למצוא עבודה בגיל 40 (2)

על מחסום הגיל שמורגש פחות בחו"ל ועל אפיקי תעסוקה שייתרמו לקריירה הבאה

בשבוע שעבר התייחסתי לחששות האפשריים של המעסיקים בהקשר להעסקת עובדים בני 40 ויותר, וניתנו עצות להתנהגות בריאיון העבודה ולכתיבת קורות החיים. בהמשך לנושא, הנה כמה הצעות לכיוונים נוספים לתעסוקה שיכולה להתאים לבני גיל זה.

עבודה זמנית בחו"ל

בעבודה זמנית בחו"ל יש לא מעט יתרונות. בנוסף לעדויות על כך שמכשול הגיל מורגש פחות מחוץ לישראל, בחוויה שכזו אין מחיר לניסיון הנרכש ולשיפור המשמעותי שיתחולל ברזומה שלכם מה שיועיל לכם עם חזרתכם לארץ ובסיום המשבר.

יש תחומים שבהם למומחים ולבעלי מקצוע ישראלים יש ערך מוסף בשוק העולמי, למשל, בתחום החקלאות ובתוכו ענף ההשקיה, תכנון אורבני, מתקני התפלה, וכן בתחום הביטחון והאבטחה. חפשו בחברות גלובליות, גדולות ורוויות סניפים אחר מכרזים בינלאומיים, ובדקו בארגונים בינלאומיים גדולים שבהם עשויים להיות לכם יתרונות על פני המקומיים, למשל יתרון השפה חברה פולנית שמגייסת עובדים מכל העולם תתייחס לרוב למועמד דובר פולנית כמועמד בעל יתרון.

היעזרו במחלקת מש"ב לשיתוף פעולה בינלאומי של משרד החוץ, שמופקדת על שיתוף הפעולה והסיוע הישראלי למדינות ברחבי העולם ומציע הדרכות והכשרות בארץ ובחו"ל במגוון תחומים כחקלאות, רפואה, חינוך, קידום מעמד האישה, הקהילה והמשפחה.

משרות חלופיות וציבוריות

אם אתם בעלי התמחויות שלא עסקתם בהן לאחרונה, נסו לנצל כעת את הידע שלכם. אתרו את התחומים שבהם שנות ניסיון רבות הן גורם מהותי, ושתוכלו לעסוק בהם כחלופה למה שעשיתם עד כה. למשל, ייצור ופיתוח תרופות; פיתוח תכנות הגנה למערכות מידע; בניית מערכות אבטחה למתקנים שמורים, לשדות תעופה ולשגרירויות; חקלאות ואגרונומיה בתחומי השקיה, התפלה ומחזור מים, וכיוצ"ב.

הפנו את תשומת לבכם גם למשרות ציבוריות שלא חשבתם עליהן עד כה. למשל, בדקו את טפסי הגשת המועמדות למסלולי הקריירה של השב"כ והמוסד, ואת מכרזי כוח האדם של נציבות שירות המדינה.

חשבו גם על עיסוק התנדבותי בתחום שמעניין אתכם, שם ודאי גילכם לא יהווה מכשול. כך תרכשו ניסיון בתחום חדש, ואולי תמצאו עצמכם מתקדמים בארגון, מועסקים בו בתשלום, או רוכשים קשרים חדשים שיכולים לקדם אתכם בשוק העבודה.

עבודה מהבית

חשבו על משרות עצמאיות מתקשרות לתחום ההתמחות שלכם ויכולות להיות קלות ליישום באופן פרטי. למשל, מורה שפוטר מביה"ס שבו לימד שפה, יכול לבחור להמשיך לעסוק בהוראת השפה באופן פרטי, להציע שירותי סיוע לסטודנטים בעלי צרכים ספציפיים (כלקויות למידה) באמצעות פרסום מודעה של נותן שירות בכל אחד מלוחות המשרות של האוניברסיטאות בארץ, או לבחור באפשרות אף צפויה פחות תרגום מקצועי.

בעל ידע בתחום המחשבים, יכול להציע שירותי תמיכה טכנית ופיתרון בעיות למחשבים בבתים פרטיים ובעסקים. תחילה יציע את שירותיו תמורת תשלום סמלי ביחס לשוק, ייצור לעצמו חוג לקוחות קבועים שיודעים שהוא תמיד זמין לבעיותיהם ונכון לחסוך מהם את סחיבת המחשבים שלהם למעבדות, ולאחר זמן קצר יוכל להשתכר בכבוד מעיסוק בתחום שמעניין אותו.


הקמת עסק ויזמות

אם אתם אכן מתכננים ליזום או לפנות למסלול עצמאי, תמצאו תועלת רבה בקורסים עסקיים, ובהכשרות בשיווק ובאמצעי תקשורת אלקטרוניים. הקורסים האלה יכולים לעזור בעיקר למתלבטים שחסר להם הביטחון ביכולתם להצליח באופן עצמאי, וחסרים להם כלים מעשיים כדי לעשות זאת.
הצעות להכשרות ללא תשלום בנושא יזמות, כמו גם ניהול קשרים עסקיים ומציאה של שותפויות עסקיות, של בעלי רעיון עסקי שמחפשים שותף או של משקיעים פוטנציאליים, תוכלו למצוא באתר "עסקים" ובאתר "חונכות עסקית" של משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה; במט"י, המרכז לטיפוח יזמות ועסקים, ובאתר "יזם", מאגר ההשקעות והקשרים העסקיים.

התפשרו!

אתם ודאי יודעים שהמצב במשק אינו מקל גם על צעירים מכם. כדי לצלוח את המשבר בהיותכם עסוקים ולא מובטלים אמצו גישה גמישה ופשרנית. אל תתרחקו מתחומי ההתמחות או העניין שלכם, אך הרחיבו את זווית הראייה שלך לכיוונים נוספים שלא פניתם אליהם עד כה. אל תשללו משרות חלקיות או זמניות בתחומים שמעניינים אתכם, והתפשרו, אם צריך, על שכר, תנאים ומרחק מהבית, ולו כדי לשרוד בקרב.


זכרו שעדיף בהרבה מאבטלה ממושכת, והסיכוי שתיפתח לכם דלת תוך כדי תנועה, בין אם בארגון שמעסיק אתכם ובין אם מחוצה לו, הוא גדול בהרבה.

אשמח להמשיך לדון בנושא ולהשיב על שאלותיכם במהלך השבוע דרך הקישור לדעות "המדוברות השבוע".

יעל מהודר היא יועצת ארגונית בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בסוציולוגיה ארגונית. לקשר עמה יש לכתוב לדוא"ל Yaelmehoudar@gmail.com.

הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה בתהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים שונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.