רכבת ישראל מתכננת להקים בלוד בניין משרדים בעלות של 100 מיליון שקל

חלק מהפרויקט ימומן מפינוי המשרדים בצפון תל אביב ; הנהלת הרכבת תעבור לבניין החדש שהשלב הראשון בהקמתו תסתיים עד 2015

רכבת ישראל מתכננת להקים באזור לוד את בניין המשרדים החדש של החברה בשטח כולל של 15,000-20,000 מ"ר ובהשקעה של 100-120 מיליון שקל, כך נודע ל"גלובס".

במסגרת הפרויקט, מתכננת הרכבת, בניהולו של אלוף (במיל), יצחק (חקי) הראל, לרכז תחת קורת גג אחת את כל משרדי ההנהלה ומטות החברה שמפוזרים כיום בין תל אביב, לוד, חיפה וחדרה בצעד שצפוי לחסוך לחברה מיליוני שקלים בשנה.

רכבת ישראל מחזיקה כיום בשטח של 300 דונם באזור מתחם תחנת הרכבת בלוד. בניין המשרדים החדש צפוי להשתלב בשדרוג תחנת הרכבת בלוד שתאפשר בעתיד תנועת נוסעים בהיקף של 5-6 מיליון נסיעות בשנה.

כוונת הרכבת להקים את בניין המשרדים הראשי בלוד מעוררת עניין רב בשוק הנדל"ן באזור, ומספר יזמים כבר החלו לגלות עניין בפרויקט. לפי התכנון, הפרויקט ייבנה בשני שלבים של 10,000 מ"ר כל אחד. לוח הזמנים המתוכנן לשלב הראשון הוא הקמת מבנה ההנהלה ואכלוסו עד לשנת 2013. לאחר סיום השלב השני, ועד לשנת 2020 צפויים לאכלס את הבניין 750-800 מעובדי הרכבת.

רכבת ישראל סובלת מזה שנים מהפיזור של משרדי ההנהלה השונים, דבר שגורם לחברה להוצאות גבוהות על שכירות, בעיות בניוד של עובדים וקשיים בניהול.

רוצה לחזק את לוד

לפני כשלוש שנים השלימה הרכבת את שיפוץ משרדיה הראשיים בתחנת סבידור (ת"א-צפון) הממוקמת באזור דרך נמיר, בשטח הנחשב ליקר מאוד מבחינה נדל"נית. השיפוץ לא ענה על כל צרכי החברה, ובשנה שעברה הרכבת שכרה 3,450 מ"ר משרדים במגדל היובל של אפריקה ישראל בהסכם שבוטל לבסוף בשל עלותו הגבוהה.

באחרונה התקבלה החלטה עקרונית בהנהלת החברה לפנות את מתחם המשרדים הראשי של החברה בתחנת סבידור בתמורה לקבלת פיצוי מהמינהל, לטובת בניית מתחם חדש מחוץ לתל אביב. במקביל, הורה מנכ"ל החברה, חקי הראל, על הקמת צוות שיבצע בדיקת היתכנות וימליץ על מיקום החלופות לבניין המשרדים.

ברכבת ישראל מאשרים את הפרטים. מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי בדיקת ההיתכנות נערכת במספר ערי פריפריה ברחבי הארץ וביניהן גם העיר לוד, "על פי תחזיות הצמיחה של אגף כוח האדם ברכבת ישראל, עד לשנת 2020 יידרש לחברה שטח של 20 אלף מ"ר. מלבד ריכוז הנהלת החברה למבנה אחד שיביא לייעול וסינרגיה של כל גופי ההנהלה, מדובר על יצירת סביבת עבודה מודרנית בהתאם לסטנדרטים של חברות ממשלתיות ועל התייעלות וחיסכון בתקורות התפעול לעומת המצב הקיים כיום.

"שיקולי רכבת ישראל בנוגע להקמת מבנה הנהלה המרכזי בלוד, מלבד חיזוק ותמיכה בעיר לוד ואוכלוסייתה, כוללים מיקום המבנה בצומת המסילות המשמעותית ביותר ושילובו בתחנה חדשה. כמו כן, יש לזכור כי קיימת החלטה של ממשלת ישראל לפעול למען חיזוק העיר לוד". *