הפסד שעשה היסטוריה

החסד האחרון שקיבלה AIG היה כאותה מכת גרזן אחרונה, המפילה עץ עב-גזע שנוסר

כך נופלים ענקים. היה היתה ענקית ביטוח עולמית ושמה AIG. המנהלים של הענקית הזו לקחו קצת יותר מדי סיכונים, והביאו על החברה את אסונה. מאז ספטמבר 2008 נזקקה AIG לשלוש הזרמות הון מהממשל האמריקני. סיוע שהפך את הענק הזה לחברה מולאמת חלקית. הממשל והפדרל ריזרב נתנו כסף תמורת מניות, הכול כדי שהחברה לא תגיע לפשיטת רגל.

אבל השבוע, הממשל שוב הודיע על הזרמה של 30 מיליארד דולר, שהפכו את הסכום המצטבר שקיבלה החברה ל-150 מיליארד דולר ועדיין לא רואים את התחתית.

אלא שהפעם הסיוע הזה היה חסד אחרון, משום שהדו"ח שלAIG היה למעשה מכת הגרזן שריסקה את החברה.

ברבעון האחרון של 2008 הפסידה AIG סכום עתק של 61.7 מיליארד דולר. היסטוריה של ממש. AIG הצליחה לרשום על שמה את ההפסד הרבעוני הגדול ביותר של חברה כלשהי אי-פעם. ההפסד הזה, רבעון חמישי ברציפות של הפסדים, כבר פרץ את כל הסכרים. אפילו איש נעים סבר כמו יו"ר הפד בן ברננקי איבד את קור רוחו כשלמחרת פרסום הדו"ח הוא העיד בפני ועדת התקציבים של הסנאט.

כשנדרש לנושא, הוא נשמע לא פחות זועם מהפוליטיקאים שמולו. "ב-18 החודשים האחרונים לא היה מקרה שהכעיס אותי כמו AIG". הוא השווה את חטיבת השירותים הפיננסיים של החברה לקרן גידור שנוהלה תוך הפקרות מוחלטת. הכעס נראה אותנטי. אם הייתה לברננקי ברירה הוא היה נותן ל-AIG לטבוע, יחד עם ההנהלה שהביאה את החברה לתחתית הנוכחית.

לברננקי, בניגוד לצמרת החברה, יש אחריות. החברה מקבלת סיוע נוסף אחרון, אבל השבוע נסתם סופית הגולל על סיכוייה להשתקם. היה היתה ענקית ואיננה עוד. *