משחק תפקידים

גם בימים בהם המנטרה היא "תגיד תודה שיש לך עבודה" - לא מופרך לחשוב על שינוי

חג הפסח שחל השבוע, מסמל את תקופת המעבר בין החורף לאביב ומקושר למעבר מעבדות לחירות.

לא הכול שחור - הוא גם יכול לשמש כהזדמנות לשנות תפקיד בתוך מקום העבודה. עובדי היי-טק שמבצעים את אותו התפקיד תקופה ארוכה, מוצאים לעתים שהוא משעמם ומרגישים שהגיע הזמן לנקות את הדסקטופ ולעבור לתפקיד אחר.

בימים בהם הרוח היא "היי, תגיד תודה שיש לך בכלל עבודה", השאלה היא אם כדאי לחשוב על שינוי תפקיד, גם פנימי בתוך החברה, כאשר כמעט בכל מקום מפטרים אנשים? הרי לפחות יש לכם עדיין משכורת במקום העבודה הקבוע.

עדיף לצבור ניסיון ניהולי

"מדצמבר 2008 עד פברואר 2009 פוטרו כ-13 אלף עובדים בתעשייה הטכנולוגית, והירידה בשכר מתבטאת בכ-14%-18%", אומרת אורנה דרימן, סמנכ"לית השמה בפיקארו ייעוץ והשמה. "בין המפוטרים בשוק יש מועמדים טובים, מוכשרים, שחלקם מחפשים עבודה חדשה כבר זמן רב ולא מוצאים.

"חשוב להבין ממה נובע חוסר שביעות הרצון של העובדים המחפשים שינוי - אם הסיבה היא גובה השכר, יש בעיה, שכן יש להניח שהתנאים בו טובים ממה שאפשר להשיג היום בחוץ. אם הסיבה היא רצון להתקדם - למשל, מתפקיד מתכנת לתפקיד ראש צוות - התשובה לכך היא שבכל תקופה, ובעיקר בתקופת מיתון, עדיף להתקדם בתוך הארגון בו אתם כבר עובדים, ורק אחרי שצברתם ניסיון ניהולי, לחפש תפקיד ניהולי בחברה אחרת. חברה שלא מכירה אתכם, לא תסתכן בלהעסיק אתכם בתפקיד ניהולי מבלי שיש לכם ניסיון ניהולי מוכח מהתעשייה". סיבות נוספות לעבור לתפקיד אחר הן יחסי אנוש מעורערים או סביבת עבודה לא נעימה.

האם כדאי לעובד שלא אוהב את תפקידו, לפנות לבוס הישיר או למנהלי משאבי האנוש בארגון ולבקש תפקיד אחר? "כמו בכל דבר בחיים, זה תלוי בטיב היחסים שיש לו עם הבוס שלו או עם אנשי משאבי האנוש. חשוב לנקוט פוליטית בצעדים הנכונים, ולא לדבר במושגים שליליים - למשל, לא לומר שאין לו יותר מוטיבציה לבצע את תפקידו הנוכחי, אלא לספר, לדוגמה, שהוא מאמין בארגון וחשוב לו לתרום יותר להצלחתו, ולכן היה שמח להשתלב בתפקיד מאתגר יותר וניהולי יותר", אומרת דרימן.

נורית כרמל, מנהלת משאבי אנוש בקיידנס ישראל אומרת שכאשר עובד יפנה במטרה לעבור לתפקיד אחר בארגון, היא תנסה קודם לברר איתו למה הוא לא אוהב את התפקיד שלו. "יכולות להיות אינספור סיבות, ובהתאם, גם הפתרונות מגוונים. למשל, אם הסיבה היא חוסר ידע או הכשרה בתחום העיסוק, פתרון אפשרי יכול להיות יציאה לקורס או חניכה של מומחה בתחום".

לדברי כרמל, "הבעיה יכולה להיות קשורה גם לחוסר תקשורת מול המנהל או חברים אחרים בצוות ואז גם הפתרון ילבש צורה אחרת. לכן, הפתרון האולטימטיבי אינו בהכרח החלפת תפקיד" *