ארזים נדרשת לפרוע מיידית הלוואה בנקאית בסך 42.7 מיליון ליש"ט

ההלוואה ניתנה לחברה כנגד רכישת רשת בתי אבות באנגליה, וכעת עקב ירידת שווי הנכס היא אינה עומדת בהתניות הפיננסיות

דרישה נוספת לפירעון מוקדם של הלוואה התקבלה היום בחברת ארזים , כאשר הפעם תשלובת בנקים זרים שהעמיד לחברה הלוואה לרכישת רשת בתי האבות Loyds Nursing Homes, דורש מהחברה פירעון מוקדם בהיקף של 42.7 מיליון ליש"ט. הדרישה מנומקת בירידת שווי השוק של בתי האבות, על-פי הערכת שווי שנעשתה על-ידי King Sturge.

ארזים רכשה את רשת בתי האבות, הכוללת 64 בתי אבות המפוזרים ברחבי אנגליה, בשנת 2005 תמורת כ-197 מיליון ליש"ט. את רכישת הנכסים הללו מימנה ארזים באמצעות שתי הלוואות, שהיקפן הכספי נאמד היום בכ-162 מיליון ליש"ט. ההלוואה מורכבת משתי שכבות: שכבה עליונה, בגובה של כ-140 מיליון ליש"ט, שהועמדה לחברה על-ידי תשלובת של בנקים, שמכונה על-ידי החברה "הלוואה A", והלוואה נחותה, בגובה של 22 מיליון ליש"ט, שהועמדה לחברה על-ידי הבנק המלכותי של סקוטלנד (RBS ), המכונה "הלוואה B".

לפני עשרה ימים הודיעה ארזים כי הבנק דרש מהחברה לפרוע חלק מהלוואה בגובה של 8.8 מיליון ליש"ט, כיוון שהיא אינה עומדת באמות המידה הפיננסיות לפרויקט מבחינת יחס החוב לשווי הנכס. הבנק קיזז פיקדון של ארזים שהיה משועבד כנגד ההלוואה לצורך פירעון זה.

אתמול (א') הודיעה תשלובת הבנקים, שהעמיד את ההלוואה הבכירה - "הלוואה A" - כי ארזים אינה עומדת בהתניות הפיננסיות, והציע לחברה להיכנס עימו למשא ומתן, במסגרתו תפרע ארזים בפירעון מיידי 42.7 מיליון פאונד.

הדרישה מגיעה מצד קונסרוציום הבנקים לאחר שהערכת שווי שנעשתה לנכסים קבעה כי שוויים של בתי האבות מוערך ב-146 מיליון ליש"ט. תשלובת הבנקים העמיד את ההלוואה בעבר כאשר שווי הנכסים עמד על 200 מיליון פאונד, וכעת מעוניינים הבנקים להחזיר את ההלוואה ליחסים הפיננסים שנקבעו מלכתחילה.

חברת ארזים צפויה להיתקל בקשיים בפירעון מיידי בהיקף כזה, לאחר בשבוע שעבר השלימה החברה את התשלום למחזיקי האג"ח מסדרה ב' ו ג', בהיקף כספי של כ-50 מיליון שקל. יתכן שזהו צעד ראשון של קונסרציום, לפני שיפנו לעקל את רשת בתי האבות מארזים. בחברת הדירוג מעלות מביעים ספקות באשר ליכולת הפירעון של החברה, ובחודש שעבר הורד הדירוג של ארזים לדרגה של "CC" עם אופק שלילי - המבטא את הספק הגדול ביכולת ההחזר של החברה.