המסחר בבורסה של ת"א הסתיים בנטייה לעליות: מדד הנדל"ן עלה ב-2.3%; רבוע נדל"ן זינקה ב-17.9%

המעו"ף עלה ב-0.4% ■ מדד הבנקים איבד 0.6% ■ ההערכות לגבי האפשרות לרכישת גרעין השליטה הזניקו את מניית פרטנר ב-5.3% ■ גזית גלוב הובילה את העליות במעו"ף כשהוסיפה 6.6% לאחר המלצת "קניה" מאקסלנס

יום המסחר הראשון של השבוע בבורסה הסתיים במגמה מעורבת תוך נטייה לעליות שערים על רקע העליות שנרשמו בוול סטריט בסוף השבוע האחרון, כאשר מדד הנדל"ן בלט בעלייה של 2.3% והמעו"ף טיפס ב-0.4%, לעומת זאת מדד הבנקים רשם ירידות של 0.6%. אגרות החוב הממשלתיות ריכזו עניין כאשר נסחרו בירידות שבתחילת היום היו חדות יותר ועברו את האחוז ובסיום המסחר רשמה האג"ח הממשלתית ל-10 שנים ירידה של כ-0.5%, זאת בעקבות הירידות שנרשמו באג"ח הממשלתיות בארה"ב ביום שישי.

נראה כי המשקיעים בשוק לא ממש מתרגשים מנתוני המאקרו העגומים שפורסמו היום בישראל: הכנסות המדינה ממסים ירדו במאי ב-15% - הגירעון זינק ל-10.5 מיליארד שקל. הירידה בהכנסות ממסים היא אמנם דו-ספרתית - אולם ניתן למצוא נקודת אור מסויימת בעובדה שישנו שיפור בגבייה בהשוואה לחודשים האחרונים. הגבייה ממס הכנסה ירדה ב-16% ל-2.9 מיליארד שקל.

עוד גורם שהשפיע על המסחר ושניראה אותו משפיע יותר ויותר בימים הקרובים הוא שינוי הרכבי המדדים בבורסה של ת"א, לדוגמא: היום הגיבה בעלייה חדה מניית רבוע נדל"ן לאחר שרבוע כחול מכרה נתח ממנה כך שהחזקתה ירדה מ-80% מה שמותיר בידי הציבור את האחוז הנדרש על מנת שהחברה תיכנס למדד ת"א-100.

היום, כמדי יום א' לא התקיים מסחר בשוק המט"ח המקומי, עם זאת האופציות על הדולר משקפות לו התחזקות בשיעור של כ-1% לרמה של 3.97 שקלים. היום פירסם בנק ישראל כי יתרות המט"ח של ישראל הגיעו בחודש מאי לשיא של 47.5 מיליארד דולר - בעיקר בגלל רכישות בנק ישראל, שממשיך במדיניות הרכישות היומיות בשוק. גורם בבנק ישראל אמר ל"גלובס": "נמשיך לרכוש דולרים; אין שינויים בתכנית רכישות המט"ח".

שוק האג"ח: יחסי ישראל ארה"ב

בארה"ב, התשואה על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים עלתה ל-3.86% בעקבות הירידה במחירי אגרות החוב (בין מחיר האג"ח לתשואה קיים יחס הפוך). בעקבות כך, בישראל רושמות האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים ירידה של 0.8%, והתשואה (נטו) מטפסת ל-4.8%. אג"ח ממשלתי של ארה"ב נחשב לחוף מבטחים של המשקיעים ברחבי העולם וכיום נראה כי המשקיעים מעבירים בהדרגה את ההשקעות שלהם מהאפיקים הסולידיים לאפיקים ספקולטיביים יותר, על רקע רמות הריבית האפסית.

בסקירה של בית ההשקעות הלמן אלדובי נכתב כי "הדרמה בשוק האג"ח ממשיכה כאשר בסוף השבוע נסקה התשואה לפדיון של אג"ח ממשלת ארה"ב לעשר שנים לרמה של 3.86%" אומר דן הלמן, מנכ"ל הלמן-אלדובי קרנות נאמנות. בסקירה השבועית של הקבוצה מציין הלמן כי לראשונה מאז החל תהליך עליית התשואות על אג"ח ממשלת ארה"ב לטווח ארוך, החלו להופיע במינון גבוה כתבות בעיתונות הכלכלית העולמית על ההשלכות של עליית התשואות ואף הנגיד האמריקאני נדרש כבר לסוגיה זו. "תחת ההנחה כי פערי הריבית בין ממשלת ארה"ב לשאר מדינות העולם יישמר, תהליך עליית התשואות ישפיע בצורה דרמתית על כלל שווקי אגרות החוב בעולם כולו" אומר הלמן. "זהו השוק השני בגודלו בעולם (לאחר שוק המט"ח) אך המשמעותי ביותר מבחינת ציבור החוסכים שכן הוא מהווה את החלק הארי בכל קופת פנסיה או גמל בעולם".

