כפי שהוערך ב"גלובס": בנק ישראל אישר ללאומי למכור את אחזקותיו בפז עד סוף 2010

הארכה, של שנה וחצי, מותנית במסירת מניותיו של הבנק בחברת הדלק לידי נאמן עד סוף החודש הנוכחי ■

כפי שהוערך ב"גלובס" כבר במארס, בנק ישראל אישר ללאומי למכור את אחזקותיו בפז עד סוף 2010, במה שמהווה ארכה של שנה וחצי; על לאומי היה למכור את מניותיו עד סוף חודש יוני - ולפיכך, קיבל ארכה שנה וחצי. הארכה מותנית במסירת מניותיו של הבנק בחברת הדלק לידי נאמן עד סוף החודש הנוכחי.

הבנק מחזיק ב-15.7% ממניות פז והוא מהווה בעל המניות השני בגודלו בחברה, לאחר בעל השליטה, צדיק בינו (המחזיק 42.6% ממניות חברת הנפט באמצעות חברת בינו אחזקות). שווי השוק של מניותיו של הבנק נאמד ב-745.04 מיליון שקל, מאחר ושווי השוק של פז בבורסה בתל-אביב (שם נסחרות המניות תחת מדד תל-אביב 25) מסתכם ב-4.75 מיליארד שקל. לשם השוואה, בדו"חותיו לרבעון הראשון, רשומות המניות בספרי בנק לאומי לפי 567 מיליון שקל.

הבנק יוכל למכור את המניות או לחלק אותן כ"דיבידנד בעין" - לבעלי המניות בבנק לאומי עצמו, כפי שעשתה לאחרונה קבוצת דלק עם אחזקתה בדלק נדל"ן . במקרה כזה, תקבל מדינת ישראל מניות כבעלת השליטה בבנק לאומי; בנוסף, צפוי בנק לאומי לא לחלק את כל המניות - אלא רק 80% מהן, על מנת לגלם ביתרה מס, דבר החייב באישור אסיפה כללית של בעלי המניות בבנק.

נזכיר, כי סעיף 24 א' לחוק הבנקאות קובע, כי בנק לא יחזיק ביותר מקונגלומרט (תאגיד החזקה ריאלי) אחד. לבנק לאומי מספר אחזקות ריאליות, ובהן: החברה לישראל (18.2%), שיעור דומה ברשת הדראגסטורים סופרפארם, ובשיעור הנמוך בכמחצית בחברת הביטוח מגדל , מניות אשר הועברו לנאמנות. עד לפני מספר שנים החזיק הבנק גם במניות אפריקה ישראל .

קונגלומרט הוא תאגיד החזקה ריאלי והוא מוגדר כגוף הפועל ב-3 ענפי משק. פז הפכה לקונלוגמרט לאחר יישום תקנים חשבונאיים בדו"חותיה הכספיים לרבעון הראשון של 2007, אשר הביאו את הונה העצמי לגבוה מסף בהגדרה הקבועה בחוק. לאומי החליט אז להעדיף את החזקתו בחברה לישראל כקונגלומרט על פני זו שבפז.

לפי עמדת בנק ישראל, פז עוסקת בשלושה תחומי פעילות: מכירת דלק, זיקוק דלק (בלאומי טוענים שמדובר בתחום פעילות אחד) ומסחר דרך חנויות הנוחות YELLOW. חברת פז מנוהלת בידי יונה פוגל, שלפני תפקידו הנוכחי שימש כראש החטיבה הבנקאית וסמנכ"ל בכיר בבנק לאומי. מנכ"לית בנק לאומי היא גליה מאור.

פז נפטפז נפט