יין: ארבע כוסות (פלוס עודף)

שליש ממכירות היין השנתיות בישראל מתבצעות בחג הפסח. לפניכם הצעות של יינות מומלצים לחג, במחירים של עד 80 שקל

בליל הסדר יעלו בקבוקי יין כמעט על כל שולחנות החג. שליש ממכירות היין השנתיות בישראל מתבצעות בתקופת הפסח, כש-50% מנתח השוק תופסות רשתות השיווק המוכרות יינות כשרים ברמת מחירים נמוכה עד בינונית.

ענף היין בישראל מגלגל כ-850 מיליון שקל בשנה, כלומר 33 מיליון בקבוקי יין. 10% מהם מיוצאים לחו"ל, וכ-6 מיליון בקבוקים נוספים מיובאים לארץ.

בארץ פועלים כ-200 יקבים, כשחמשת הגדולים (כרמל, ברקן-סגל, רמת הגולן, טפרברג ובנימינה) תופסים 81% מכלל ייצור היינות, תשעה יקבים בינוניים מהווים 14%, ויקבי הבוטיק תופסים 5% מנפח השוק. היקבים הגדולים והבינוניים מייצרים יינות כשרים.

צריכת היין הממוצעת לנפש מגיעה עדיין רק לכ-7 ליטר לנפש לשנה. אולם, שינוי דרמטי מראה על מעבר מיינות פשוטים וזולים ליינות איכותיים, מה שמלמד על תחילתה של תרבות יין בארץ.

המושג "תמורה טובה למחיר" משמעותי בימים אלה. לקראת חג הפסח לפניכם המלצה על יינות במחירים של עד 80 שקל, מהיקבים הגדולים והבינוניים, שיעשו לכם את החג. את רובם ניתן להשיג ברשתות השיווק הגדולות.

יינות לבנים

דלתון סוביניון בלאן רזרב 2008

הכוס הראשונה של יין לבן יבש עם בשומת עשירה של אשכוליות, אננס ופסיפלורה. בפה חמיצות גבוהה שתתאים למנת דג עם עשבי תיבול. 55 שקל.

ברקו רזרב סוביניון בלאן 2008

יין יבש עם בשומת עשבונית ופרחונית. בפה פרי נעים, פריך ורענן, ושיורת מאוד לימונית. למנת הדגים הממולאים. 44 שקל.

יינות סמוקים

רקנאטי רוזה 2008

צבע התות העז של היין מרמז על ניחוחות התותים והפטל. בפה טעמי תותים טריים ותיבול. לדגים מתובלים עם ירקות. 65 שקל.

בנימינה יוגב רוזה קברנה סוביניון זינפנדל 2008

ליין הוורדרד הזה בשומת פרחונית עדינה של תותים טריים וסוכריות. בפה פרי אדום בשל, ומרירות קלה בשיורת. לפטה דג או כבד. 40 שקל.

יינות אדומים

תבור אדמה קברנה סוביניון טרה רוסה 2005

יין עם ניחוחות של פרי חמצמץ בשל, פלפל ותבלינים אחרים. בפה מתקתקות ושיורת חמצמצה. לצלי עוף או הודו. 67 שקל.

ציון ארז פטיט סירה מרלו 2006

ליין בשומת דובדבנית בשלה וסיגליות שנקטפו זה עתה. מאוזן ומתון בחך. לירקות ממולאים. 49 שקל.

טפרברג 1870 טרה מלבק 2007

יין רך עם ניחוחות פרי אדום מעט ריבתי, חמאה וקפה. בשל ורך גם בפה עם מעט פרי מריר בשיורת. לגולאש נימוח. 65 שקל.

סגל מרום גליל סינגל קברנה סוביניון 2005 יין עם נוכחות יפה ובשומת פרי אדום, מנטה ופלפל. בחך הפרי מרוכז ומעט מתקתק והשיורת ארוכה. לרוסטביף וירקות בגריל. 55 שקל.

הרי גליל שיראז קברנה 2006

בשומת מלאה ואלגנטית של פרי שחור, תבלינים, מנטה וטבק. בפה הוא מרוכז וסמיך, הרבה פרי אדום וחריפות של פלפל שחור. שיורת של פרי ווניל. לאוסובוקו ותפוחי אדמה מתובלים. 60 שקל.

כרמל קברנה פרנק גליל עליון 2007

יין עשיר בניחוחות של פרי אדום, תבלינים, עשן וקפה. דחוס בפה עם הרבה פלפל ושיורת של פרי אדום. לביף סטרוגנוף מפולפל. 65 שקל.

רמת הגולן גמלא קברנה סוביניון 2006

יין עם בשומת סמיכה ונדיבה של פרי יער, עץ קלוי ושוקולד. בפה פרי טרי מתקתק וחמיצות טובה, שנשארים גם בשיורת. לעגל צלוי עם פטריות. 78 שקל.

יינות קינוח

תשבי מוסקט 2007 לאוהבי המתוק יין שמתאפיין בבשומת תירוש וסירופ דובדבן ותות שדה. בפה מתיקות גבוהה אך נעימה, ובשיורת הרבה ליצ'י. למנות הקינוח. 75 שקל. *