בנק אגוד: "ממליצים על החזקה של 10% בתיק סולידי"

כלכלני בנק אגוד מזהירים את המשקיעים לבל יתפתו להגדיל את חשיפתם לשוק המניות, שכן לטענתם הבורסות בישראל ובעולם הגיעו לשיא שממנו יהיה קשה להמשיך לעלות, לפחות בטווח הנראה לעין. "לצד האופטימיות הזהירה שמתפתחת לאחרונה ועליות השערים בחודשים האחרונים, עולה גם אי הוודאות באשר להמשך המומנטום בשוק ואנו מעדיפים להמשיך להיות שמרנים בחשיפה למניות, עם לא יותר מ-10% בתיק הסולידי ועד 25% בספקולטיבי", כותבים האנליסטים בסקירתם השבועית על שוק ההון הישראלי. "הבורסות הגיעו לאיזשהו נקודת פיק מסוימת הן מבחינה פונדמנטלית והן מבחינה טכנית".

פועלים: "ממליצים לבנות פוזיציה מנייתית לטווח ארוך"

כלכלני בנק הפועלים ממליצים למשקיעים לבנות פוזיציה מנייתית לטווח ארוך וציינו בסקירתם השבועית כי "הצלחת המעו"ף להתבסס מעל 900 נקודות תהיה איתות חיובי לבאות" ובנשימה אחת מבקשים להזכיר כי קביעת המגמה בבורסה בתל אביב נעשית מעבר לים, בוול סטריט. "בחודשים האחרונים נהנו השווקים האמריקניים מרוח גבית שהביאה לעליות מסביב לגלובוס, וכמובן שגם בתל אביב. אם תשתנה המגמה בארה"ב, הדבר צפוי להשפיע לשלילה גם על הבורסה המקומית", הם מדגישים, ומציינים גם כי אין להתעלם מהסבירות למימוש רווחים בטווח הקרוב.

בסיום המסחר עלה מדד המעו"ף ב-0.4% ■ ת"א-100 הוסיף 0.6% ■ מדד התל-טק סיים בעלייה של 0.2% ■ מדד הבנקים בלט לשלילה בירידה של 0.6% ■ מדד הנדל"ן בלט לחיוב בטיפוס של 2.3%

מניות בכותרות

רבוע נדל"ן זינקה לאחר שנראה כי המניה נמצאת בדרך לת"א 100. בצהריי היום דיווחה חברת הרבוע הכחול , כי מימשה 1.55% מאחזקתה במניות חברת הבת רבוע נדל"ן, בהיקף כספי של כ-10 מיליון שקלים. מימוש זה צפוי להוריד את אחוז אחזקות בעלי העניין בחברה מ-81.44% ל-79.89%.

טרנס קליגמן, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אקלנס נשואה פירסם סקירה מעודכנת על מניית גזית גלוב קליגמן שומר על המלצת "קנייה" למניית החברה אך מוריד את מחיר היעד ל-28 שקל למניה המשקף לה פרמיה של 34.2% על מחיר הפתיחה של המניה בבורסה בת"א. זאת, לעומת מחיר יעד קודם שעמד על 40.1 שקל למניה.

קונצרן כור תעשיות , הנמנה עם קבוצת IDB מימש בסוף השבוע האחרון עוד מניות של הבנק השוויצרי קרדיט סוויס שברשותו, וירד לאחזקה של 0.7% בבנק, כך עולה מהודעה לבורסה שפורסמה כחצי שעה לפני כניסת השבת. שווי האחזקה הנוכחית נאמד ב-952 מיליון שקל, לאחר המכירות האחרונות. הקונצרן ירשום רווח הון נוסף של 374 מיליון שקל ברבעון השני. בסך הכל, ירשום קונצרן כור ברבעון השני רווח הון של 1.45 מיליארד שקל.

מניית אפריקה ישראל המשיכה לרכז עניין לאחר שאיבדה 13.6% מערכה בשבוע שעבר.

קבוצת דלק הודיעה היום כי במסגרת האסטרטגיה הכללית של הקבוצה בדבר בדיקת עסקאות שונות ברחבי העולם, נבדקת גם, בבדיקה ראשונית ומקדמית, אפשרות להשתתפות ששל אחת מהחברות הבנות במכרז לרכישת תחנות דלק ביוון.

