IDC: רכישות הרינגטונים בירידה עקב פיראטיות של משתמשים

להערכת חברת המחקר, שוק התוכן הסלולרי צפוי לגדול במידה משמעותית מ-20.2 מיליארד דולר בשנת 2008 לכ-25 מיליארד דולר השנה - ועד ל-35.8 מיליארד דולר בשנת 2012

שוק התוכן הסלולרי צפוי לגדול במידה משמעותית מ-20.2 מיליארד דולר בשנת 2008 לכ-25 מיליארד דולר השנה ועד ל-35.8 מיליארד דולר בשנת 2012, כך לפי חברת המחקר IDC.

הרינגטונים (מנגינת הצלצול של הטלפון הסלולרי) הובילו את ההוצאה על תוכן סלולרי בשנה שעברה, והיוו 27.2% מסך ההוצאה על תוכן סלולרי. הם עברו בקושי את הרינגבקים (שירות בו המתקשר מקבל מוזיקה אישית במקום צליל החיוג).

עד 2012 צפוי מהפך בדירוג, כשרינגבקים צפויים לטפס למקום הראשון ולהחזיק 30.5% מהשוק.

לדברי אורן רביב, אנליסט טכנולוגיות חדשות ב-IDC, "הסיבה המרכזית לירידת שיעור ההוצאה על רינגטונים היא פיראטיות של תכנים. הרינגבקים הם חלק אינטגרלי מרשת המפעיל, כך שלא ניתן לא לשלם בעבור השירות וזה מה שגורם למפעילות בעולם להשקיע בשירות זה". גם המפעילות הסלולריות בארץ מקדמות את השירות הזה שנקרא אצל חלקן "המתנה נעימה" או "פאנטון".

לדברי רביב, "המכשירים החכמים והפלטפורמות שתומכות בהם, כמו אפל עם ה-iPhone וגוגל עם האנדרואיד, גורמים לפריצת 'הגן הסגור' של המפעילות ולשינוי המודל העסקי שהיטיב עימן בשנים האחרונות". אפל מוכרת את הרינגטונים למכשיריה דרך חנות המוזיקה - iTunes שנמצאת בבעלותה. יצרניות אחרות שמכריזות על חנויות לרכישת תוכנות, כמו נוקיה וסמסונג צפויות להציע גם הן רינגטונים למכירה.

"עליית נתח השוק של מכשירים אלה היא גורם נוסף לירידת ההכנסות של המפעילות מתכנים שאינם קשורים לרשת שלהם", הוא מוסיף. כמו-כן, לקוחות שמחזיקים מכשירים חכמים, בדרך-כלל מודעים ליכולת להעביר שירים בצורה עצמאית מהמחשב למכשיר ולהשתמש בהם כרינגטון, מה שחוסך רכישה מהמפעילה.

לדברי רביב, "בשנים הקרובות יותר מפעילות יציעו חבילות משולבות של שירותים ותכנים, שיתומחרו יחסית בזול, בניסיון להתמודד עם נטיות צרכנים לחסוך בהוצאות בתקופה של חוסר ודאות כלכלית ולעודד צריכת תכנים דרך הפורטל שלהן". רביב מוסיף, שמגמה נוספת שצוברת תאוצה היא שילוב של פרסום בתוכן הסלולרי.