טעויות של מפוטרים

זה אשר הכניס אתכם לבוץ הוא למרבה הפלא גם זה שיכול להוציא אתכם ממנו

טריקת דלת

קבלת הידיעה אודות פיטוריכם בודאי מכעיסה ומאכזבת. אתם מוצאים את עצמכם כועסים על המנהל ועל המערכת ומתוסכלים מהמצב שנקלעתם אליו, ובעקבות כך, עוזבים עם טעם רע בפה. אך אל תשכחו שדווקא עכשיו אתם זקוקים לקשר עם מנהליכם לצורך המלצה בהמשך, ולקשר עם הקולגות לשעבר לטובת תחזוק הנטוורקינג שלכם.

דאגו לקבל את הזכויות שמגיעות לכם במסגרת הפיטורים, אך עשו זאת ברוח טובה והביעו קבלת המצב. ברגע נתון זה אינכם יודעים מה יעלה על הפרק, ועליכם להגיע למצב שבו לא תצטרכו לחשוב פעמיים לפני שיעלה הצורך להרים טלפון למנהלים הקודמים שלכם, או לפקוד את מקום החברה שעבדתם בה בעתיד.

גם אם אתם חשים נבגדים ומרומים סגירת המעגל בחיוך, בלחיצת יד ובהותרת כל האופציות פתוחות לעתיד, יגרמו למנהליכם להבין שאתם משלימים עם המצב, ולא יותירו ביניכם עניינים לא פתורים, מה שעשוי רק להועיל לכם בהמלצה שיתבקשו לתת בעבורכם.

נסו להיזכר בחוויות ובחלקים טובים מתקופתכם בחברה, כדי להצליח לחשוב בצורה חיובית ולקיים את הפרידה בצורה נעימה. אתם יכולים, למשל, לערוך שיחות פרידה אישיות עם מנהלים וקולגות משמעותיים, שבהן תעצרו להודות להם על אירועים משמעותיים מעברכם המשותף, על ערכים שהעניקו לכם, או על מה שלמדתם מהם.

על אף הקושי שכרוך בכך כעת, מאוחר יותר לא תצטערו אם תצליחו לעשות זאת. כך, לדוגמה, יכול רואה חשבון שפוטר להודות לסמנכ"לית הכספים שעבד תחתיה על שיטת הניהול המאפשרת והבוטחת שהנהיגה; למנהל הרווחה בחברה על כך שהשכיל תמיד להגן על זכויות העובדים ותנאיהם; ולחשבת השכר, הקולגה שלו, על היותה פרטנרית שלמד ממנה לא מעט דווקא בתחום יחסי האנוש.

זכרו שבסופו של דבר, מי ש"הכניס אתכם לבוץ" הוא זה שיוכל יותר מכולם להוציא אתכם ממנו. לכן מומלץ למחול על כבודכם ולהתעלות על תסכוליכם.

בררנות

כמפוטרים, יתכן שאתם דוחים על הסף הצעות החורגות מתכניתכם המקורית להמשך הקריירה. ואולי אתם מתמקדים בחיפושיכם רק בשוק מסוים, למשל, שוק ההייטק, בעוד שחיפוש בשווקים נוספים, למשל, במגזר הציבורי, יכול להניב פירות מתוקים לא פחות.

הבעיה היא שכשאתם דבקים רק ב"Plan A", סביר להניח שאתם מחמיצים שיחה, פגישה או ריאיון שהיו פותחים לכם את התיאבון לגבי המשרה האחרת, או אולי מובילים אתכם למשרה נוספת באותה חברה, שטרם פורסמה, ומתאימה בדיוק לצרכים ולכישורים שלכם. לא הייתם יודעים זאת לולא הייתם פונים לארגון המפרסם.

אל תהססו לקבל הצעות תעסוקה שדורשות התפשרות על סוג התפקיד. בשלב זה עדיף לקבל הצעות שמתאימות לכם חלקית, ותוך כדי עבודה אולי תמצאו עצמכם מתפתחים במסלולים שלא כיוונתם אליהם - במקרה הכי גרוע, תוכלו להמשיך ולחפש תפקיד מתאים יותר, תוך כדי עבודה.

לדוגמה: מנהל שיווק בעל ניסיון של ארבע שנים, שמוצא את עצמו בשוק מחפשי העבודה, יכול להתפשר על משרות כניהול יחסי ציבור, דוברות, פרסום, ניהול פרויקטים, מכירות, וכד'. גם אם לא מדובר בעיסוק הזהה במדויק לתחום שבו התרכז בארבע השנים האחרונות, האפשרויות רבות בעבורו, ומרחיבות את ניסיונו ואת עולמות התוכן שעמם הוא מתממשק ובהם הוא מתמקצע.

מאבדים את סדר היום

חיפוש עבודה הוא עבודה בפני עצמה, ולעתים אף במשרה מלאה. ככל שמשך תקופת האבטלה שלכם רב יותר, כך אתם תצטיירו בעיני מעסיקים פוטנציאליים כפחות אטרקטיביים. כעת, גם כמובטלים, יש לכם מטרת תפוקה, הלא היא מציאת עבודה.

מומלץ ביותר לקבוע מראש, מיד לאחר פיטוריכם ויציאתכם לחופש, סדר יום קבוע, שחלק ניכר ממנו מוקדש לחיפוש עבודה ולניהול קשרים עדיף אף בשעות קבועות. היו מודעים לזמנים ולתאריכים, המשיכו לנהל ביומן את סדר יומכם ואת הראיונות שלכם, ובתוך כך השאירו גם זמן קבוע למנוחה שחסרה לכם קודם לכן.

כדי להישאר קרובים למעגל העבודה ולשגרת העשייה, הציעו את שירותיכם, בתחומכם, למשרה חלקית והתנדבותית בארגון שאתם מאמינים במטרותיו ובדרכיו, ושידוע לכם כי הוא זקוק לעזרה.

לדוגמא: מתכנת יכול להציע לארגון כלשהו את שירותיו בבניית אתר אינטרנט תמורת קרדיט.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בסוציולוגיה ארגונית. לקשר עמה יש לכתוב לכתובת דוא"ל Yaelmehoudar@gmail.com
הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה בתהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים שונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.