ביום חמישי התבשרו המשקיעים כי הסתיימה הסאגה לגבי יו"ר בנק הפועלים . יאיר סרוסי, מונה לתפקיד יו"ר בנק הפועלים, במקום דני דנקנר לאחר לחץ כבד שהפעיל בנק ישראל שדרש את התפטרותו של דנקנר.

המניות המוטות לשוק הסחורות כמו החברה לישראל , כי"ל , מכתשים אגן ובז"ן הוסיפו לרכז עניין עקב התנודתיות בשוק הסחורות ובראשם העלייה החדה במחיר הנפט. בנוסף, חתמה היום החברה לישראל על הסכם השליטה עם חברת הפטרוכימיים על חברת בז"ן.

ביום חמישי פורסם ב"גלובס" כי מתגבשת קבוצה ראשונה שתתמודד על רכישת השליטה בחברת הסלולר פרטנר . מדובר בקרן פימי, מגדל , יורוקום, קרן השקעות זרה ולאומי ושות' שמובילים את גיבוש הקבוצה. עמיקם כהן, לשעבר מנכ"ל פרטנר, מעורב במהלך לגיבוש הקבוצה. במסגרת המתווה, בעל השליטה ביורוקום, שאול אלוביץ יכניס לעסקה גם את 012 סמייל שבשליטתו. ככל הנראה מדובר על עסקה של החלפת מניות לאחר שתירכש השליטה בפרטנר.

איזי אנרגיה הודיעה היום כי החברה הנכדה שבשליטת החברה, איזי ארה"ב, השלימה את רכישת המקבץ הרביעי בן 41 תחנות דלק ו-3 מגרשים, המיועדים להקמת תחנות דלק בתמורה לכ-32.5 מיליון דולר מאת ענקית האנרגיה BP. עם השלמת העסקה נמצאות בשליטת החברה הנכדה 92 תחנות דלק עם קצב מכירות שנתי של כ-1.8 מיליארד שקל.

זוקו שילובים , יבואנית מותג הכלים ההנדסיים - קטרפילר, הודיעה היום כי בעקבות זכייתה של חברה אסייתית אשר החברה משמשת כנציגתה, במכרז לאספקת רכבים יעודיים למשרד ההגנה של מדינת המוצא של החברה האסייתית, צפויה החברה לקבל תשלומים בהיקפים מהותיים לחברה, במהלך השנים 2009 עד 2011.

כלל תעשיות ביוטכנולוגיות (כת"ב), הודיעה היום כי החברה הבת של החברה, די פארם, קיבלה את אישור ה-FDA להתחלה של ניסוי שלב 3 במוצר המוביל שלה - DP-b99 לטיפול בשבץ מוחי איסכמי.

בדיוק שבוע לאחר שפורסם ב"גלובס" המכתב ששלחו בעלי האג"ח של בוימלגרין קפיטל להנהלת החברה, בדרישה לקבל ביטחונות כפי שהציע בוימלגרין לבנק מזרחי-טפחות , הודיעה היום החברה כי היא תגדיל את הביטחונות לבנק מזרחי ב-25 מיליון דולר לסך של 75 מיליון דולר.

על פי שבועון התעופה והחלל הבינלאומי AviationWeek, חברת אלביט מערכות הישראלית ממוקמת כרביעית בעולם מבין החברות ששיפרו את ביצועיהן בשנת 2008 בקטגוריית החברות בעלות הכנסות שנתיות של בין מיליארד ל-5 מיליארד דולר. ברמת שיפור הביצועים על פני חמש שנים, תופסת אלביט מערכות את המקום השישי בעולם מבין החברות בקטגוריה שלה.

קבוצת גאון , הודיעה היום (א') כי היא מנהלת משא ומתן למכירת השליטה בחברה הבת, גאון נכסים . גאון אחזקות הודיעה כי תמכור את כל החזקותיה בגאון נכסים (כ-72%) לצד שלישי, כאשר כתנאי מתלה לעסקה, תרכוש גאון אחזקות מגאון נכסים את עיקר נכסי הנדל"ן שבבעלות גאון נכסים ובכך תהפוך גאון נכסים ל"שלד בורסאי" עם מזומנים בקופה. עם זאת, על פי ההודעה, אין כל ודאות שהמשא ומתן האמור יבשיל לכדי חתימת חוזה מחייב, וכי קיומו של ההסכם יהיה מותנה, בין היתר, בקבלת כל האישורים הנדרשים על פי דין.

[לאתר המעו"ף][לפורטל הפיננסי]