגזרים - החרדי והערבי - לא תישלל האזרחות הישראלית, הוויכוח האמיתי שסיסמת הבחירות המתלהמת של ליברמן מעורר אינו 'מי יושלך מחוץ לגדר האזרחות הישראלית', אלא 'כיצד יש להתחלק בזכויות ובחובות אזרחיות בתוך הטריטוריה המוגדרת של אזרחות ישראלית'.

אם מגזר מסוים אינו משרת בצבא, ו/או אינו משתתף בשוק העבודה ו/או אינו משלם מיסים, ובכך נופל לנטל על מגזרים אחרים המשרתים בצבא, יוצאים לעבודה ומשלמים מיסים כחוק, אין צורך בארטילריה של שלילת אזרחות על מנת להפסיק את האפליה המגזרית הבלתי נסבלת. יש דרכים פרלמנטריות לגיטימיות לקדם ולכפות שוויון זכויות וחובות בפסיפס האנושי המורכב של החברה הישראלית.

הכותב הוא יו"ר כלמוביל ישראל