בפעם השנייה ברציפות: לאומי פרסם אזהרת רווח - יסיים את הרבעון בהפסד של 700-800 מיליון שקל

גלובס tv מעריך כי יסיים את 2008 ברווח נקי של 475-575 מיליון שקל, וכי הלימות ההון תרד ל-11.8% ; יובל בן-זאב מכלל פיננסים ברוקראז' ל"גלובס": "ההפסד - בגלל גידול בהפרשה לחובות מסופקים או בשל מחיקת ני"ע" ; דארן שואו מ-UBS ל"גלובס": "זה לא נגמר. יש עדיין סיכון משמעותי ב-2009"

בנק לאומי פרסם אזהרת רווח, בהתאם לפרסום הראשוני ב"גלובס", בעקבות הפסקת המסחר בה נמצאה המניה גם בשלב הטרום-פתיחה של המסחר. הבנק יסיים את הרבעון בהפסד של 700-800 מיליון שקל. נזכיר, כי בנק הפועלים כבר פרסם שיסיים את הרבעון והשנה בהפסד (אך ההפסד שלו נמוך לאין ערוך, מוערך בכ-250 מיליון שקל בלבד).

זוהי אזהרת הרווח השניה שמפרסם הבנק, לאחר שסיים גם את הרבעון השלישי בהפסד. הבנק מעריך כי יסיים את 2008 ברווח נקי של 475-575 מיליון שקל. נסייג ונציין כי ההערכות של הבנק כוללות את תוצאות החברות הכלולות בקבוצת בנק לאומי ברמה משוערת בלבד ולכן יכולה להשתנות. מכל פנים, הבנק יסיים גם את המחצית השנייה כולה בהפסד.

"הבנק מעריך כי בעקבות העמקת המשבר הפיננסי העולמי, יסתיימו התוצאות העסקיות של הקבוצה ברביע הרביעי, של 2008", לשון הודעת הבנק לבורסה. ל"גלובס" נודע כי הפגיעה בהלימות ההון נאמדת ב-0.2%-0.3% - מה שאמור להותיר את יחס הלימות ההון של הבנק בסביבות 11.8% לסוף דצמבר, לעומת 12.08% בסוף ספטמבר.

כלל פיננסים ברוקראז': לא חשבנו שמדובר בקטסטרופה

יובל בן-זאב מכלל פיננסים ברוקראז' אמר ל"גלובס" כי "ההפסד הגדול עשוי לנבוע מגידול בהפרשה לחובות מסופקים או בשל מחיקת ניירות-ערך". לדבריו, "אחרי אזהרת רווח של בנק הפועלים, הערכנו שההפסד שם הולך להיות קצת יותר גבוה; דיברנו על 300 מיליון שקל".

מנהל מחלקת המחקר בחטיבת הברוקראז' של בית ההשקעות מציין כי "ההפסד של 80 מיליון שקל ברבעון השלישי מהווה סכום קטן ביחס לאזהרת הרווח מהיום. נשאלת השאלה האם בנק לאומי נרדם בשמירה".

; מה לגבי יחס הלימות ההון? לבנק הלימתו הון בשיעור 12%, נכון לסוף ספטמבר.

"ההפסד הרי לא עושה לא טוב להלימות ההון. ועם זאת, הוא עדיין הבנק הכי טוב במערכת הבנקאית בכל הנוגע להלימות ההון".

מכל פנים, מעריך בן זאב כי חלק מההפסד הנקוב באזהרת הרווח נובע כאמור מגידול בהפרשה לחובות מסופקים. בן זאב העריך את שיעור ההפרשה בכ-1% מכלל תיק האשראי (לשם השוואה, רק במהלך 2007 רשם הבנק באחד מהרבעונים הפרשה מינורית של 0.02% בלבד), הנאמדת ב-600 מיליון שקל. "אבל לא חשבתי שמדובר בקטסטרופה", אמר.

בן זאב מוסיף. "יכול להיות שבנק לאומי אומר לנו 'אני גם ככה ברבעון כזה גרוע, בוא נפריש מיליארד שקל', ויכול להיות שהבנק העדיף להראות שמרנות". זאת ועוד: "אם הוא באמת נוהג בשמרנות - יכול להיות שיש פה סימן טוב קדימה". מכל פנים, מסכם בן זאב: "אני לא ממהר להכריז על ניקוי אורוות לפני שאני רואה את הדו"ח הכספי ואת הפירוט".

UBS: "זה עוד לא נגמר"

דארן שואו, מנהל מחלקת המחקר של השלוחה הישראלית של הבנק השוויצרי המאוחד, UBS, המליץ זה מכבר על מכירת מניית הבנק. ל"גלובס" הוא אומר היום (ד'): "זה לא נגמר. יש עדיין סיכון משמעותי ב-2009".

"יש עדיין סיכון משמעותי", הוא מוסיף," ובגלל זה הערכת הרווח שלנו היא ל-85% מתחת לקונצנזוס האנליסטים".

; איפה עומד הקונצנזוס ואיפה ההערכה שלכם?

"באופן כללי ניתן להעריך את תחזיות האנליסטים לרווח של 1.2 מיליארד שקל ב-2009 כולה בשורה התחתונה. אני מעריך אותה ב-280 מיליון שקל בלבד".

גם לדבריו, נובע הדבר מגידול משמעותי בהפרשה לחומ"ס וממחיקות גדולות של ניירות-ערך מורכבים.

; בכמה אתם מעריכים את שיעור ההפרשה לחובות מסופקים?

"1.5% מתיק האשראי במהלך 2009, 1% ברבעון האחרון של 2008". שואו מציין כי רמה של 1% זהה לרמת ההפרשה גם בתקופות מיתון קודמות, כדוגמת 2001-2002 וב-1995 (1.5%). "ברור שבמצב בו כל כך הרבה מאבדים את העבודה בישראל, תהיה לבנק בעיה".

; הבנק דואג לתקשר את העובדה שהוא לא מתכוון לפטר עובדים. אתה צופה שינוי ב-2009?

"כל חברה בישראל תהיה מחויבת להסתכל בקפידה על מצבת כח האדם שלה, וגם בבנק לאומי הם חייבים להתייעל".

; למה ההערכה שלכם נמוכה משמעותית מהשוק?

"משלוש סיבות: "אנחנו צופים הפרשה גדולה יותר לחובות מסופקים; צופים סיכונים גדולים יותר בכל הנוגע למחיקות של ניירות-ערך - הכוללים הפעם גם אחזקות באג"ח קונצרניות ובמניות של חברות ברחבי העולם - העולם במשבר הפיננסי, וכל הנכסים יורדים מערכם"; ירידת ערך של האחזקות הריאליות בישראל - כך למשל אנחנו ממוצבים נמוך מתחזיות השוק גם לגבי תחזית הרווח של כי"ל, המוחזקת באמצעות החברה לישראל - שגם לה הורדנו תחזיות, ובמניותיה מחזיק הבנק. בכך הדבר דומה להפחתת הערך שביצע בנק הפועלים בהשקעתו בדלק נדל"ן ".

לסיכום, מציין שואו, "הסיכון גדול. המניה נסחרת במכפיל 45 על הרווח. אנשים מדברים על מכפיל הון, אבל זה לא מסביר את הבעייתיות בבנקים - מכפיל הון לא היווה עד כה דרך טובה להרוויח מבנקים ישראלים".


לאומילאומי

רוצה לדעת ראשון? הירשם עכשיו למאני טיים - העיתון הלילי של גלובס